שתף קטע נבחר

ישראל ביתנו מול כולנו: עימות באולפן על חוק הגיוס

מפלגת כולנו התנתה את חברותה בממשלה באישור התקציב. בישראל ביתנו בטוחים שהחרדים כלל לא היו אמורים להביא את הצעת חוק הגיוס בעיתוי הנוכחי: "הם רוצים פשרה על דבר שלא היה צריך לקרות". צפו בעימות בין השר אלי כהן לח"כ רוברט אילטוב

 

 

טובת המדינה - מי חושב עליה ומי מסתפק בקידום שיקולים פוליטיים בלבד? שר הכלכלה אלי כהן (כולנו) טוען שכל מי שמכשיל את העברת התקציב - שכרגע מותנה באישור ראשוני של חוק הפטור מגיוס - פוגע באינטרס הלאומי, ואולם ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) הבהיר: "אז להגיד, 'להעביר תקציב זה אחראי וכל השאר לא מעניין אותנו'. כל המכלול חשוב, גם הגיוס לצה"ל חשוב וצריך לעשות את זה בצורה נכונה, לא ללכת עוד פעם לבג"ץ, כיוון שהחוק הזה לא יעבור את המבחן החוקתי". אם החוק יעבור בקריאה שלישית, הוסיף, ישראל ביתנו תפרוש מהממשלה. צפו בעימות.

 

שרת הקליטה סופה לנדבר מתעקשת להצביע נגד החוק, ושר שמצביע נגד עמדת הממשלה מפוטר באופן אוטומטי. כדי למנוע תרחיש כזה, על נתניהו להסכים שלא לפטר את השרה ושליברמן יתגמש. כרגע עוד קשה לחזות כיצד הדברים יתפתחו.

השר אלי כהן  ()
השר אלי כהן
השר כהן הצהיר באולפן ynet: "מלכתחילה אמרנו שהדבר העיקרי מבחינתנו הוא להעביר עוד במושב הכנסת הזה את תקציב המדינה. אמרנו, אם לא יהיה תקציב במהלך המושב הזה, מבחינתנו המשמעות היא הליכה לבחירות. התקציב הזה נותן לא מעט בשורות ללא גזירות, אפילו האופוזיציה לא תוקפת אותו. לכן כל מי שאחראי צריך לתמוך בקידום התקציב".

 

כהן נשאל אם כדי להעביר את התקציב, הוא וחברי מפלגתו מוכנים בתמורה להתפשר על נושא אידיאולוגי כמו שירות צבאי. "אם בסופו של דבר יש זמן על מנת להגיע להסכמות, הליכה לבחירות שידחוף אחד הגורמים תיעשה אך ורק מתוך שיקולים פוליטיים, לא מתוך שיקולים של טובת המדינה. מה טובת המדינה? להעביר את התקציב", הסביר השר.

 

הוא נשאל אם כל חוק גיוס שיעבור עכשיו מקובל על כולנו רק כדי לפתור את המשבר. זאת בהתייחס לדבריו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שהגדיר את "חוק ההשתמטות - חרפה לאומית". כהן השיב: "אני מציע ללפיד בנושא הזה לבוא ולקרוא ומה שכתוב, החוק הזה יצטרך להגיע להסכמה משותפת של כולם לפני קריאה שנייה ושלישית.

 

"היו עוד כל מיני גורמים כאלה ואחרים שדיברו לגבי בחירות, אבל גם לגבי הנושא של השר ליברמן. אם רשום שלפני שהחוק יעלה בקריאה שניה ושלישית, יגבשו מתווה מוסכם, מה עוד אפשר לבוא ולדרוש? אני חושב שהדבר הזה נותן מענה, אחד - לתקציב שאנחנו עמדנו עליו מלכתחילה, ושתיים - להגיע למתווה מוסכם לפני שהחוק נכנס לספר החוקים".

 

השר הדגיש: "אם אנחנו בסיטואציה שנוצרה, גם לאחר קבלת ההתייחסות מהמפלגות החרדיות - נלך לבחירות - זה אך ורק מתוך שיקולים אישיים, פוליטיים. בטוח שלא מהשיקולים לטובת המדינה".

 

"החוק כלל לא היה על סדר היום"

ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו, אמר כי "מהרגע שהמפלגות החרדיות הודיעו שהן רוצות את חוק הגיוס, הוצאתי מכתב בשם הסיעה עם העמדה שלנו, שמאז ועד הרגע הזה לא השתנתה. הודענו שאם המתווה לא יעלה, לא כהצעת חוק ממשלתית ולא בהתאם להמלצות של הצוות המקצועי שהקים ליברמן, אנחנו נתנגד לכל הצעה פרטית ונצביע כל הסיעה נגד, כולל השרה".

ח"כ רוברט אילטוב ()
ח"כ רוברט אילטוב
  

ההצעה שלפיה החוק יאושר בקריאה טרומית ואחר כך יעבור שינויים, משול בעיניי אילטוב "למצב שאומרים לך, 'תחתמי על דף ריק ואחר כך נמלא אותו'. זה לא עובד ככה, יש תקנון לפעילות הקואליציה, הממשלה, יש הסכמים קואליציוניים, יש סדר במערכת. הצעת חוק התקציב לא מגיש ח"כ מן המניין, האוצר מגבש אותו, מתאמים אותו. גם בחוק הגיוס הדבר צריך לבוא מתוך מערכת הביטחונית עם כל ההמלצות, עם כל הבדיקות, בחינה של כל ההחלטות של בג"ץ בסוגיה.

 

הוא הדגיש: "מי שהביא את החוק הזה בניגוד לעמדתנו, שהרי הוא לא היה בכלל על סדר היום, זה ליצמן. הוא רוצה פשרה על דבר שלא היה צריך לבוא. יש עוד חמישה חודשים לגיבוש חוק ממשלתי, יש זמן, אין שום סיבה. אם אנחנו סומכים על ראש הממשלה בקואליציה ותומכים בתקציב ובמדיניות הממשלה כקואליציה, אין שום סיבה שתהיה סיעה שלא תאמין לראש הממשלה ותכניס את כל המדינה לסחרור".

 

אילטוב הסביר: "גם המערכת המשפטית והיועץ המשפטי לא עומדים מאחורי ההסדר הזה. החוק הזה מספיק חשוב לכל הציבור, לא רק לחרדים. לא יכול להיות שזה יהיה תחת איומים וסחיטה ואולטימטומים. החוק הזה יכול לעבור בעוד חודשיים בלי שום בעיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
חרדים בלשכת הגיוס, תל השומר
צילום: מוטי קמחי
מומלצים