שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

"הפועלים שמתים על מזבח בנייני היוקרה". פברואר גבה 7 קורבנות בענף הבנייה

10 עובדי בניין נהרגו בתאונות עבודה בענף מתחילת השנה, בנוסף למותה הטרגי של נטע רוטמן כתוצאה מקריסת מנוף בכפר סבא. "כל מי שירים ראשו ברחוב יוכל לראות פיגומים לא בטיחותיים, שמסכנים את כולנו", מזהירים הפעילים בתחום. אך בצד תמונת המצב העגומה יש גם בשורות מעודדות: משרד השיכון הודיע על שלילת רשיונות לקבלנים שלא יקפידו על בטיחות

 

 

 

מניין ההרוגים בתאונות העבודה בבניין ממשיך לטפס בקצב מדאיג, כאשר חודש פברואר הסתיים עם 7 הרוגים נוספים בענף ו-10 מתחילת השנה. מניין זה לא כולל את מותה הטרגי של נטע רוטמן ז"ל, כתוצאה מקריסת המנוף באתר בנייה בכפר סבא.

הרוגי תאונות הבנייה - פברואר 2018 (צילומים באדיבות: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילומים באדיבות: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
הרוגי תאונות הבנייה - פברואר 2018(צילומים באדיבות: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
 

ההרוג האחרון קיפח את חייו השבוע (יום ג') בשעות הצהרים באתר בנייה בפתח תקווה - בסאם קאסם עת'אמלה המנוח, בן 56, מהכפר ריינה שבצפון. בסאם עבד כראש צוות באתר בו נהרג. לפי דיווחי ארגוני ההצלה, הוא נמחץ למוות מפלטת ברזל שנפלה ככל הנראה מגובה רב. מותו נקבע במקום.

 

באותו יום ממש נפצע באופן קשה פועל בניין נוסף כבן 23 מטירה כתוצאה מנפילה מגובה - הסיבה השכיחה ביותר לתאונות עבודה בבניין.

 

בסאם קאסם עת'אמלה המנוח (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
בסאם קאסם עת'אמלה המנוח(צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)

שבוע קודם לכן, ב-22 בפברואר, קיפח את חייו ההרוג התשיעי בענף, ג'ראח אברהים בן ה-47 מדיר חנא, שנפל בשעות הצהריים מגובה של 10 קומות כתוצאה מקריסת הפיגום שעליו עמד באתר בנייה בסמוך לצומת צמח בעמק הירדן. מותו נקבע במקום. 

 

התאונה התרחשה בעבודות שיפוץ לארובה במפעל "צמח תערובות", על ידי חברת בנייה "גיל אריש - תשתיות מים וביוב בע"מ". מצמח תערובות נמסר לתקשורת כי "הנהלת המפעל משתתפת בצער המשפחה. האירוע התרחש בשטח המצוי באחריות המבצעים ובפיקוח הגורמים הרלוונטים".

 

בארגון "נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין" מציינים, כי "תגובה אופיינית זו, בה חברות יזמיות באתרי בניה מתנערות מכל אחריות לתאונות עבודה המתרחשות באתרים שביזומם או בבעלותם, היא אחת הבעיות המרכזיות מהן סובל ענף הבניה. החוק כמעט ואינו מטיל כל אחריות פלילית על יזמיות באתרי בניה ששכרו את שירותיהם של חברות בניה לביצוע העבודות, וכך הן נעדרות כל תמריץ לפקח על תנאי הבטיחות באתריהן". בארגון מוסיפים כי היישוב דיר חנא שכל בעשור האחרון לא פחות מארבעה עובדים באסונות עבודה.

 

ג'ראח אברהים המנוח (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה) (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
ג'ראח אברהים המנוח(צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)

ב-21 בפברואר נהרג מוחמד אבו אלתין, בן 40 מכפר אלואלג'ה (ליד בית לחם), כתוצאה מפיצוץ בלון גז במהלך עבודות בירושלים. מוחמד, שהתגורר בשכונת סילואן במזרח ירושלים, עבד בבנין ובשיפוצים. כתוצאה מהפיצוץ שהתרחש בחניון הבניין, תקרת החניון קרסה ומספר דירות מעליה נפגעו באופן קשה. אבו אלתנין המנוח אותר לכוד בין ההריסות וללא רוח חיים. בנוסף נפצעו באורח קל גבר ואישה בשנות ה-70 לחייהם.

