שתף קטע נבחר

נמאס מנזילות מים? כך תבחרו צנרת חדשה

אם נמאס לכם מתקלות חוזרות ונשנות בצנרת בדירתכם הגורמות לנזילות, אולי הגיע הזמן להחליף אותה. אתר "המקצוענים" עם המדריך להחלפת הצנרת הישנה בבית

למערכת האינסטלציה השפעה משמעותית על ההוצאה הכספית ואיכות החיים לאחר השיפוץ או הבנייה. צנרת המים היא המערכת היחידה בבית שעומדת בפני לחץ מתמיד של מים וטמפרטורה גבוהה. לכן, פגיעה בה, בין אם בעקבות ציוד לקוי, התקנה לקויה או פגיעה חיצונית, עלולה לגרום לנזקי רטיבות והצפות על כל המשתמע מכך.

 

עוד כתבות בנושא:

המדריך לשחרור סתימה בכיור

וונציה בבית: מה עושים כשיש סתימה באמבטיה?

ריח של ביוב בבית: כנראה שאתם לא לבד בבניין

 

בעבר הותקנה צנרת פלדה, כיום צנרת מפלסטיק  

כדאי מאוד להכיר את סוגי הצנרות הקיימות בשוק, ולהבין מה כדאי לבחור. "בחירת סוג הצנרת יכול להיעשות בהתייעצות עם האדריכל, המפקח, הקבלן או החברות הספקיות, כדי להבין מה מתאים יותר למבנה הדירה", מסביר ישראל אמסלם, סמנכ"ל הבית השקוף של מרכז הבנייה הישראלי.

 

אמסלם מדגיש, כי "מה שיקבע יותר מכל את הבחירה הוא הנתונים בשטח כמו החלפת צנרת מלאה או חלקית, סוג הבית ועוד".

 

עד לשנות ה-90 הצנרת הביתית הייתה עשויה מפלדה, מה שהוביל ללא מעט בעיות של חלודה ופיצוצים בצנרת. לפני כ-20 שנה החל השימוש בצינורות פלסטיק, במטרה למנוע בעיות אלו.

 

"כיום, הצנרות הנפוצות ביותר בשוק הן משני סוגים: צנרת רב-שכבתית SP או מולטיגול ומערכת מקבילית הנקראת פקסגול (בקיצור, PEX)", מסביר אמסלם. "שני סוגים אלו הם בעלי תו תקן הנמצאים בשימוש רווח ביותר לצנרת המים בבנייה ושיפוצים פרטיים. ההבדלים העיקריים בין שני סוגי הצנרת הוא החומרים, שיטת ההתקנה והמחיר.

 

   (צילום: רותם פלדנר) (צילום: רותם פלדנר)
(צילום: רותם פלדנר)

 

צנרת PEX: "היתרונות של צנרת זו היא צנרת בהשחלה, כך שניתן במקרה של תקלה לשלוף את הצינור שבו יש פיצוץ מבלי לשבור ריצוף", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".

 

יתרון נוסף הוא שהיא עמידה ואינה צוברת אבנית או קורוזיה. "היא מגיעה עם מרכזיה (חנכויה) שמתחברת לקו הזנת המים הראשי. מחירה זול יותר בהשוואה לצנרת SP.

 

החסרונות: "התקנת מערכת זו מצריכה מיומנות גבוה שתאפשר שליפה קלה של הצינורות במקרה של תקלה. כמו כן, לא ניתן להוסיף נקודות חדשות בהמשך, במקרה של שיפץ, מפני שהדבר יגדיל את הסיכון לנזילות מים. חיסרון נוסף הוא שלאורך זמן השרוול החיצוני יכול להתבלות, כך שלא יהיה מנוס משבירת ריצוף לצורכי תיקון".

 

צנרת רב-שכבתית - מולטיגול או SP: "היתרונות של צנרת זו אלו הם עמידותה הגבוהה, העובדה שבשל שילוב מתכת בתוכה ניתן לאתר את התקלות בקלות רבה יותר באמצעות גלאי מתכות, ולשבור את הריצוף רק נקודתית באזור התקלה", מסבירים במוקד השירות. "מערכת זו היא מודולרית, ומאפשרת הוספת קו צנרת תוך התחברות לנקודה מסוימת בבית, בקלות רבה יחסית. מכיוון שהיא משוריינת ברשת אלומיניום עם חיבורים מפליז היא נחשבת לעמידה במיוחד לאורך זמן ואינה צוברת קורוזיה או אבנית".

 

החסרונות: "מחירה הגבוה והעובדה שבמקרה של תקלה יש צורך בפירוק הריצוף, שכן אין שרוול שממנו ניתן לשלוף את קטע הצנרת שבו התגלתה התקלה".

 

"לאחר שבחרתם את סוג הצנרת המתאים, והתקנתם אותה, יש לוודא שנציג החברה המייצרת את הצינורות שבהן נעשה שימוש מגיע לביקורת", מסביר אמסלם. "מומלץ לעשות זאת לפני שלב הביטון. בנוסף, רצוי להזמין גם ביקורת של מעבדה מוסמכת, שנציג מטעמם יבדוק שהצנרת הותקנה על פי התקנים".

 

לדבריו, "בבניית בית עלויות הבדיקות נכללות בקבלת ההיתר. ולמי שמשפץ שידרוש מראש מהקבלן או האינסטלטור לזמן בדיקה זו".

 

כך תשמרו על הצנרת לאורך זמן  

הפרדה בין מערכות: "יש לדאוג להפרדה בין מערכות הספקת מים לשתייה למערכות אחרות כגון כיבוי אש", מסביר אמסלם.

 

עובי הקיר: "אין להתקין צנרת שרברבות בקיר שעוביו קטן מ-10 ס"מ, כשהחישוב אינו כולל טיח וחיפוי לקיר", אומר אמסלם.

 

בדיקות: "יש לבצע בדיקות בצנרת כמו בדיקת שליפה לצנרת בהשחלה, בדיקת לחץ מדגמית לצנרת המים במבנה", אומר אמסלם.

 

מיקום: "יש להקפיד על כך שצנרת קשיחה (ממתכת או מפלסטיק) לא תותקן מאחורי ארונות מטבח, ארונות אמבטיה ולא מתחת להם", מפרט אמסלם. "כמו כן, דאגו שצנרת ברצפה בחללים רטובים תותקן ללא מחברים. יש להקפיד על כך שבצנרת פלסטיק נבדקו אבזרי קצה שהם בעלי תו-תקן, ושצנרת פלסטיק בקירות גבס תעבור בניצבים בעזרת מובילים שימנעו פגיעה בצנרת".

 

הגבלת טמפרטורה :"החל משנת 2006 קיימת חובה להגביל את טמפרטורת המים החמים המסופקת למערכת השרברבות ל-55 מעלות", מסביר אמסלם. "ניתן לענות על הדרישה על ידי תרמוסטט במערכות אוגרים חשמליים, מערכות חימום מים מידי בגז או סולר. זאת, באמצעות כיוון הבורר במתקן, ברז ערבוב תרמי למערכות בעלות קולטי שמש".

 

הסיבות להגבלת טמפרטורה הן מניעת נזק למשתמש (בעיקר לילדים ולקשישים), שקיעת אבנית בצנרת מים מתכתית, איכול אבזרי פליז על ידי מים קוריוזיים, נזק לצנרת מים מפלסטיק וקורוזיה בצנרת פלדה מגולוונת.

 

צריכים אינסטלטור? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים