שתף קטע נבחר

האתר שיגלה לכם - האם המים ביישוב שלכם ראויים לשתייה?

משרד הבריאות משיק אתר שיספק לציבור מידע על אודות בדיקות המעבדה למעקב אחר טיב המים על פי יישובים. באתר יוצגו נתונים על הימצאותם של חיידקים ושאריות של מתכות כבדות במים, אך לא לגבי טיב המים המתקבלים בכל בית אב, המושפעים גם מאיכות הצנרת הפרטית

מערכת מקוונת חדשה, שהשיק השבוע משרד הבריאות, תאפשר לציבור בארץ לעקוב אחר איכות מי הברז על פי יישובים. המערכת תספק לציבור מידע על הימצאותם של חיידקים ושאריות של מתכות כבדות במים.

 

המערכת האינטרנטית של משרד הבריאות, "המים שלי" שמה, תספק נתונים בשני תחומים – איכות המים ברשת אספקת המים ואיכות המים במתקני הטיפול הארציים. הנתונים לגבי איכות המים ברשת מסווגים ליישובים ולמספר נקודות דיגום בתוך היישוב.

 

לדוגמה, בעזרת המערכת יכולים תושבי ירושלים המקבלים אספקת מי ברז ממתקן בריכת רוממה בעיר לגלות כי בשלוש בדיקות שבוצעו החודש להימצאות של כלור במים נמצאו ערכים הגבוהים מהתקן.

 

איכות המים בברזים - מושפעת גם ממצב הצנרת הפרטית

חרף הנתונים, שיהיו מעתה נגישים באתר משרד הבריאות, מערכת "המים שלי" לא תספק לציבור מידע על אודות איכות המים המתקבלים בברזים בבתי האב בישראל, שכן אלו מושפעים גם מטיב הצנרת הפרטית בכל בית ובית.

 

 

המערכת תציג נתונים סטטיסטיים של הבדיקות בשנה האחרונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המערכת תציג נתונים סטטיסטיים של הבדיקות בשנה האחרונה(צילום: shutterstock)

 

מערכת "המים שלי" תציג לגולשים גם נתונים סטטיסטיים על אודות בדיקות המעבדה שבוצעו בשנה האחרונה בנקודות שנדגמו. לדוגמה, בעזרת המידע הסטטיסטי יכולים תושבי ירושלים לגלות כי בכ-10% מהדגימות המיקרוביאליות שבוצעו נמצאו חריגות שאריות של חומרי חיטוי בשיעור החורג מן התקן. בדיקת חיידקי הקוליפורם והבדיקות להימצאותן של מתכות כבדות, לעומת זאת, עמדו בתקינת משרד הבריאות.

 

"אנחנו סבורים שהנגשת המידע תחייב ביתר שאת את כל מי שעוסק במים לעמוד ביעדים", תיאר עמיר יצחקי, ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות.

 

אך בסופו של דבר המערכת לא תספק נתונים לגבי איכות המים הזורמים לכל אחד מאיתנו בברז.

"המערכת שהשקנו נותנת אינדיקציה לגבי איכות המים במערכת המים הציבורית. המדדים שאנחנו מנגישים נותנים לטעמנו ייצוג טוב לגבי איכות המים שהציבור מקבל בברזים. אם אדם מעוניין לבדוק את איכות המים בברז הפרטי בביתו הוא צריך לפנות לספק המים שלו. זו אחריותו האישית".

 

יצחקי מוסיף ומתאר כי "במשרד הבריאות נקבעו תקנות לבדיקות בברזים הפרטיים ונקבע גם מחיר מקסימלי שספק המים יכול לגבות עבור הבדיקה. בעיננו, במרבית בתי האב בישראל איכות מי הברז היא טובה מאוד. אם מערכת המים הפרטית לקויה, יתקבלו, בדרך כלל, מים בצבע עכור. אם למישהו יש חשש הצנרת שלו אינה תקינה, זו חובתו האישית לבדוק זאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נתונים על חיידקים ומתכות כבדות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים