שתף קטע נבחר

דעה: תצפו בסרטון שחיטת פרה או תעצמו עיניים?

האם פירסום סרטונים ותמונות קשות לצפייה משגרת החיים של התרנגולות והפרות במשקים ובבתי המטבחיים מרחיק את הצופים מהמסר או מקרב אותם צעד אחד לשינוי תזונה ולאורח חיים טבעוני?

במפגש עם האכזריות: האם נצפה או נסיט מבט? "אילו קירות בתי המטבחיים היו שקופים, כל בני האדם היו הופכים לצמחונים", כך אמר הזמר פול מקרטני, איש להקת "החיפושיות" ואנו מדמיינים כי הנחת היסוד שלו נכונה לכל תחלואי החברה.

 

הרעיון הוא כשאנחנו צופים בסבל, אנחנו נוטים יותר לחוש באמפתיה ולנקוט בפעולה. אך האם הדברים באמת מתרחשים בדרך זו? או כשאנחנו נתקלים בסרטים וצילומים מטרידים, פשוט מקליקים ומתרחקים - במיוחד כשזה נוגע למזון?

 

הטיפול בבעלי חיים המגודלים למזון הוא מחריד. פרה או תרנגולת טיפוסית תבלה את כל חייה דחוקה בתא חשוך, מזוהם עם מעט מאוד מרחב לזוז בו. הגוף שלה שתוכנן גנטית כדי לגדול במהירות, גורם לכאב מתמשך, עיוותים ומומים. כל אלה מתרחשים לפני שהיא הגיעה אל בית המטבחיים ולקירותיו האטומים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

לא פלא שההיסטוריון ד"ר יובל הררי אמר כי "גורל בעלי החיים במתקנים המתועשים הפך להיות אחד הסוגיות האתיות מרכזיות של ימינו". אך לשאלתנו, האם ראיית מציאות זו אכן מובילה אנשים לשנות את תזונתם?

 

מספר הולך וגדל של גופי מחקר גילה כי, אכן, תיאורים גרפיים הם טובים כשאתה מנסה לשכנע. מחקרים במגוון סוגיות, החל מנהיגה תחת השפעת אלכוהול ועד לרעב של ילדים ועישון, גילו כי כי צפייה בתוכן גרפי מגדילה את הסיכוי של הצופים להשתנות. הדבר תקף גם לגבי מה שאנחנו אוכלים באותה מידה. 

 

 

 

מספר רב של מחקרים, ביניהם גם מחקרים שאני ערכתי – מצאו כי אנשים שהוצגה להם מציאות החיים בחוות המתועשות, ינטו יותר להפסיק לאכול בעלי חיים.

 

עם זאת, השטן נמצא בפרטים הקטנים. עם קהל שבוי, כדוגמת מורה בכיתה – השימוש בצילומים קשים לצפייה הוא מועיל. אך כלפי מרביתנו, מגילאי 20 שנה ומעלה, המידע זורם דרך אמצעי תקשורת, רשתות חברתיות ושמועות מפה לאוזן. אנחנו יכולים לסנן ולהתנתק מכל מה שאנחנו לא אוהבים.

 

 (צילום: אמיר לוי) (צילום: אמיר לוי)
(צילום: אמיר לוי)

 

עוררות רגשית, כמו זו שמתעוררת בזמן צפייה בתמונות עצובות, יכולה להסתיים בשתי דרכים: באמצעות מעשה כלשהו שנועד לעזור או באמצעות התרחקות ורבים יבחרו באפשרות האחרונה. כתוצאה מכך, תוכן גרפי הוא טוב עד לנקודה מסויימת. יותר מדי ממנו ואנו נתנתק ונאבד את המסר הנלווה אליו בנוגע לדרכים בהן אפשר לפעול ולעזור.

 

אז, מצטער פול, גם אם לבתי המטבחיים היו קירות שקופים, הקבב לא ייכחד, אך מנגד, אתה לא לגמרי טועה. שיעור הצמחוניים והטבעוניים בישראל צמח דרמטית בעשור האחרון. בישראל ישנם יותר טבעוניים מבכל מדינה אחרת בעולם. בזמן שאנשים נוטשים את הבשר מסיבות שונות, חלקן מסיבות בריאותיות, אחרים כדי להגן על הסביבה, תמונות וסרטונים מחוות מתועשות התפשטו ברשתות חברתיות ובחדשות.

 

 (צילום: רויטל טופיול) (צילום: רויטל טופיול)
(צילום: רויטל טופיול)

 

כשיש חלון המאפשר הצצה להתעמרות בחיות במשקים, הוא גורם ליותר אנשים לנטוש את הבשר – לפחות בין אלה שמוכנים להישאר ולהמשיך לצפות.

 

כל מה שצריך הוא אהבה? למספר הולך וגדל של ישראלים, כל מה שצריך לאכול הוא פלאפל.

 

ניק קוני, ממייסדי עמותת "The humane league", פעיל עולמי מוביל לזכויות בעלי חיים מזה 15 שנה. חבר בקרן הון סיכון להשקעות בארגונים טכנולוגים לבעלי חיים. ירצה בקונגרס הטבעוני החמישי של עמותת "ויגן פרנדלי" שיתקיים במרכז דוהל בת"א, בין ה-8-9.3.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כלב חתול פרה מזון זיהום טבעונות
צילום: shutterstock
צילום: Nick Cooney
ניק קוני
צילום: Nick Cooney
מומלצים