שתף קטע נבחר

צואת התינוקות השתנתה בעשורים האחרונים - ואלה חדשות רעות

חוקרים מאוניברסיטת נברסקה וחברת ביוסיסטמס (יצרנית מוצרי פרוביוטיקה) מצאו כי רמת החומציות בצואת התינוקות ירדה במאה השנים האחרונות בצורה ניכרת. "הדבר יכול להסביר את העלייה במקרי אלרגיה ואסתמה", אומרים החוקרים

צואת התינוק משתנה, ואלה כנראה בשורות רעות: מחקר חדש מגלה ממצאים מדאיגים בצואת תינוקות - שעלולים להוות סיבה לעלייה בשכיחות האלרגיות בעולם.

 

החוקרים מצאו שבמאה השנים האחרונות (מאז שהחלו למדוד), נרשמה עלייה ברמת ה-PH בצואת התינוקות. משמעות העלייה ברמת ה-pH היא שהצואה הופכת מחומצית לבסיסית יותר.  

חשיבות הממצא טמונה בכך שרמת החומציות של הצואה עשויה להעיד על המיקרוביום - חיידקי המעי ה"טובים" - שמסייעים לעיכול המזון ולהגנה מפני מחלות.

 

שינויים בערכי הצואה. תינוקות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שינויים בערכי הצואה. תינוקות(צילום: shutterstock)
 

החוקרים, מאוניברסיטת נברסקה וחברת ביוסיסטמס (יצרנית מוצרי פרוביוטיקה), סקרו 14 מחקרים רפואיים שפורסמו בין השנים 1926 - 2017. הסקירה כללה 312 תינוקות שניזונו מחלב אם. הממצאים הראו כי חל שינוי ברמת ה-pH של צואת התינוקות מ-5.00 ל-6.5 בממוצע.

 

עוד כתבות בנושא:

אולי הילד שלך אלרגי למזון?

האישה שאלרגית לכל דבר בביתה - כולל לבעלה

עולם החיידקים הטובים: מדריך הפרוביוטיקה השלם

מדד ה-pH נע בסולם של 1 - 14, כאשר המספרים שעד 7 מבשרים על חומציות, ובין 7 ל-14 על בסיסיות.

 

שינוי בחומציות היציאות יכול להעיד על רמת החיידקים הידידותיים במעיים ופעילותם: כאשר ישנה אוכלוסייה מספיקה של חיידקים ידידותיים, מתבצע פירוק של חלב. פירוק זה יוצר חומצות, המעלות את רמת החומציות של הצואה, מה שמתבטא בבדיקות הצואה ברמת pH נמוכה.

 

סולם pH. הצואה הפכה יותר בסיסית (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
סולם pH. הצואה הפכה יותר בסיסית(צילום: Shutterstock)
 

אלא שכאמור המחקרים מראים שרמת ה-pH הולכת ועולה בשנים האחרונות. מכאן משערים החוקרים שקיימת פגיעה בחיידקים הטובים במעי התינוקות.

 

מה עלולים להיות הגורמים לירידת החיידקים במעיים?

לדברי החוקרים, ייתכן שמדובר בירידה בשיעורי ההנקה בעולם והמעבר לפורמולות. אפשרות נוספת היא שהריבוי במתן האנטיביוטיקה, שהוכח גם במחקרים רבים בשנים האחרונות, אחראי לא רק על חיסולם של חיידקים מזיקים, אלא גם על הרס החיידקים הידידודתיים במעיים.

 

סיבה נוספת לירידה בפעילות החיידקים הטובים במעיים היא העלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים. מחקרים הראו כי במנגנון לא ברור עד תומו, לידה קיסרית מפחיתה את שיעור החיידקים הטובים במעי התינוק, בהשוואה ללידה רגילה. שיעורי הניתוחים הקיסריים גבוהים במיוחד בארה"ב, שם כשליש מכלל הלידות מסתיימות בניתוח קיסרי.

 

משמעות שינוי החומציות והירידה האפשרית בכמות החיידקים הידידותיים, תורמת לדעת החוקרים לעליה בשנים האחרונות בשיעורי האלרגיות והאסתמה. מחקרים קודמים כבר קשרו בין המיקרוביום במעיים לבין סיכון גבוה למגוון תחלואות ובהן אסתמה.

 

"העלייה העקבית ברמת ה-pH ביציאות התינוקות בדורות האחרונים אינה זוכה להתייחסות הקהילה הרפואית", אמרו החוקרים, "התופעה עשויה לסמל בעיה משמעותית במעיים של התינוקות, ועשויה אף להסביר את העלייה בשיעורי האלרגיה בעולם".


צפו: וכך פועל בנק הצואה שנפתח גם בישראל

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
פחות חומציות, יותר אלרגיות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים