שתף קטע נבחר

סעודיה: חמינאי כמו היטלר, אם לו תהיה פצצה - גם לנו

ריאד הצהירה בעבר כי ברצונה להשיג טכנולוגיה גרעינית - למטרות שלום. כעת מאיים יורש העצר בן סלמאן: "אם איראן תשיג נשק גרעיני - נמהר לפתח נשק כזה בעצמנו". את מנהיג איראן השווה למנהיג גרמניה הנאצית

יורש העצר של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, מזהיר מפורשות כי אם איראן תשיג נשק גרעיני – סעודיה תמהר לפתח נשק גרעיני בעצמה. דבריו של בן סלמאן מעידים עד כמה גדולה הסכנה שתוכנית הגרעין האיראנית תגרום למרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון כולו.

יורש העצר הסעודי בן סלמאן. לא רוצה נשק גרעיני - "אבל" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. לא רוצה נשק גרעיני - "אבל"(צילום: רויטרס)

הנסיך בן ה-32, הנחשב לאיש החזק בסעודיה, אמר את הדברים בריאיון לרשת CBS. קטעים מהריאיון נחשפו היום, והוא ישודר במלואו ביום ראשון. "סעודיה אינה מעוניינת בנשק גרעיני, אבל אין ספק שאם איראן תפתח פצצת אטום – נלך בעקבותיה בהקדם האפשרי", אמר בן סלמאן בריאיון. בריאיון גם השווה בן סלמאן את מנהיג איראן עלי חמינאי למנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר.

 

סעודיה נחשבת למנהיגת העולם הסוני, ויריבתה הגדולה איראן היא מנהיגת העולם השיעי. שתי המדינות נאבקות זה עשרות שנים על השליטה וההשפעה במזרח התיכון, והן תומכות בצדדים יריבים במלחמות בסוריה ובתימן. לפני שנתיים ניתקה סעודיה את יחסיה עם איראן בעקבות ההתקפה על שגרירות סעודיה בטהרן והקונסוליה הסעודית בעיר האיראנית משהד.

מנהיג איראן חמינאי. מאבק על הגמוניה (צילום: AP) (צילום: AP)
מנהיג איראן חמינאי. מאבק על הגמוניה(צילום: AP)

דבריו של בן סלמאן באים כשברקע ניסיונותיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכניס שינויים להסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן. טהרן מתנגדת בתוקף לכל שינוי שכזה, וטראמפ מאיים לבטל את ההסכם.

 

ארצות הברית, דרום קוריאה, רוסיה, צרפת וסין מתחרות בימים במכרז על בניית שני כורים גרעיניים ראשונים בסעודיה. שווי הפרויקט הוא מיליארדי דולרים.

 

סעודיה היא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, ובעבר כבר הצהירה כי ברצונה לפתח טכנולוגיה גרעינית למטרות שלום. עם זאת, היא לא הבהירה אם ברצונה להעשיר אורניום לייצור דלק גרעיני – תהליך שאפשר לנצל גם לייצור נשק גרעיני.

 

שלשום אישרה ממשלת סעודיה מדיניות לאומית בכל הנוגע לתוכנית הגרעין שלה, ולפיה הפעילות הגרעינית הסעודית תיעשה למטרות שלום בלבד – בהתאם למגבלות הקבועות באמנות הבינלאומיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כור גרעיני איראני. גם סעודיה רוצה
מומלצים