שתף קטע נבחר

מזכיר המדינה המפוטר נפרד: "אחזור לחיי"

שעות אחרי שטראמפ הכריז על הדחתו יצא רקס טילרסון לעיתונאים והודיע כי יעביר את סמכויותיו לסגנו ג'ון סליבן עוד היום. "הצלחנו מול צפון קוריאה יותר משציפינו, בסוריה הצלנו את חייהם של רבים", סיכם - ונמנע לפחות לעת עתה מלתקוף את הנשיא. וגם: הכירו את מחליפו, ראש ה-CIA לשעבר מייק פומפאו

 

 

רקס טילרסון, שהודח בצהריים (יום ג') מתפקיד מזכיר המדינה האמריקני על-ידי הנשיא דונלד טראמפ, נשא הערב דברים לראשונה מאז ההודעה על פיטוריו – ואמר כי כעת בכוונתו לחזור לחייו הפרטיים ולא להישאר בפוליטיקה.

 

 

מזכיר המדינה המודח טילרסון, הערב. עוזב את הזירה הפוליטית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה המודח טילרסון, הערב. עוזב את הזירה הפוליטית(צילום: רויטרס)

טילרסון הודיע כי יעביר עוד היום את כל סמכויותיו כמזכיר המדינה לסגנו ג'ון סליבן, וכי יתפטר רשמית מתפקידו ב-31 במרץ. הוא הדגיש כי יש לקיים תהליך חלק של העברת סמכויות.

 

בדברי סיכום לכהונתו הקצרה אמר טילרסון כי הלחץ הכבד שהפעיל הממשל האמריקני בימי כהונתו על צפון קוריאה נחל הצלחה מעבר לציפיות והדגיש כי יש צורך בעבודה רבה כדי לפתח מערכת יחסים ברורה עם סין. בשבוע שעבר נודע כי כשברקע הסנקציות הכבדות עליה הסכימה צפון קוריאה לקיים פגישה בין מנהיגה קים ג'ונג און לבין טראמפ.

 

בנאומו הערב זקף טילרסון לזכותו כמה הסכמים על הפסקות אש זמניות בסוריה, שלדבריו הצילו חיים רבים. עם זאת, הוא הדגיש כי יש לפעול ביתר שאת להפסקת המלחמה שם. על רוסיה אמר כי אם תמשיך בדרכה הנוכחית היא תהפוך למבודדת יותר ויותר.

טילרסון עם הנשיא טראמפ בשנה שעברה. אנשי הנשיא: "זמן נכון לחילופים" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טילרסון עם הנשיא טראמפ בשנה שעברה. אנשי הנשיא: "זמן נכון לחילופים"(צילום: AFP)

בחודשים האחרונים דווח שוב ושוב על חילוקי דעות בין טראמפ לטילרסון ועל האפשרות שמזכיר המדינה יודח, ובצהריים אכן הודיע טראמפ כי הוא מחליף אותו בראש ה-CIA מייק פומפאו. "וושינגטון פוסט" דיווח שטראמפ ביקש ביום שישי מטילרסון להתפטר וכי מזכיר המדינה קיצר את ביקורו באפריקה ושב אתמול לוושינגטון. גורם ממשל בכיר אמר לרשת CNN ש"הנשיא חשב שזה הזמן הנכון לחילופים, לנוכח השיחות הקרבות עם צפון קוריאה ושיחות משא ומתן שונות בנושא סחר".

 

האיש שקיצר לטראמפ את המצגות

מייק פומפאו מגיע לתפקיד אחרי שנה אחת שבה עמד בראש סוכנות הביון המרכזית, ה-CIA. במהלך כהונתו זו הצליח לזכות באמון הנשיא דונלד טראמפ. פומפאו מביא איתו לתפקיד משמעת של בוגר מצטיין של "ווסט פוינט", האקדמיה הצבאית היוקרתית האמריקנית, וניסיון פוליטי שצבר בשנותיו כחבר בבית הנבחרים האמריקני – שם כיהן כחבר בוועדת המודיעין הסוערת.

 

כראש ה-CIA פילס לעצמו פומפאו נתיב לתוך המעגל הקרוב של טראמפ. הוא הרבה לשבח את הנשיא והעביר בעצמו רבים מתדרוכי המודיעין היומיים החשובים בחדר הסגלגל. בהצהרותיו הביע הסכמה עם הקו הנוקשה של טראמפ נגד איראן וצפון קוריאה. הוא נמנע גם מלסתור במפורש את טענתו של טראמפ שרוסיה לא ניסתה לסייע לו בבחירות לנשיאות בשנת 2016. פומפאו נמנע מלהצהיר בפירוש שרוסיה התערבה לטובת טראמפ – אף שה-CIA עצמו קבע במפורש כי כך היה.

 

לפומפאו, בן 54, הייתה קריירה מטאורית שהסתמכה על הזדמנויות פוליטיות, והן הובילו אותו בסופו של דבר אל טראמפ.

טראמפ ומזכיר המדינה המיועד מייק פומפאו. קיצר את התדרוכים והסתפק במצגות (צילום: MCT, רויטרס) (צילום: MCT, רויטרס)
טראמפ ומזכיר המדינה המיועד מייק פומפאו. קיצר את התדרוכים והסתפק במצגות(צילום: MCT, רויטרס)

הוא נולד וגדל בדרום קליפורניה, למד באקדמיה הצבאית האמריקנית "ווסט פוינט" והשלים את לימודיו בה ב-1986 כמהנדס מומחה. הוא שירת בצבא חמש שנים, אך לא מילא מעולם תפקיד לחימה. כשהשתחרר מהצבא התקבל לבית הספר למשפטים בהרווארד. אחרי לימודיו הקים חברת הנדבה בוויצ'יטה, קנזס, וגייס את תמיכתם של מיליארדרים ומקורבים לצמרת המפלגה הרפובליקנית.

 

פומפאו נבחר לראשונה לקונגרס ב-2010. בשנים הראשונות לכהונתו בבית הנבחרים הוא קידם חקיקה בתחום האנרגיה שמבקריו טענו כי מיטיבה עם כמה מהעשירים שתרמו לו כסף במסע הבחירות שלו. עד מהרה הוא השתלב בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, ושם – כמשקיף על פעילות ה-CIA ושאר סוכנויות המודיעין והביטחון – קיבל הצצה לסודות הגדולים ביותר של ארה"ב.

 

לשם מוכר הפך פומפאו כחבר בוועדה המיוחדת שהקימו הרפובליקנים לחקירת רצח שגריר ארה"ב בלוב ושלוש אמריקנים נוספים בבנגזי בשנת 2012. הוא הפך לאחד ממבקריה הבולטים ביותר של מזכירת המדינה דאז הילרי קלינטון, שנואת נפשו של טראמפ. הרפובליקנים האשימו אז את קלינטון במותם של הארבעה בלוב.

טילרסון. הזהיר את רוסיה מבידוד גובר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טילרסון. הזהיר את רוסיה מבידוד גובר(צילום: AFP)

כמנהל ה-CIA התאים עצמו פומפאו לקו של טראמפ בכל הנוגע למדיניות החוץ. "כדי להיות יעיל ה-CIA חייב להיות אגרסיבי, אכזרי וחסר פשרות", אמר פומפאו. הוא גם התלוצץ על האפשרות להתנקש במנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און. באמונו של טראמפ זכה כאמור בזכות התדרוכים הביטחוניים היומיים, שבהם התאים עצמו לסלידה של טראמפ מקריאת דו"חות ארוכים ודרש מאנשי המודיעין שלו להסתפק בשרטוטים פשוטים ובמצגות בנוגע לסכנות ולאיומים הבינלאומיים.

 

כשעיתונאים הפעילו לחץ על פומפאו ודרשו לדעת אם הוא מסכים הדו"ח מינואר 2017 שבו קבעו ראשי סוכנויות המודיעין והביטחון של ארה"ב כי רוסיה התערבה בחשאי בבחירות לנשיאות ב-2016 כדי לסייע לטראמפ לנצח – ניאות פומפאו להביע תמיכה בדו"ח. עם זאת, הוא ספג די בהכנעה את ההתקפות הקשות של טראמפ על ה-CIA כשזה כינה את הדו"ח על התערבות רוסיה בבחירות "פייק ניוז" והאשים את ה-CIA בהטיה פוליטית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מזכיר המדינה המפוטר טילרסון
צילום: AFP
מומלצים