שתף קטע נבחר

המהפך הטיפולי בסרטן ריאה

במערכת הרפואית ממשיכים לנסות להפחית תמותה מסרטן הריאות, מחלת הסרטן הקטלנית ביותר, בשני קווי פעולה מקבילים: טיפולים חדשים לצד גילוי מוקדם

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

  

סרטן הריאה מהווה את מחלת הסרטן הקטלנית ביותר ולא בכדי מושקע מאמץ על להבין ולאפיין את תתי הסוגים של הגידול ולפתח עבור כך כלי אבחון מדויקים יותר וטיפולים מותאמים יותר לאפיון הגנטי של כל חולה.

 

עיקר ההישגים בשנים האחרונות, והיו לא מעט כאלו, התמקדו בחולים עם מחלה מתקדמת, גרורתית, היות שלצערנו, למרבית החולים מגלים את המחלה בשלב מתקדם. הסימפטומים מופיעים לרוב כשהמחלה כבר סוערת ומעטים הם "ברי המזל" אשר מגלים את המחלה בשלב מוקדם המאפשר ניתוח להסרת הגידול.

 

המשאבים והמאמצים הרבים בשיפור יכולות האבחון, הפתולוגיה והטיפול התרופתי, גרמו לכך שבעשור האחרון למהפך קונספטואלי בטיפול בסרטן ריאה.

 

 

גילוי מוקדם ואבחון ממוקד של הגידול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גילוי מוקדם ואבחון ממוקד של הגידול(צילום: shutterstock)

 

הבנת המבנה הגנטי של התא הסרטני

בשנים האחרונות, הודות להבנת האפיון הגנטי של התא הסרטני בריאה וכמובן מתוך ההבנה שקיימים תתי סוגים של סרטן ריאה, פותחו מספר תרופות ממוקדות מטרה המתאימות לקבוצות שונות של חולים. פיתוחים אלו הביאו בשורה של ממש: הארכת תוחלת החיים גבוהה יותר לצד שיפור איכות החיים בזכות מיעוט תופעות הלוואי של התרופות החדשות.

 

סרטן הריאות מסוג 'תאים לא קטנים' (NSCLC) מהווה כ 90% מכלל חולי סרטן הריאה כאשר בקבוצה זו מוגדרות אף תתי קבוצות לפי קצב התקדמות המחלה. שלבי המחלה מדורגים משלב 1-4. כשליש מהחולים בקבוצה זו יהיו מאובחנים בשלב 3 הנקרא שלב מקומי מתקדם שמחלתם לא מפושטת לשאר אברי הגוף כאשר חלק מהחולים אינם מועמדים לכריתה כירורגית. חולים אלו יקבלו משלב של טיפול כימותרפי והקרנות וישארו במעקב.

 

בעשור האחרון נערכו מספר מחקרים עם תרופות שונות אחרי טיפול דפניטיבי שכולל טיפול כימי וקרינה כדי לנסות לשמר את התגובה ולהפחית את שיעור חזרת המחלה. כל המחקרים נכשלו להראות יתרון בהישרדות.

 

הצבת סדרי עדיפות להילחם במחלה

מחקר שהתפרסם לפני כחודשיים בדק תוספת של טיפול במעכבי PDL1 שהוא טיפול אימונותרפי, לחולים בשלב 3 על מנת לנסות להפחית את הסיכון להישנות המחלה. המחקר בדק קבוצת חולים בשלב 3 אחרי שקיבלו משלב של כימותרפיה והקרנות ואז חילק חולים אלה לשתי קבוצות.

 

קבוצה אחת הייתה במעקב. הקבוצה השנייה קיבלה תוספת של טיפול אימונותרפי למשך שנה. תוצאות המחקר של הקבוצה שקיבלה תוספת אימונותרפיה (הקבוצה השנייה) הראו שיפור ניכר בכל מדדי ההישרדות כולל במדדי איכות החיים מה שהוביל לשינוי פרדיגמה טיפולית בקבוצת החולים הזו בשלב 3.

  

הטיפול האימונותרפי (מעכבי PDL1 ומעכבי PD1) משחרר את הבלם ומוביל לתפקוד תקין של מערכת החיסון. הטיפול האימונותרפי שינה את הפרדיגמה הטיפולית בקו ראשון בסרטן ריאה מתקדם לחלק מהחולים. כמו כן, טיפול זה יעיל בקווי טיפולים מתקדמים, וכן יעיל בגידולים אחרים.

 

פריצות הדרך והתפתחות המחקר בטיפול האימונותרפי בהחלט מהווים היום אלטרנטיבה חדשה ומתקדמת לטיפולים הקיימים עד כה בסרטן ריאה. ובנוסף, אסור להזניח ולהשאיר מאחור את כל מה שניתן לעשות גם ברמה הלאומית ברמת הגילוי המוקדם.

 

רק באמצעות הצבת המחלה ודרכי הטיפול בה בראש סדר העדיפויות כולל הנגשת טיפולים חדשים לקבוצות החולים השונות, נתחיל לראות באמת שינוי מהותי. וכמובן, אסור שנשכח בדרך, בראש ובראשונה, להמשיך לפעול בגזרת החינוך והמניעה מעישון.

 

ד"ר מיה גוטפריד היא מנהלת המכון האונקולוגי ביה"ח מאיר, כפר סבא

 

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סרטן ריאה. חשיבות אבחון מוקדם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים