שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    הבחירה המוזרה של הכוכב הבלגי

    יאניק קראסקו עוד לא בן 25, אבל כבר בחר לנטוש את אירופה - שם כיכב לא מעט במדי אתלטיקו מדריד - ולעבור לכסף הגדול של סין

    "הוא עובד קשה, משתפר ומתחיל למצות את הפוטנציאל שלו. זו רק ההתחלה - יש לי ציפיות גדולות ממנו". כך שיבח בעבר מאמן אתלטיקו מדריד, דייגו סימאונה, את חניכו דאז יאניק קראסקו לאחר ניצחון על מלאגה. "אנחנו צריכים לדעת להשתמש בתכונתו החשובה ביותר - השאפתנות. באמצעות עבודה קשה וכישרון, השמיים הם הגבול". שנה וכמה חודשים עברו, וקראסקו השאפתן עזב את ה"רוחיבלאנקוס" לטובת העולה החדשה לליגה הסינית החלשה, דליאן. אז איך נוצר מצב ששחקן צעיר שכמותו עוזב את צמרת הכדורגל האירופאי לטובת המזרח הרחוק?

     

    יאניק פריירה קראסקו נולד בבלגיה לפני פחות מ-25 אביבים. הוא שיחק בקבוצה מקומית מפרבר של בריסל בו גדל, עד שאקדמיית הנוער הנפלאה של הקבוצה הבלגית גנק העבירה אותו לשירותיה. כשהיה בן 16 נרכש על ידי מונאקו עוד לפני שהספיק לשחק בקבוצת הבוגרים של גנק. הבלגי נהנה ממדיניות הצערת הסגל של המועדון מהנסיכות ובהמשך כיכב במדי הקבוצה לצד שחקנים דוגמאת מרסיאל וחאמס רודריגס. "יאניק השתפר מאוד. יש לי אמונה גדולה בו", העיד מאמנו במונאקו לאונרדו ז'ארדים, וגם מאמן ארסנל, ארסן ונגר, אמר שהתרשם מאוד מקראסקו לפני המשחק של התותחנים מול מונאקו.

     

    קראסקו מזנק מעל בירם כיאל (צילום: getty images) (צילום: getty images)
    קראסקו מזנק מעל בירם כיאל(צילום: getty images)

     

    הוא הספיק לכבוש 20 שערים ולבשל עוד 24 בשלוש עונות לפני שהקבוצה מבירת ספרד רכשה אותו. קראסקו השתלב במהירות במדי אתלטיקו ולשיאו הגיע בגמר ליגת האלופות מול ריאל מדריד. הוא עלה כמחליף, כבש את שער השוויון והיה לבלגי הראשון שכובש אי פעם במעמד הגמר של הטורניר. לאחר בעיטות ההכרעה אתלטיקו הפסידה גמר שני ברציפות תוך שלוש שנים ליריבה העירונית, אך זה לא מנע מהבלגי הצעיר לבסס את מעמדו באחת מהקבוצות הטובות באירופה באותה עת.

     

    קראסקו פתח בסערה את העונה שלאחר מכן. הוא כבש ונבחר לשחקן המצטיין מול באיירן מינכן החזקה, פתח יותר ויותר בהרכב הקבוצה וזכה לחוזה חדש ומשודרג עד 2022. "אשמח להמשיך לשחק באתלטיקו מדריד עוד שנים רבות", אמר הקשר לאתר הרשמי של המועדון. סעיף השחרור טיפס מ-40 מיליון ל-100 מיליון אירו. הוא סיים את עונת 16/17 עם 14 שערים ו-5 בישולים בכל המסגרות כשהוא מציג לראווה בעיטה טובה, מהירות מסחררת והרבה דריבלים מוצלחים.

    בקיץ האחרון הוא קושר לבאיירן מינכן, צ'לסי, ארסנל ומנצ'סטר יונייטד.

     

    אך העונה הזו, השלישית במספר במדי אתלטיקו, לא הלכה כמצופה לקראסקו. חוסר היכולת לשמור על יציבות ועקביות, עקב האכילס של קראסקו, בלט לעין. הוא בעט כ-1.5 בעיטות לשער בליגה הספרדית, ממוצע של כמעט בעיטה פחות מהעונה שעברה, מה שגרם לו להיות מסוכן פחות בהתקפה. סימאונה גער בו לא פעם בנוגע לליקויים טקטיים ואף הביע פומבית את אכזבתו מהבלגי. קראסקו מצא את עצמו מוחלף לעיתים תכופות, ובמקום להמשיך בהתקדמות בדרך למימוש הפוטנציאל הגלום בו, נראה שהוא הולך אחורה.

     

    במדי הנבחרת. יגיע למונדיאל? (צילום: AP) (צילום: AP)
    במדי הנבחרת. יגיע למונדיאל?(צילום: AP)

     

    במהלך המשחק מול קרבאך האזרית בשלב הבתים של ליגת האלופות קראסקו נפגע בברכו, הוחלף וירד מיידית לחדר ההלבשה. זה לא מצא חן בעיני ראשי אתלטיקו. לאחר מכן הוא ביקש לעבור את השיקום מהפציעה בחיק משפחתו בבלגיה, אך ראשי המועדון התעקשו שיישאר במדריד – מה שגרם למתיחות בין הצדדים. העיתון "AS" דיווח שקראסקו מעולם לא השתלב חברתית בקבוצה, והוא נתפס על ידי השחקנים הבכירים של הקבוצה כשחקן לא מחויב. הגעת ויטולו בינואר גרמה לירידה בדקות המשחק של קראסקו – ששיחק העונה 52 דקות ממוצע למשחק בליגה.

     

    שמועות על עזיבה החלו לצוץ. לפי העיתון "Calcio Mercato" יובנטוס רצתה לשאול בחודש שעבר את קראסקו עם אופציית רכישה, אך ה"רוחיבלאנקוס" סירבו. הם החליטו למכור אותו מיידית. גם צ'לסי הוזכרה כמועמדת. אך דווקא לקראת סיום חלון ההעברות בליגה הסינית – קראסקו וחברו לאתלטיקו ניקולס גייטאן חתמו בדליאן ייפאנג, שעלתה השנה לליגה הבכירה בסין. הסינים שילמו עבור שירותי הבלגי כ-30 מיליון אירו והוא צפוי להרוויח עשרה מיליון אירו לעונה. שדרוג כלכלי, אך ירידה מקצועית.

     

    "אני חושב שהוא לקח הימור גדול. אני מבין למה הוא עושה את זה, ולמה שחקנים אחרים עושים את זה. פאוליניו שיחק בסין וחזר, אבל קראסקו צעיר מדי בשביל זה" אמר שחקן העבר ופרשן "Sky Sports", טרי גיבסון. "כדורגלן צריך לחשוב על עתידו ויכולות להיות פציעות, אבל אין ספק שזו לא החלטה ספורטיבית. הוא לא הולך להשתפר בסין", ניתח העיתונאי רודריגו בינקינס לעיתון הבלגי-צרפתי "RTBF".

     

    בסופו של דבר, צריך לזכור שקריירה של כדורגלן היא קצרה. במהלך זה קראסקו יוכל להבטיח את עתיד ילדיו, ועל פי ריאיון שנתן לתקשורת הספרדית – אף להיכנס לעולם הגיימינג בתור שגריר של ARES (ארגון משחקי ספורט ברשת). בשונה מהחודשים האחרונים באתלטיקו, הוא ישחק בכל משחק ואולי כך יוכל להוכיח לרוברטו מרטינס, מאמן נבחרת בלגיה, שמקומו בהרכב הנבחרת לקראת המונדיאל ברוסיה. יחד עם זאת, קראסקו יצטרך לעבוד קשה בכדי שכל התחזיות האופטימיות יתגשמו. התנאים אומנם מפנקים - אך הרמה בליגה הסינית נמוכה מאוד.  כבר עכשיו ישנן שמועות שלאחר המונדיאל קראסקו יעבור ליובנטוס. האם אנחנו עדים לתופעה בה כדורגלנים צעירים "עושים סיבוב" בסין, מרוויחים משכורות שמנות וחוזרים לאחר זמן קצר לקבוצה מהליגות הבכירות באירופה?

     

    לרוב, כוכבי כדורגל מגיעים לליגה זו בכדי להרוויח כסף רב לפני סיום הקריירה. שחקנים כדוגמת טבס, ראמירז, האלק, ויטסל, אוסקר וגרציאנו פלה נשכחו או דעכו עקב הרמה הנמוכה.  קראסקו יצטרך להוכיח שהוא יכול לעשות סיבוב פיננסי במזרח הרחוק, לקנות את מקומו בסגל נבחרת בלגיה לקיץ הקרוב, ובסופו של דבר – לחזור לצמרת הכדורגל האירופי מהדלת הראשית. להוכיח לכולנו שזו ירידה לצורך עלייה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים