שתף קטע נבחר

מנזרים, פרחים ויין: המלצות לטיול אביבי באזור ירושלים

ממרתף היינות של מנזר השתקנים, דרך נקודת התצפית המרהיבה במנזר בית ג'מאל ועד לגבעת התורמוסים בעמק האלה. ניצלנו את מזג האוויר הנעים לטיול במטה יהודה

 

 

מזג אוויר אביבי על סף הקיצי מלווה אותנו בשבועיים האחרונים, וזו סיבה נהדרת לצאת ולטייל. הפעם אקח אתכם לטיול בין מנזרים ופריחת התורמוסים עזי הצבע בעמק האלה שבמועצה האזורית מטה יהודה. לפני שאתחיל, הסבר קצר על האזור: המועצה האזורית מטה יהודה היא המועצה האזורית היחידה במחוז ירושלים, והיא מאגדת 57 יישובים (המועצה עם מספר היישובים הגדול בישראל).


 

אנחנו מתחילים את הטיול באחת הנקודות השקטות והיפות בארץ - מנזר השתקנים, הלוא הוא מנזר לטרון. רכס לטרון, ששוכן מעל צומת חשוב שבו עברו הדרכים הקדומות שקישרו בין עזה, יפו וירושלים, מופיע בלא מעט סיפורי קרבות היסטוריים, החל בקרבות יהושע בן נון לכיבוש הארץ במאה ה-13 לפני הספירה, דרך מלחמותיו של יהודה המכבי ביוונים וכלה בתקופת מסעות הצלב, אז נערכו באזור קרבות רבים בין הצלבנים למוסלמים. גם במלחמת העצמאות התנהלו פה קרבות לא מעטים.

מנזר השתקנים (צילום באדיבות תיירות מטה יהודה) (צילום באדיבות תיירות מטה יהודה)
מנזר השתקנים(צילום באדיבות תיירות מטה יהודה)

גולת הכותרת בסיור שלנו במקום היא המפגש עם ראש המנזר, האב פול סאומה בן ה-85, שנולד בלבנון וחי כאן כבר יותר מ-50 שנה. פול מפציר בנו לצאת לסיור ברכב שלו כדי להראות לנו מדוע התאהב במקום. אחרי שהוא מכבד אותנו בלחם שאופים הנזירים, הוא מספר שמנזר השתקנים הוקם כאן ב-1890 על ידי נזירים מהמסדר הטראפיסטי (הנזירים השתקנים הידועים בסגפנותם), על גבעה שעליה שכן מבצר שנבנה בתקופה הצלבנית.

 (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
(צילום: יעל לרנר)

25 נזירים חיים במנזר המתפקד כמשק אוטרקי. הם גזרו על עצמם שתיקה בכל הנוגע לענייני חולין, ממעטים בדיבור באופן כללי, עובדים בעיקר בחקלאות בשטחי המנזר ומתמקדים בגינון ובגידול זיתים וגפנים שמהם הם מפיקים יין ושמן זית שנמכרים בחנות הסמוכה למנזר.

 

הדבר המעניין מכול שמספר פול, בעודנו בלב שטחי המנזר בינות לכרמים ולשדות חיטה, הוא שהנזירים משוחחים ביניהם בשני חדרים המיועדים לכך. פול צוחק כשהוא אומר לי: "בינינו, כולם צריכים לדבר, העניין הוא שאנחנו מדברים קצת, אבל יש לנו גם שפת סימנים מיוחדת הכוללת 700 סימנים שהמצאנו וכתבנו במילון מיוחד. האמיני לי, בשביל לתקשר לא צריך לדבר הרבה". פול מלמד אותי כמה מילים חשובות: "לחם", "יין" ו"מים" - כל המילים שצריך כדי לתקשר בארוחה במנזר. אחר כך הוא לוקח אותנו ליקב המנזר, שאינו פתוח לקהל הרחב, וכך אנו מגיעים לאחוזה שנראית כאילו הזמן עצר בה מלכת.

מבנה היקב העתיק (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
מבנה היקב העתיק(צילום: יעל לרנר)

כרמי המנזר (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
כרמי המנזר(צילום: יעל לרנר)
  

אנו יורדים בעקבותיו למרתפי היקב העצומים. היקב הוקם בשנת 1895 והוא משתרע על שטח חפור של 4,000 מטר רבועים. הוא נבנה בתוך מנהרה טבעית בצלע הר ומייצרים בו כ-180 אלף בקבוקי יין בשנה. אפשר בקלות ללכת לאיבוד במרתפים העצומים האלה.

המנהרה שמובילה בין כרמי היקב למנזר (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
המנהרה שמובילה בין כרמי היקב למנזר(צילום: יעל לרנר)
  

אתם מוזמנים להגיע לביקור במנזר ובשטחיו היפהפיים, הכוללים 400 דונם של כרמים, להעביר כאן אחר צהריים או שבת בנעימים ובשלווה. בואו לכאן בכל הרכב שהוא - משפחתי, זוגי, חברי - ותוכלו לחזות בחייהם השקטים של הנזירים השתקנים, להאזין לפעמוני הכנסייה ולהתמסר לשקט. אולי גם יתמזל מזלכם ותזכו לפגוש את האב פול. לפרטים נוספים – הקליקו.

  

בית היופי

אנחנו ממשיכים בנסיעה לכיוון מנזר בית ג'מאל, שפירושו בערבית הוא "בית היופי", ואכן, הדרך לכאן עוצרת נשימה. הכביש מפותל ומסביב הכול פורח. מומלץ למצוא דרך צדדית לעצור בה ולטייל בשבילים הקטנים ובגבעות הירוקות ואולי גם לערוך פיקניק. משם אפשר להמשיך לביקור במנזר, שם תוכלו לרכוש ברנדי מקומי, יין בוטיק (המיוצר בבית לחם) ושמן זית ממטעי הזיתים במקום. תוכלו גם להתרשם מהתחנה המטאורולוגית שהוקמה ב-1919.

מנזר בית ג'מאל (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
מנזר בית ג'מאל(צילום: יעל לרנר)

התחנה המטאורולוגית (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
התחנה המטאורולוגית(צילום: יעל לרנר)

עוד על הפרק: טיול שקט בגני המנזר וביקור בכנסייה הקטנה שנבנתה ב-1930 בניסיון לשחזר כנסייה ביזנטית שהייתה כאן במאה החמישית. במרפסת המנזר תוכלו ליהנות מאחת מנקודות התצפית היפות והמרהיבות ביותר באזור. בשבתות בצהריים נערכים במנזר קונצרטים בתוך מבנה עם אקוסטיקה מופלאה (לפרטים נוספים - הקליקו). מומלץ גם לבקר במנזר הנזירות שנמצא מצד שמאל, לפני השער הראשי לבית ג'מאל.

מרפסת המנזר (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
מרפסת המנזר(צילום: יעל לרנר)

הנוף המרהיב מנקודת התצפית (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
הנוף המרהיב מנקודת התצפית(צילום: יעל לרנר)
  

עשרות נזירות מתריסר לאומים שונים מתגוררות במקום. ניתן לערוך סיור ואפילו להיפגש עם אחת מהנזירות בתיאום מראש. אפשר לבקר בימים שלישי עד חמישי מ-10:30 עד 16:30, פשוט צלצלו בפעמון הכניסה בדלת השחורה. בביקור במקום תוכלו לעלות לכנסייה, לראות את בית הכנסת הקטן המסמל את החברות של הקהילה עם ישראל ולצפות בסרטון על חיי היום-יום של הנזירות. קבוצות המבקשות להיפגש עם אחת הנזירות מתבקשות לתאם מראש בטלפון 02-9911889.

 

שדות תורמוסים לנצח

ואי אפשר בלי טיול פריחה נפלא, והפעם: גבעת התורמוסים בעמק האלה. גבעת התורמוסים בואכה תל שוכה היא אתר פריחה יפהפה שילבלב עד אפריל. מרבדים של תורמוס ההרים הסגול ופריחת החרדל הצהובה יעלו חיוך על פניכם.

הנוף מגבעת התורמוסים (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
הנוף מגבעת התורמוסים(צילום: יעל לרנר)

והתורמוסים (צילום: יעל לרנר) (צילום: יעל לרנר)
והתורמוסים(צילום: יעל לרנר)
 

הגבעה מתנשאת לגובה של כ-347 מטרים מעל פני הים בצידו המערבי של עמק האלה, מול תל עזקה. טפסו על התל בזהירות ולכו בשבילונים המסומנים בלי לדרוך על מרבדי התורמוסים. הנוף של עמק האלה מהפסגה עוצר נשימה בשיא פריחתו והדרו. בזמן הסיור על התל צריך להשגיח על ילדים קטנים ולא לרדת מהשביל - בשטח ישנם בורות רבים לא מסומנים. איך מגיעים? רשמו ב-WAZE "גבעת התורמוסים".

 

ולקינוח - יקב עמק האלה 

אחד היקבים שכלולים בסיורי הפריחה שעורכת מועצת מטה יהודה הוא יקב עמק האלה, השוכן למרגלות קיבוץ נתיב הל"ה בלב עמק האלה התנ"כי. ממצאים ארכיאולוגיים בכל האזור, כגון גיתות וכרמים, מעידים על כך שכבר בתקופת המקרא נחשב עמק האלה לאזור הכרמים וייצור היין של ארץ ישראל.

 

הכרמים של היקב (צילום: איל גוטמן) (צילום: איל גוטמן)
הכרמים של היקב(צילום: איל גוטמן)

מרכז המבקרים (צילום: איל גוטמן) (צילום: איל גוטמן)
מרכז המבקרים(צילום: איל גוטמן)

הדבר שהכי אהבתי כאן, מלבד היין המצוין, הוא הכנסת האורחים. כל אחד מתקבל בכל שעה (חוץ מאשר בשבת, אז היקב הכשר סגור) ומוזמן לשמוע הסבר על היקב וכמובן לטעום מהיינות. למידע נוסף על היקב ומרכז המבקרים – הקליקו.

 

כדאי לדעת, מחלקת התיירות של מטה יהודה הרכיבה שלושה סיורים מיוחדים לחגיגת הפריחה באזור. כל סיור כולל ביקור וטעימות יין ביקב בוטיק, ארוחה קלה, אטרקציה נוספת וכמובן סיור אל אחד ממוקדי הפריחה. למידע על סיורי "פריחה וארוחה" - הקליקו.

  

להמלצות נוספות ועדכונים שוטפים הצטרפו לקבוצת הפייסבוק "רגעים קטנים - מטיילים עם יעל לרנר ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים