שתף קטע נבחר

"המרגל הרוסי הורעל בבריטניה בגז עצבים נדיר מאוד"

ההרעלה המסתורית של סרגיי סקריפל: גורמים ביטחוניים מספרים שכיוון החקירה העיקרי כרגע מטיל את האשמה על רוסיה. פורסם תיעוד חדש של הסוכן הכפול

המרגל הרוסי הורעל באמצעות גז עצבים. כך נאמר הערב (ד') רשמית בתדרוך של היחידה ללוחמה בטרור במשטרת בריטניה, שמסרה כי היא מתייחסת הרעלתו של המרגל הרוסי סרגיי סקריפל כאל ניסיון רצח. בתדרוך נאמר מפורשות כי סקריפל ובתו, שמצבם מוגדר קשה, היו היעד להרעלה. הם ציינו כי השוטר הראשון שהגיע לזירה נפגע אף הוא, ונלחם על חייו בבית החולים.

 

שני גורמים ביטחוניים ששוחחו עם רויטרס אמרו שכיוון החקירה העיקרי שנבדק כרגע הוא שגורמרים רוסים אחראים למעשה. גורם אמריקני אמר שהחוקרים הבריטים מאמינים שרוסיה אחראית להרעלה באמצעות אותו "חומר מסתורי" שעדיין נבדק. גורם אירופאי אישר את הפרטים. ב"סאן" דווח מפי גורם ביטחוני כי סקריפל הורעל באמצעות "גז עצבים נדיר מאוד".  

 

 

הסוכן הכפול סרגיי סקריפל בשבוע שעבר ()
הסוכן הכפול סרגיי סקריפל בשבוע שעבר

ביום ראשון אחר הצהריים נמצאו סקריפל ובתו יוליה מחוסרי הכרה על ספסל מחוץ למרכז קניון בעיר סולסברי בדרום אנגליה. מאז הם מאושפזים בטיפול נמרץ. 

 

"אנחנו יודעים יותר על החומר", אמרה שרת הפנים אמבר ראד, שאירחה ישיבת חירום שבה קיבלו שרים בריטים בכירים עדכונים על החקירה. "אנחנו צריכים לשמור על ראש צלול ולהיות בטוחים שאנחנו אוספים את כל הראיות שאנחנו יכולים, וצריכים לוודא שאנחנו לא מגיבים לשמועות", אמרה ראד. "רק אז נחליט איזה צעדים אנחנו נוקטים".

סריקות בפיצרייה שבה כנראה היו השניים לפני שהתמוטטו (צילום: MCT) (צילום: MCT)
סריקות בפיצרייה שבה כנראה היו השניים לפני שהתמוטטו(צילום: MCT)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
 

מוקדם יותר הכחיש משרד החוץ הרוסי את הטענות שמוסקבה עומדת מאחורי הרעלתו של סקריפל, שהורשע בריגול לטובת בריטניה. דוברת משרד החוץ מריה זחרובה אמרה לעיתונאים במוסקבה שמדובר בקמפיין "אנטי רוסי" שמתנהל בממלכה, והעומדים בראשו ניצלו את המקרה כדי להסית נגד רוסיה בתקשורת המערבית.

 

הבוקר מסרה היחידה ללוחמה בטרור בבריטניה שהיא רוצה לתשאל את כל מי שביקר בפיצריית "זיזי", שבה ככל הנראה ביקרו סרגיי סקריפל ובתו לפני שנמצאו מחוסרי הכרה. המסעדה נמצאת סמוך לספסל שבו נמצאו השניים. המשטרה הגיעה למקום וערכה סריקות, והציבה כמה מחסומים באזור.  

ליד המרכז שבו נמצאו סקריפל ובתו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ליד המרכז שבו נמצאו סקריפל ובתו(צילום: EPA)
   

אתמול פורסמו תמונות ממצלמות האבטחה בסביבת מרכז הקניות, שבהן נראים סקריפל ובתו מעט לפני שהתמוטטו. היום פורסם תיעוד נוסף של סקריפל עורך קניות במכולת ליד ביתו. סקריפל נראה נינוח למדי, קונה מצרכים וכרטיסי גירוד ומשוחח עם המוכר בחנות. התיעוד הוא מיום שלישי שעבר.

סרגיי סקריפל ובתו יוליה (צילום: AP) (צילום: AP)
סרגיי סקריפל ובתו יוליה(צילום: AP)
 

בימיו כסוכן כפול מסר סקריפל לסוכנות הביון הבריטית MI6 פרטים על עשרות מרגלים רוסים. לפי הערכות גרם סקריפל, בן 66 כיום, נזק כבד לרשתות הריגול של רוסיה בבריטניה ובאירופה. ב-2006 הוא נידון ברוסיה ל-13 שנות מאסר. הוא שוחרר ב-2010 במסגרת עסקת חילופי מרגלים, וקיבל מקלט בבריטניה.

 

משטרת בריטניה נמנעת כרגע מהטלת האחריות על רוסיה, 12 שנה אחרי שהמרגל הרוסי אלכסנדר ליטביננקו הורעל למוות בלונדון. שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון אמר אתמול לפרלמנט שאם יוכח שרוסיה אחראית למצבם של סקריפל ובתו, בריטניה תגיב. "קשה מאוד לדמיין מצב שבו הייצוג הבריטי באירוע הזה יתקיים כמתוכנן", אמר ג'ונסון, והתכוון כנראה לחרם של הדיפלומטים הבריטים על המונדיאל הקיץ ברוסיה.

 


פורסם לראשונה 07/03/2018 18:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסוכן הכפול סרגיי סקריפל בשבוע שעבר
מומלצים