שתף קטע נבחר

איטליה בוחרת: ברלוסקוני והימין מקווים לצחוק אחרונים

עם כלכלה מקרטעת, אבטלה גבוהה והגירה מסיבית לארץ המגף מקווה רה"מ לשעבר בן ה-81 לעשות קאמבק פוליטי בבחירות הכלליות עם קואליציית ימין. מנגד ינסו הפופוליסטים מ"תנועת חמשת הכוכבים" האנטי ממסדית לזכות ברוב הקולות למפלגה אחת ואולי אף למשול במדינה עם קואליציה מוזרה עם הימין הקיצוני. פעילה חשופת חזה צעקה לברלוסקוני בקלפי: "זמנך עבר!"

 

 

הג'וב האיטלקי נראה קשה מאי פעם - להקים ממשלה: יותר מ-46 מיליון אזרחים באיטליה הולכים היום (יום א') לקלפיות לבחור פרלמנט חדש בבחירות שנערכות בסימן של זעם ציבורי גדול על הכלכלה המקרטעת, שיעור האבטלה הגבוה וההגירה למדינה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

סקרי דעת קהל שנערכו בתקופה האחרונה בארץ המגף חוזים שראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, ראש מפלגת "פורצה איטליה" (מרכז-ימין), ובעלי בריתו מהימין הקיצוני ("הליגה" והאחים של איטליה") יזכו ברוב קולות הבוחרים, אולם לא ברוב בפרלמנט. 

 

 

 

לא יכול לכהן כראש ממשלה. ברלוסקוני (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לא יכול לכהן כראש ממשלה. ברלוסקוני(צילום: EPA)

"תנועת חמשת הכוכבים" האנטי-ממסדית צפויה לזכות ברוב הקולות למפלגה אחת אחרי קמפיין בחירות שבו יצאה נגד השחיתות הפושה והעוני הגובר באיטליה. "המפלגה הדמוקרטית" (מרכז-שמאל) השלטת בראשות ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי צפויה להגיע רק למקום השלישי, אלא אם תפתיע ברגע האחרון.

 

מדינה בחובות

"בימים האחרונים של הקמפיין היה מומנטום ל'חמשת הכוכבים', אבל קשה לראות מפלגה אחת או קואליציה שמקבלת את 40 האחוזים הנדרשים כדי להקים ממשלה", אמר לורנצו פרליאסקו, אחד ממייסדי מכון הסקרים YouTrend.

 

איטליה שקועת החובות היא הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו בן 19 המדינות החברות, ואף שהמשקיעים גילו אופטימיות ערב ההצבעה, הקיפאון הפוליטי עלול לעורר מחדש את היום לחוסר יציבות בשוק.

 

ברלוסקוני ומועמד מפלגתו לראשות הממשלה אנטוניו טאיאני, נשיא הפרלמנט האירופי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ברלוסקוני ומועמד מפלגתו לראשות הממשלה אנטוניו טאיאני, נשיא הפרלמנט האירופי(צילום: AFP)

גם הוא פוזל לראשות הממשלה. מתאו סלביני ממפלגת "הליגה" (צילום: AP) (צילום: AP)
גם הוא פוזל לראשות הממשלה. מתאו סלביני ממפלגת "הליגה"(צילום: AP)

הקואליציה שתרכיב את הממשלה הבאה? ברסלוקוני ובעלי בריתו מהימין הקיצוני סלביני וג'ורג'יה מלוני (צילום: AP) (צילום: AP)
הקואליציה שתרכיב את הממשלה הבאה? ברסלוקוני ובעלי בריתו מהימין הקיצוני סלביני וג'ורג'יה מלוני(צילום: AP)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

הקלפיות ברחבי איטליה נפתחו בשעה שבע בבוקר (שעון מקומי) וצפויות להיסגר בשעה 23:00, והתוצאות של הבחירות צפויות להתפרסם זמן קצר לאחר מכן. ההצבעה היום נערכת במסגרת חוק בחירות חדש מסובך במיוחד, וייתכן שבשל כך התוצאה הסופית תתברר רק מחר בהמשך היום.

 

ההרשעה בהעלמת מס מונעת מברלוסקוני לכהן שוב כראש ממשלה

מערכת הבחירות באיטליה התנהלה בסימן חזרתו לפוליטיקה של ברלוסקוני בן ה-81. ראש הממשלה לשעבר נאלץ לפרוש מתפקידו ב-2011 בעיצומו של משבר חוב גדול ולאחר שהסתבך עם כמה שערוריות מין, מפלות משפטיות ובעיות בריאות.

 

הרשעתו של ברלוסקוני ב-2013 בהעלמת מס מונעת ממנו להתמודד בבחירות שנערכות היום באיטליה. מסיבה זו הריץ מנהיג מפלגת "פורצה איטליה" את אנטוניו טאיאני, נשיא הפרלמנט האירופי, כמועמדו לראשות הממשלה.

 

בונים על אכזבת הציבור מהמצב הכלכלי והממסד. מנהיג "תנועת חמשת הכוכבים" בפה גרילו עם מועמד מפלגתו לראשות הממשלה לואיג'י די מאיו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בונים על אכזבת הציבור מהמצב הכלכלי והממסד. מנהיג "תנועת חמשת הכוכבים" בפה גרילו עם מועמד מפלגתו לראשות הממשלה לואיג'י די מאיו(צילום: AFP)
טאיאני שמר על פרופיל נמוך במהלך קמפיין הבחירות והציג עמדות מתונות, ככל הנראה שלא לגרום לדאגה גדולה באירופה, שממילא מודאגת מבעלי בריתו הפופוליסטים, בייחוד מפלגת "הליגה", שמנהיגה מתאו סלביני הבטיח לגרש 600 אלף מהגרים שהגיעו לאיטליה בסירות בארבע השנים האחרונות. כמה סוקרי דעת קהל העריכו שמפלגת "הליגה" מהימין הקיצוני עשויה לקבל יותר קולות ממפלגתו של ברלוסקוני.

 

הבטחת הבחירות של המפלגה האנטי ממסדית

מפלגות פופוליסטיות רשמו עלייה בתמיכה הציבורית בהן ברחבי אירופה מאז המשבר הכלכלי ב-2008, אולם באיטליה מפלגות הזרם המרכזי התקשו במיוחד להתמודד עם הזעם הציבורי על הכלכלה המקרטעת ושיעור האבטלה שתקוע על סביבות 11 האחוזים.

 

גם הקומיקאי לשעבר בפה גרילו, מייסד "תנועת חמשת הכוכבים" לא יכול להתמודד בבחירות, אז מי שמועמד מטעם המפלגה לראשות הממשלה הוא לואיג'י די מאיו בן ה-31. די מאיו זכה במהלך קמפיין הבחירות לתמיכה הולכת וגוברת מצד מצביעים מתוסכלים בדרום האיטלקי שסובל מבעיות פיתוח. המועמד הצעיר לראשות הממשלה של המפלגה האנטי-ממסדית הבטיח שכר חודשי אוניברסלי לעניים בסכום של עד 780 אירו. "יש תחושה של זעם והיעדר אמון בקרב המצביעים. אנחנו צריכים לראות אם זה מוביל להימנעות או להצבעת מחאה ל'חמשת הכוכבים' או ל'ליגה'", אמר פרליאסקו ממכון הסקרים YouTrend.

 

מפלגת השלטון תגיע רק למקום השלישי? מתאו רנצי, ראש הממשלה לשעבר, מ"המפלגה הדמוקרטית" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מפלגת השלטון תגיע רק למקום השלישי? מתאו רנצי, ראש הממשלה לשעבר, מ"המפלגה הדמוקרטית"(צילום: EPA)
כלכלנים באיטליה טוענים שכמו הבטחות בחירות רבות, איטליה במצבה הכלכלי הנוכחי איננה יכולה לממן שכר אוניברסלי.

 

בחירות בלי מנצח ברור

אף שכל מנהיגי המפלגות שללו הקמת בריתות פוליטיות עם יריביהם, לאיטליה יש היסטוריה ארוכה של מציאת פתרון למשבר פוליטי מורכב. אם, כפי שצפוי, לא יהיה מנצח ברור בבחירות היום, יעברו שבועות רבים עד שיושג הסכם להרכבת ממשלה חדשה.

 

נשיא איטליה סרג'ו מטרלה לא יוכל ליזום שום שיחות משא ומתן קואליציוני רשמיות עד לאחר כינוס הפרלמנט החדש ב-23 במרס. כמו כן, ראש הממשלה הבא של איטליה יצטרך לזכות בהצעת אמון בשני בתי הנבחרים לפני שיושבע לתפקיד.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
"ביסודו של דבר, סביר מאוד שבסופו של יום, אף אחד משלוש הגושים הללו (קואליציית הימין של ברלוסקוני, "חמשת הכוכבים" של גרילו ו"המפלגה הדמוקרטית" של רנצי) לא ישיג רוב מוחלט, והם ייאלצו להתחיל לדבר זה עם זה ולראות איך אפשר להרכיב ממשלה", אמר פרנקו פאבונצ'לו, דיקן אוניברסיטת ג'ון קבוט ברומא.

 

פעילה חשופת חזה נעמדה מול ברלוסקוני: "זמנך עבר!"

יותר מ-46 מיליון איטלקים מחזיקים בזכות ההצבעה. בעיר פאלרמו התעכבה פתיחת הקלפיות משום שהפתקים הלא נכונים נשלחו לאזור ולכן היה צריך להדפיס 200 אלף חדשים ולשלוח אותם שוב. נשיא הסנאט היוצא פייטרו גראסו התלונן שעיכובים מסוג זה "אינם מקובלים" ואמר שהוא מקווה שהם לא יגרמו לאזרחים לא להגיע לקלפיות.

 

ברומא התלוננו כמה מצביעים שטופסי ההצבעה מבלבלים ושהליך המילוי שלהם ארך זמן רב. "אתה מרגיש שאתה הולך לשם מוכן, אבל זה לא כל כך ברור", התלוננה הנזירה ויצ'נזה בעת הצבעתה בבירה האיטלקית, רגע לפני שהלכה למיסה בכנסייה. ברלוסקוני הצביע בקלפי במילאנו ובמהלך כניסתו למקום עלתה פעילת "פמן" חשופת חזה על תיבת ההצבעה וצעקה "ברלוסקוני, זמנך עבר!". ברלוסקוני הסתובב ועזב את חדר ההצבעה עד שפעילת התנועה הפמיניסטית הקיצונית פונתה בכוח מהמקום.

 

יעברו שבועות עד שיכריז על תחילת שיחות משא ומתן קואליציוניות רשמיות. נשיא איטליה סרג'ו מטרלה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
יעברו שבועות עד שיכריז על תחילת שיחות משא ומתן קואליציוניות רשמיות. נשיא איטליה סרג'ו מטרלה(צילום: EPA)
ערב ההצבעה באיטליה, שליש מהאזרחים אמרו שלא החליטו או שאינם בטוחים למי יצביעו. "המצב די רע", אמר פאולו מרקוליו מהעיר רגוזה שבסיציליה. הוא סיפר שהחליט לא ללכת לקלפי. "אין מועמדים טובים מספיק", הוא הוסיף.

 

אפילו סטיב באנון מעורב בבחירות באיטליה

"תנועת חמשת הכוכבים" של גרילו מקווה לנצל את חוסר שביעות הרצון של הציבור האיטלקי מהמצב הכלכלי במדינה, בייחוד בקרב צעירים רבים. אף שהתנועה הודיעה שלא תקים קואליציה עם שום גורם פוליטי אחר, מועמדה לראשות הממשלה די מאיו רמז באחרונה שהוא יהיה פתוח לנהל שיחות עם בעלי ברית פוטנציאלים.

 

ראש מפלגת "הליגה" סלביני פוזל לעבר תפקיד ראש הממשלה למרות חברותו בקואליציה של ברלוסקוני ששואף לייעד את התפקיד למועמדו טאיאני. כמה פרשנים באיטליה אמרו כי ייתכן "תרחיש אימים" של ברית פוליטית קיצונית של "תנועת חמשת הכוכבים" ביחד עם "האחים של איטליה" בראשות ג'ורג'יה מלוני בת ה-41. האפשרות של קואליציה מסוג זה קיבלה חיזוק עם ביקורו באיטליה של איש הימין האמריקני סטיב באנון, לשעבא האסטרטג הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. רוברט ד'אלימונטה מאוניברסיטת LUISS ברומא טמא שחיבור של שתי המפלגות הקיצוניות יהיה "קטסטרופלי" לשווקים הכלכליים. אולם לדבריו, "תנועת חמשת הכוכבים" של גרילה תצטרך להחליט אם היא מצטרפת לימין או לשמאל ואם היא עוזבת את מקומה באופוזיציה ולעבור למשול בארץ המגף. "זה יהיה רגע האמת", הוא אמר.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

רנצי וראש ממשלת איטליה הנוכחי פאולו ג'נטילוני מ"המפלגה הדמוקרטית" העבירו את הימים האחרונים של הקמפיין באזהרת הציבור האיטלקי מפני הפופוליסטים והקיצונים, ואמרו שהדרך הטובה להישמר מפניהם היא להצביע ל"דמוקרטים". רנצי מעורר אנטגוניזם בקרב אנשים לא מעטים שעשויים להרכיב את הקואליציה הבאה באיטליה ולכן לא מן הנמנע שג'נטילוני יהיה בסופו של דבר מועמד "מפלגת הדמוקרטים" להרכיב את הממשלה הבאה על רקע העובדה שהוא מקובל על ידי חוגים במרכז-ימין.  

 

חוק הבחירות שעבר בשנה שעברה באיטליה נועד להפוך את המדינה למשילה יותר מבעבר והוא משלב בחירות ישירות ויחסיות לשני בתי הנבחרים - בית המחוקקים (630 מושבים) והסנאט (315 מושבים). בהתאם לחוק החדש, מפלגה או קואליציה שיקבלו 40 אחוזים מקולות הבוחרים יזכו לתוספת מושבים בפרלמנט כדי שיחזיקו ברוב בבית הנבחרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים