שתף קטע נבחר

חוק הגיוס: נתניהו זימן ללשכתו את ראשי המפלגות החרדיות

על רקע האולטימטום שהציבו הח"כים החרדים שלפיו לא יתמכו באישור תקציב המדינה אם לא יועבר החוק שנועד להעניק מעמד ללומדי התורה, זימן ראש הממשלה את ראשי הסיעות לפגישה בניסיון למנוע משבר קואליציוני

 

נתניהו וליצמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי) (צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי)
נתניהו וליצמן(צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי)

ניסיון למנוע משבר: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יכנס הערב (יום ד') ב-21:30 בלשכתו את ראשי המפלגות החרדיות, על רקע החלטת הקואליציה שלא להעלות להצבעה את חוק הגיוס - שגררה בעקבותיה את איומי הח"כים החרדים שלא יתמכו בתקציב המדינה. 

 

מליאת הכנסת סיימה את דיוניה מוקדם מהרגיל היום, בשל חג הפורים, ולכן לוח הזמנים הקצר לא איפשר את קיום ההצבעה על החוק שנועד להעניק מעמד ללומדי התורה. בתגובה, הודיע סגן שר הבריאות יעקב ליצמן כי מפלגתו לא תאפשר את אישור תקציב המדינה.

 

"לא אוכל לתמוך בתקציב כל עוד חוק הגיוס לא יעבור", אמר ליצמן - והוסיף: "חוק הגיוס הינו חלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני ואנו מצפים מכל סיעות הקואליציה לתמוך בחוק זה, אם הם חפצים בהמשך הקואליציה". מי שתקף את התנהלות המפלגות החרדיות הוא שר הביטחון אביגדור ליברמן שאמר: "חוק הגיוס הוא חוק ההשתמטות. החלטת יהדות התורה היא לא פחות מסחיטה באיומים. ישראל ביתנו לא תכנע ולא תאפשר לזה לקרות".

 

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר הערב כי "החרדים ממשיכים באיומים סביב חוק ההשתמטות, כי הם יודעים שעכשיו אפשר לכופף את נתניהו בכל נושא. טוב עשה שר הביטחון שיצא נחרצות נגד החוק. עכשיו המבחן האמיתי של בנט וכחלון הוא לעצור את הסחטנות. אי אפשר לרמוס את כל מה שקדוש לציבור החילוני, הדתי והמסורתי במדינת ישראל בשם ההישרדות הפוליטית".

 

"לא ניכנע". ליברמן (צילום: אפי שריר) (צילום: אפי שריר)
"לא ניכנע". ליברמן(צילום: אפי שריר)

הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה"ל(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

ביהדות התורה קיבלו הבוקר את ההחלטה של מועצת גדולי התורה בכתב, הדורשת להעביר את חוק לומדי התורה לפני אישור תקציב המדינה. ההחלטה הזאת והניסוח כפי שמופיע במסמך שהועבר, אומרים ביהדות התורה, לא מותירים הרבה אפשרויות. ההחלטה של מועצת גדולי התורה ניתנה לפני כמה ימים, אולם ביהדות התורה הקפידו להבהיר אז שלא מדובר בדרישה מפורשת שאי קיומה יחולל משבר. אלא שהיום השתנתה התמונה, ואישור התקציב תלוי למעשה בחוק.

 

החוק שמבקשים חברי יהדות התורה לאשר בהליך בזק מחדד לראשונה כי המדינה מכירה בלימוד התורה ואף כי לימוד התורה מוגדר כחובה, ומבחינת מעמדם של הלומדים הדבר שווה ערך לגיוס לצה"ל. החוק אמור לתת פתרון להחלטת בג"ץ, שלפיה יש לשנות את המתווה הקיים כיום ולחוקק חוק גיוס שוויוני.

 

ביהדות התורה סבורים שנוסח החוק למעשה מאפשר לעקוף את בג"ץ ולשמור על המצב הקיים. בליכוד ובישראל ביתנו מבינים כי המהלך רגיש מאוד מבחינה ציבורית והבהירו לנציגי יהדות התורה כי אישור החוק בהליך בזק עלול לגרום יותר נזק מאשר תועלת.

 

בנוסף, בליכוד חוששים כי החוק ישרת את מפלגת יש עתיד והיו"ר שלה, ח"כ יאיר לפיד, שינהל קמפיין ציבורי, וכי אישור החוק צפוי להיטיב איתו בציבור החילוני שדורש שוויון בנטל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי
נתניהו וליצמן
צילום: אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי
מומלצים