שתף קטע נבחר

קציני מילואים טוענים: צה"ל מפחית ימי שירות כדי לחסוך במענקים

מדיניות חדשה של הצבא פוגעת במילואימניקים - כך טענו חלקם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. מענק ניתן למשרתים אם הם מבצעים יותר מ-10 ימים בשנה, אך לטענת הקצינים, בצבא החלו בצמצום ימי המילואים כדי לחסוך בכסף. בצבא השיבו: מדובר בתקלה נקודתית באחד הפיקודים

 

חיילי מילואים (ארכיון) (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
חיילי מילואים (ארכיון)(צילום: דובר צה"ל)
 

צה"ל הפחית ימי מילואים לחיילים כדי לחסוך את מענקי השירות - כך טענו קצינים במילואים בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בשבוע שעבר. תגמולי מילואים ניתנים לחיילים בגין שירות של יותר מעשרה ימים בשנה, ונעים בין מאות לאלפי שקלים, לפי שני סוגי מענקים: בגין 10 עד 28 ימי מילואים בשנה (מענק נוסף) ו-32 עד 60 ימים בשנה (מענק מיוחד). 

 

בעקבות התלונות שעלו בדיון, דרש יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר מנציגי הצבא לעצור את המהלך ולבחון אותו שוב. קצין בכיר באגף כוח אדם ששוחח עם ynet הודה שההנחיה למפקדי היחידות הובנה באופן שגוי וגרמה לצמצום זימוני המילואים לחלק מהמשרתים במטרה לחסוך כסף – אך מדובר היה בתקלה נקודתית, באחד הפיקודים, שטופלה כבר לפני חמישה חודשים.

 

"כמות ימי המילואים שניתנים לכל מפקד יחידה בצבא מדי שנה לא השתנתה ולא תשתנה, וכך גם לא שיעורי המענקים ולא מדרגות ימי המילואים שקובעים את סכומי המענקים", הסביר הקצין. לדבריו, הנחו את היחידות להשקיע יותר באימונים ובתעסוקה מבצעית.

"להשקיע באימונים ובתעסוקה מבצעית" (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
"להשקיע באימונים ובתעסוקה מבצעית"(צילום: דובר צה"ל)
"בעקבות התקלה הנקודתית הורה כבר לפני חמישה חודשים מפקד הפיקוד שבו אירע המקרה למפקדי המחוזות להקפיד בנושא ולהבין בצורה נכונה את ההנחיה: הכסף שייחסך לא יושקע ברכש אמצעי לחימה או בדברים אחרים, אלא לטובת חיילי המילואים", הוסיף הקצין.

 

"אכן עלה חשש בהתחלה שמפקדים בזרועות 'יסגרו את השלטר', ולכן אמרנו שנתחקר את הנושא מדי חודש. עדיין לא גיבשנו את המסקנות. מלבד בפיקוד הרלוונטי לא מצאנו תקלות במקומות אחרים ואנחנו גם לא מזהים מגמות של חיסכון. המטרה של המהלך היא להקטין את הכמות ולהתמקד באיכות, להקפיד על כוח האדם שאותו רוצים לאמן ולצייד יותר. אם מג"ד למשל יעדיף לקחת ימי מילואים שהוקצו לו ממטלות של חזרה לכשירות לטובת רענון לנהגי נגמ"ש – הוא יוכל לעשות זאת".

 

 

מנגד, טוען יו"ר "העמותה למען משרתי המילואים", אל"מ במיל' אבי סייג, שהשתתף בדיון בוועדת החוץ והביטחון, כי התופעה התרחבה מעבר לפיקוד שבו אירע המקרה: "בא הצבא למעשה ואמר ליחידות המילואים, אם תדאגו שהחייל יעשה לא יותר 9.5 ימי מילואים בשנה (המדרגה הראשונה להענקת גמול נוסף, י"ז) אז לא נצטרך לשלם לו תגמול, ותקבלו את הכסף הזה חזרה לטובת דברים אחרים. לכן תפזרו את ימי המילואים בין יותר חיילים. זהו תרגיל והונאה. תנו למג"דים לגייס את חייליהם גם לעבודות עורפיות ביחידה, זה מגבש את הלוחמים. היום קצינים מפחדים להתלונן".

 

עבודת המטה בצבא צפויה להימשך ודיון נוסף בוועדה הפרלמנטרית שמפקחת על הנושא ייערך בתחילת מושב הקיץ של הכנסת. כך או כך, חיילי המילואים התבשרו כי הוועדה אישרה לבטל את המס בשיעור 25% שהוטל על המענק המיוחד לאנשי המילואים, אותו הם כלל לא ראו עד היום, בשל צורת תשלום והעברת הסכום שלא ציינה את עצם הניכוי.

 

כעת דנים באפשרות להקלה גם במס על המענק הנוסף, ולהפחית את שיעורו מ-25% ל-10%. כך שייתכן שכבר בחודש מאי 2019, מועד קבלת המענק על כמות דו ספרתית של ימי מילואים בשנה הקלנדרית הקודמת, יקבלו המילואימניקים מענקים גבוהים יותר במאות שקלים. שינוי נוסף שצפוי הוא מעבר למודל 17 שבועות תעסוקה מבצעית ולאחר מכן 17 שבועות אימון בחטיבות החי"ר הסדירות, שיגרום ליותר גדודי מילואים לבצע תעסוקות מבצעיות בגזרות הבט"ש, ובאופן יחסי יגדיל את כמויות המענקים.

 

דובר צה"ל מסר: "תקציב התגמולים למשרתי מילואים נמצא עדיין בבחינת אגף התכנון ואגף כוח האדם בצה"ל. משימות ליבה ומשימות מבצעיות נבחנות מול צורך מבצעי בלבד. האירוע שתואר הינו אירוע נקודתי שטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים בפיקוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים