שתף קטע נבחר

שבע שנות מאסר לאיש "השנוא באמריקה"

מרטין שקרלי הרתיח את ארה"ב כשהעלה מחיר של תרופה מצילת חיים ב-5,000%. הוא הורשע בהונאת משקיעים, במשפט שנדחה בגלל שלא נמצאו מושבעים אובייקטיבים. "הייתי טיפש אבל אני אדם טוב", אמר שקרלי. עורך דינו הודה: "לפעמים רציתי לתת לו אגרוף בפרצוף"

מרטין שקרלי, שכונה "האיש השנוא באמריקה" בגלל שהעלה בצורה אסטרונומית את מחירה של תרופה מצילת חיים, נידון אתמול (יום ו') לשבע שנות מאסר. שקרלי נשפט בעניין אחר, עבירות של הונאת ניירות ערך, והורשע בהונאת משקיעים.

 

שקרלי המושמץ עמד בראש חברת התרופות Turing Pharmaceuticals. ב-2015 הוא העלה את המחיר של "דראפרים", תרופה שחיונית לנשאי HIV, ב-5,000 אחוז - מ-13.5 דולר לכדור ל-750 דולר. שקרלי גיחך במהלך השימוע בקונגרס שבחן את מעשיו, ומאז ניהל אורח חיים ראוותני ופרובוקטיבי.

"יש לי הרבה פוטנציאל". מרטין שקרלי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"יש לי הרבה פוטנציאל". מרטין שקרלי(צילום: רויטרס)

שקרלי לפני תחילת משפטו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שקרלי לפני תחילת משפטו(צילום: AFP)
הסערה בעקבות העלייה במחיר התרופה לא קשורה למשפט שהסתיים אתמול בבית המשפט בניו יורק, אך היא השפיעה על מועד פתיחת המשפט. הכעס על בן ה-34 היה גדול כל כך עד שבהתחלה היה כמעט בלתי אפשרי למצוא מושבעים שיצליחו להיות אובייקטיבים. "הוא שטן", תיאר אותו אחד המושבעים הפוטנציאליים. המשפט נדחה.

 

שקרלי נעצר בדצמבר 2015, ושחרורו בערבות בוטל בספטמבר 2016 כשהציע פרס למי שיביא לו שיער של הילרי קלינטון. באוגוסט האחרון הורשע שקרלי בהונאה, אחרי ששלח דו"חות שקריים למשקיעים בשתי קרנות גידור שניהל, והסתיר מהם הפסדים עצומים.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

התביעה במשפטו דרשה להטיל עליו 15 שנות מאסר. עורך דינו, בנג'מין בראפמן, טען ששקרלי נמצא על הקשת האוטיסטית וביקש לגזור עליו 19 חודשי מאסר בלבד. ההתנהגות של המנכ"ל לשעבר הערימה קשיים על ההגנה, ובראפמן הודה: "לפעמים רציתי לחבק ולנחם אותו - ולפעמים לתת לו אגרוף בפנים".

 

"הוא רצה שכולם יאמינו שהוא גאון, ילד פלא, פלא טכנולוגי אוטודידקט", אמרה התובעת במשפט ג'קלין קסוליס. "הוא לא יכול היה להיות אדם ממוצע שנכשל, כמו כולנו".

עורך הדין בנג'מין בראפמן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עורך הדין בנג'מין בראפמן(צילום: EPA)
 

במכתב ששלח השבוע לשופטת שקרלי הודה לראשונה ששגה. "עשיתי טעויות חמורות אבל אני עדיין מאמין שאני אדם טוב עם הרבה פוטנציאל. הייתי טיפש", אמר שקרלי, והוסיף שהוא מקווה לעבוד "לשפר את האנושות".

 

בגרון חנוק שקרלי הביע בבית המשפט חרטה על "המעשים המחפירים" שהובילו לנפילתו. "אני לא אותו אדם שהייתי. אני יודע מה טוב ומה רע, אני יודע מהי אמת ומהו שקר". בנוסף לעונש המאסר נקנס ב-75 אלף דולר, והוחרמו נכסים בשווי 7.3 מיליון דולר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
גיחך בשימוע על מחיר התרופה
צילום: רויטרס
מומלצים