 

מחקירת המשטרה עלה החשד כי ככל הנראה בשל עבודות השיפוצים שנערכו באחת הדירות בבניין, הגיע טכנאי גז ועובד נוסף לביצוע עבודה בצינורות הגז שבמרתף הבית, הנמצא בקומת החניון התת-קרקעי. במהלך העבודה החלה דליפת גז מאחד הצינורות. הנסיבות להימצאות הגז בזמן העבודה באותו צינור עדיין נבדקות. כתוצאה מדליפת גז התרחש פיצוץ שגרם לקריסה.

מוחמד אבו אלתין המנוח (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
מוחמד אבו אלתין המנוח(צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
ב-20 בפברואר נהרג האני נג'אר, בן 40, לאחר שנפל מגובה שתי קומות כתוצאה מקריסת פיגומים באתר לבניית וילה פרטית בטמרה. חובשי מד"א נאלצו לקבוע את מותו במקום. נג'אר היה תושב עזה שהתגורר בג'נין, הותיר אחריו אישה ושני ילדים. 

 

האני נג'אר המנוח (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
האני נג'אר המנוח(צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)

הרוג נוסף ברשימת הקורבנות הוא עלי עווד ח'ואלד, בן 44, מכפר שעב, שנפל מגובה ארבעה מטרים באתר בנייה ביישוב. הוא הועבר לבית החולים בנהריה במצב קשה ומחוסר הכרה.

עלי עווד ח'ואלד המנוח (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
עלי עווד ח'ואלד המנוח(צילום: נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)

ב-9 בפברואר נפטר מועתסם א-דין אלעבאסי, בן 23, מסילואן. אלעבאסי עבד בבניין בזמן החופשה מלימודיו כסטודנט לרפואה, שנה רביעית, באוניברסיטה בטורקיה. שלושה ימים קודם לכן הוא נפצע באורח אנוש לאחר שנפל עליו מכל דוד בטון שהונף על ידי מנוף, באתר בניה של פרוייקט בוטיק בשכונת האגמים באשקלון.

 

אלעבאסי הועבר לבית החולים ברזילי באשקלון במצב קשה מאוד עם פגיעה רב מערכתית ולבסוף נפטר מפצעיו. ממינהל הבטיחות במשרד העבודה נמסר, כי ביום התאונה הגיע מפקח שהטיל צו הפסקת עבודה ל-48 שעות.

מועתסם א-דין אלעבאסי (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה) (צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
מועתסם א-דין אלעבאסי(צילום: באדיבות הפורום למניעת תאונות עבודה)
 

ההרוג הראשון החודש היה צ'ו שינווי המנוח, אזרח סין, בן 44, שנהרג ב-1 בפברואר כתוצאה מנפילה מגובה 9 קומות באתר בנייה בעיר שדרות. כחצי שנה קודם לכן התראיין שינווי המנוח לכתבה לאחר שעובד סיני שהיה חבר שלו נהרג, והביע דאגה ממצב בטיחות העבודה בישראל בבניין.

צ'ו שינווי (צילום: באדיבות נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד) (צילום: באדיבות נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
צ'ו שינווי(צילום: באדיבות נרתמים לעובדי הבניין - קו לעובד)
 

נוסף על ההרוגים הרבים, מתחילת השנה נפצעו קשה 8 עובדים ו-18 נפצעו בינוני, רובם כתוצאה מנפילות מגובה או נפילות חפצים. כך לפי נתוני פרויקט "נרתמים - בטיחות לעובדי הבניין", הנאבק בתאונות העבודה בבניין.

 

"להגביל שימוש במנופים ישנים"

מניין זה אינו כולל כאמור את רוטמן ז"ל, שחלפה במכוניתה בדיוק כשקרס מנוף באתר בנייה סמוך, בכפר סבא. לפי גורמים בתחום, הליקוי שהוביל לקריסת המנוף נגרם מהתיישנות המתקן - שיוצר לפני יותר מ-30 שנה, ב-1984.

 

נטע רוטמן ז"ל ()
נטע רוטמן ז"ל

בדיון שנערך בבית המשפט להארכת מעצרו של המנופאי, שחשוד בגרימת מוות רשלנות ואחזקת סם, אמר השופט ארז מלמד, כי "היעדר אכיפה בענף הבנייה בישראל מוביל ל'מחלת הנפילה' בישראל, שפוקדת מנופים לעתים קרובות מדי". עוד הוא ציין כי אין בחוק הגבלה על גיל המנופים וכי גיל המנוף לא מצביע על מצבו.

ממשטרת ישראל נמסר, כי "מפעיל העגורן נעצר לחקירה אחרי התאונה ומעצרו הוארך בבית המשפט. עם תום ימי המעצר שוחרר מפעיל המנוף בתנאים מגבילים. בנוסף, נחקרו בעלי תפקידים נוספים בפרויקט והחקירה נמשכת".

 

רשם הקבלנים מאיים בביטול רשיונות

בצד זאת יש גם בשורות מעודדות - בהודעה ששלח לקבלנים רשם הקבלנים במשרד השיכון, אילן אליהו, הוא הורה להקפיד על כללי הבטיחות באתרי הבנייה. "אבקש להדגיש כי הקפדה על כל כללי הבטיחות באתרי בנייה היא בעלת חשיבות עליונה, הן לשם שמירה על חיי אדם והן כחלק מהדריושת המקצועיות בהן נדרש כל קבלן לעמוד", כתב.

 

"רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון רואה בחומרה רבה הפרה של כללי הבטיחות בעבודה. דעו כי רשם הקבלנים מקיים שיתוף פעולה עם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, הרווחה והשירותיים החבברתיים, ועשוי לנקוט אמצעי משמעת כנגד קבלן שאינו מקפיד על כללי הבטיחות באתרים בהם מבוצעות עבודות, עד כדי ביטול מוחלט של רישיונו של הקבלן לבצע עבודות הנדסה בנאיות".

  

"קולם של הפועלים השקופים לא נשמע - לא בחייהם ולא במותם"

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בתגובה: "אנו מברכים על היענות הרשם לקחת חלק פעיל במאבק בתאונות עבודה ולממש את סמכותו וחובותיו החוקיות לפעול כנגד קבלנים מפרי חוק. לפי המידע הקיים בידנו, הרשם מעולם לא נקט סנקציה נגד קבלן בשל מוות של עובד וגרימת חבלה חמורה וכן לא שלל אף רישיון של קבלן באתרים שבהם ניתנו בפועל צווי בטיחות וצווי הפסקת עבודה בגין לקוי בטיחות חמורים, אף שהדבר בסמכותו".

 

בן שמעון סבור כי על שר העבודה להכריז על מצב חירום בענף ועל רפורמות מיידיות, בהן הגדלת כמות המפקחים, הגבלת שימוש בציוד ישן לרבות מנופים שגילם מעל 15 שנה, סגירת אתרי בנייה שבהם התרחשה תאונות עבודה למשך 21 יום והטלת אחריות אישית על מנכלי חברות ובהן נושאי משרה.

 

 

בנוסף קורא בן שמעון לבטל את ההקלות על מתן הקנסות לעבירות בטיחות, שגובשו במשרד העבודה ואושרו בוועדת העבודה והרווחה בתחילת השנה. לפי התקנות, קבלנים שהפסיקו ותיקנו את הליקויים הבטיחותיים שנמצאו אצלם, יוכלו ליהנות מהפחתת חלק מהעיצומים שהוטלו עליהם בסך של 20-35 אלף שקלים. "הקבלנים והיזמים יהיו חייבים להשקיע בבטיחות ויבינו שמי שאצלו התרחשה תאונה ישלם מחיר כלכלי ואישי", אומר בן שמעון.

 

לדבריו, "חודש פברואר מדמם וכואב בענף הבנייה. אנו עדים יותר מתמיד להפקרות מתמשכת בענף הבנייה ולאוזלת היד של מקבלי ההחלטות. הפקירו את הפועלים השקופים, שמתים על מזבח בנייני היוקרה וקולם לא נשמע - לא בחייהם ולא במותם".

 

מקו לעובד, השותף לפרויקט נרתמים, נמסר כי "נדמה שחיי אדם זולים יותר לקבלנים ולרשויות מאשר בניית פיגומים הולמים ואכיפת קיומם. הנתונים מראים שלמעלה מ-60% ממקרי המוות והפציעות הקשות אירעו כתוצאה מנפילה מגובה.

 

"בישראל לא עושים דבר כדי לפתור ולו נקודה זו. התקנים המחייבים לעבודה מגובה הם משנת 1988 ומיותר לציין שגם אלו לא נאכפים. כל מי שירים ראשו ברחוב יוכל לראות פיגומים לא בטיחותיים, שמסכנים את כולנו. ברשויות השונות יושבים כספים שיכולים לסייע לקבלנים לבנות פיגומים בתקנים חדישים יותר, אבל הבירוקרטיה וחוסר האיכפתיות גורמות לכך שגם זה לא קורה. גם במחיר הכבד ביותר".


פורסם לראשונה 01/03/2018 08:43

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איחוד הצלה כרמל
קריסת המנוף בכפר סבא
צילום: איחוד הצלה כרמל
מומלצים