שתף קטע נבחר

פרשת הצוללות: "חקירת נתניהו לא תפגע בעסקת הרכישה"

אחרי שהגרמנים הצהירו כי הם עלולים לסגת מעסקת הצוללות במקרה של גילוי שחיתות, הפרקליטות והמשטרה בדקו וקבעו כי חקירת נתניהו לא תבטל את עסקת הענק. בהתייעצויות השתתפו בכירים במערכת אכיפת החוק ומומחי משפט בינלאומיים

חשיפה: הבדיקה שסוללת את הדרך להתקדמות בחקירה. גורמי אכיפת חוק ערכו בדיקה משפטית אסטרטגית במטרה לבחון אם חקירה באזהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות תביא לביטול העסקה הביטחונית הגדולה עם גרמניה. כך נודע הבוקר (ה') ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. הבדיקה נערכה בשל העמדה המסתייגת שהביעו הגרמנים לנוכח החשדות לשחיתות סביב עסקת הענק עם תאגיד "טיסנקרופ".

 

ממשלת גרמניה אישרה באוקטובר האחרון את עסקת הצוללות עם ישראל אך הוסיפה "פסקת הגבלה" שבה ציינה כי אם יתברר שהעסקה היתה נגועה בשחיתות בקרב מקבלי ההחלטות והדרג הפוליטי, תוכל לסגת ממנה. להסכם המורכב הזה היו, כך נחשף כעת, השלכות על תהליך קבלת ההחלטות של גורמי אכיפת החוק.

 

החקירה מתקרבת לנתניהו (צילום: אמיל סלמן, רויטרס) (צילום: אמיל סלמן, רויטרס)
החקירה מתקרבת לנתניהו(צילום: אמיל סלמן, רויטרס)
לאור הממצאים שנאספו עד כה במסגרת חקירת הפרשה הסבוכה, שבמסגרתה נעצרו בכירים רבים בצמרת המדינית והביטחונית, גורמים במשטרה סברו תקופה ארוכה כי יש לחקור גם את נתניהו. נכון לעכשיו, על פי האישור שקיבלו החוקרים - הם יתחילו בגביית עדות פתוחה מנתניהו, אך יוכלו להפוך את העדות בכל שלב לחקירה באזהרה.

 

 

 

חקירת נתניהו עלולה להעלות שאלות של ביטחון לאומי

למעשה, ההתלבטות בקרב גורמי האכיפה אינה בשאלה אם לחקור או לכל הפחות לגבות עדות מראש הממשלה בפרשה - אלא מתי לעשות זאת. בניגוד לחקירות הקודמות של נתניהו באזהרה בפרשות 1000 ו-2000 שכבר הסתיימו ועברו להכרעת הפרקליטות, חקירה באזהרה של נתניהו בפרשת הצוללות עלולה לגרום למשמעויות שחורגות מעל ומעבר לשאלות הפליליות והפוליטיות. הפעם מדובר בסוגיות אינטימיות של ביטחון לאומי.

 

באוקטובר האחרון פרסם העיתונאי רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" כי ממשלת גרמניה החליטה לאשר את מזכר ההבנות עם ישראל לרכישת שלוש צוללות נוספות, מספר 7, 8 ו-9 מסוג דולפין, וההודעה על כך נמסרה לישראל. על פי הפרסום, הגרמנים הכניסו למסמך ההבנות שינויים שיאפשרו לגרמניה להיחלץ בקלות יחסית מעסקה בהתאם להתפתחויות חקירת פרשת הצוללות.

 

הגרמנים מעוניינים להימנע ככל האפשר מחריגה בכללים הנוקשיים שנקבעו ב-OECD לטובת המלחמה בשחיתות. גורמים המעורים בפרטים מסרו אז כי הגרמנים אישרו את העסקה, וכי התקיים תהליך מסודר במעורבות ישירה של היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו ובשיתוף המל"ל ומשרד הביטחון. הסייג שהוכנס להסכם הוא כי לא יימצא דופי פלילי בהתנהלותם בעסקה של דרג מקבלי ההחלטות או הפקידות הבכירה שהייתה מעורבת בקבלת ההחלטות.

 

כמו כן נאמר כי גרמניה שומרת לעצמה את הזכות לסגת מהעסקה גם אם החקירות ייגמרו בלא כלום או בלי גילויי שחיתות מהותית. במילים אחרות - הגרמנים שומרים לעצמם את הזכות לפרש בעצמם את תוצאות החקירה והמשפטים שיתנהלו בעקבותיה, כל שיהיו כאלה, ולהחליט אם ומתי לסגת מהעסקה.

 

מומחים למשפט: "העסקה לא בסכנה - גם אם נתניהו ייחקר"

לאור תמונת המצב הזאת, נערכו בשבועות האחרונים דיונים אסטרטגיים בשאלת ההשלכות ותופעות הלוואי של חקירת אישיות בכירה כמו ראש הממשלה באזהרה, והיכולת של מדינת ישראל לממש הלכה למעשה את עסקת הצוללות.

 

בדיונים לקחו חלק בכירים במשרד המשפטים, צמרת המשטרה, מערכת הביטחון וגם גורמים הקשורים לממשלת גרמניה. המטרה הייתה להגיע להסכמות שלפיהן גם אם יתגלה שסממני שחיתות דבקו בעסקה, הם לא יביאו לביטולה כל עוד ישראל תעשה את הצעדים הנדרשים להילחם בתופעות שיתגלו. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי במשטרה ובמשרד המשפטים מסתמכים על עקרונות מוכרים במסגרת ההנחיות למלחמה בשחיתות ב-OECD ולפיהם אם ניתן לנקות אלמנטים של שחיתות הדבר לא בהכרח מוביל לביטול העסקה העצמה.

 

הוויכוח המשמעותי ביותר התנהל בין אלה שחששו שהחקירה תביא לביטול העסקה עם ממשלת ישראל, לאלה שטענו כי אי-חקירתו של נתניהו באזהרה עלולה להדביק חשד קבוע לשחיתות בעסקה. לצד הוויכוחים הללו יש הטוענים כי חקירת הפרשה במישור הפלילי צריכה להיעשות ללא תלות בביצועה של עסקת כלי השיט.

 

בנוסף, בימים האחרונים החליטו גורמי אכיפת החוק לקיים עקרונית את החקירה ובמקביל להתמודד במישור הבינלאומי. לצורך כך נערכו התייעצויות עם מומחים משפטיים בעלי שם בינלאומי, אשר צידדו בעמדת גורמי אכיפת החוק שעסקת הצוללות לא בהכרח בסכנה גם במקרה של חקירה באזהרה.

 

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לא מתייחסים לספקולציות. ואין בכך לאשר או להכחיש דבר מן הנטען בפנייה". מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנחנו לא מתייחסים לחקירות פעילות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן, רויטרס
החקירה מתקרבת לנתניהו
צילום: אמיל סלמן, רויטרס
מומלצים