שתף קטע נבחר

טראמפ התעלם מדרישת יועציו לא לברך את פוטין

מנהיגי המערב הסתפקו בשיחות מאופקות עם נשיא רוסיה, שניצח בבחירות ביום ראשון. יוצאי הדופן: נתניהו וטראמפ. בדגשים לקראת השיחה כתבו היועצים לנשיא ארה"ב שלא לברך את פוטין, ולגנות את הרעלת המרגל בבריטניה. טראמפ לא שעה להנחיות וערך שיחה חמה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא שעה לאזהרות מפורשות מצד יועציו לביטחון לאומי, שדרשו ממנו לא לברך את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על בחירתו המחודשת. גורמים אמריקנים סיפרו לוושינגטון פוסט שבחומרים שהועברו אליו נכתב מפורשות "DO NOT CONGRATULATE" (אל תברך).

"שיחה טובה מאוד". טראמפ ופוטין בפגישתם הראשונה (צילום: AP) (צילום: AP)
"שיחה טובה מאוד". טראמפ ופוטין בפגישתם הראשונה(צילום: AP)
בנוסף בחר הנשיא להתעלם מהנחיית עוזריו לגנות את הרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל בגז עצבים בבריטניה. ארה"ב הצטרפה לבריטניה ומאשימה את רוסיה באחריות להרעלת המרגל לשעבר ובתו.

 

טראמפ, שיזם את השיחה עם נשיא רוסיה, אמר שהשיחה עם פוטין הייתה "שיחה טובה מאוד" ושהוא בירך את פוטין על ניצחונו בבחירות ביום ראשון. "אנחנו ניפגש כנראה בעתיד הלא רחוק", אמר טראמפ.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

הבית הלבן סירב להגיב על העברת החומרים של היועצים לטראמפ. שני גורמים אישרו שהפתקים שהועברו לטראמפ כללו הנחיות לא לברך את פוטין. לקראת השיחה יועציו של טראמפ לביטחון לאומי העבירו לטראמפ כמה פתקים עם דגשים לשיחה, כמקובל בשיחות עם מנהיגים זרים.

 

נשיא ארה"ב סופג ביקורת על יחסו למי שנחשב למנהיג אחת היריבות הגיאופוליטיות הגדולות של ארה"ב – כשברקע נמשכת חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות. הממשל האמריקני נקט לאחרונה צעדים נגד מוסקבה – כולל סנקציות חדשות בשבוע שעבר.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

פוליטיקאים אמריקנים זעמו על השיחה החמה בין מנהיגי ארה"ב ורוסיה. "נשיא אמריקני לא מנהיג את העולם החופשי באמצעות ברכות לרודנים שמנצחים בבחירות שקריות", תקף הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, ממתנגדיו הבולטים של נשיא ארה"ב.

 

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס נשאלה על הביקורת של מקיין וציינה שגם מנהיגי צרפת וגרמניה התקשרו השבוע לנשיא אחרי ניצחונו. אלא ששני המנהיגים לא אמרו לפוטין שהם מברכים אותו על ניצחונו, והסתפקו בלאחל לו הצלחה בכהונה החדשה. "חשוב מאי פעם שנקדם דיאלוג ואת היחסים בין המדינות שלנו", אמרה לו מרקל.

מרקל ופוטין. איחלה בהצלחה לנשיא (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מרקל ופוטין. איחלה בהצלחה לנשיא(צילום: רויטרס)
  

סנדרס אמרה שטראמפ נחוש לשתף פעולה עם פוטין מול האתגרים הבינלאומיים, כולל תוכנית הגרעין של צפון קוריאה. כשנשאלה אם בבית הלבן מאמינים שהבחירות ברוסיה היו "חופשיות והוגנות" אמרה הדוברת שהממשל האמריקני מתמקד בבחירות בארה"ב ולא מכתיב לרוסיה איך לפעול. "מה שאנחנו יודעים זה שפוטין נבחר", אמרה סנדרס.

 

טראמפ בירך בעבר שני מנהיגים אחרים ששנויים במחלוקת: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שערך משאל עם על הגדלת כוחו, ונשיא סין שי ג'ינפינג, שקיבל אור ירוק ממפלגת השלטון לכהן ללא הגבלה. "אני חושב שזה נהדר. אולי נהיה חייבים לתת לזה הזדמנות מתישהו", אמר טראמפ בנאום לתורמים רפובליקנים באחוזת מאר א-לאגו בפלורידה לפני מספר שבועות.

"קבל את ברכותיי הכנות על ניצחונך בבחירות". נתניהו ופוטין במוסקבה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
"קבל את ברכותיי הכנות על ניצחונך בבחירות". נתניהו ופוטין במוסקבה(צילום: EPA)
 

טראמפ מצטרף לשורת מנהיגים שבירכו את פוטין על ניצחונו בבחירות. הוא ובנימין נתניהו היו מהמעטים במערב שבירכו את נשיא רוסיה. נתניהו שלח איגרת ברכה לפוטין וכתב לו: "כבוד הנשיא, קבל את ברכותיי הכנות על ניצחונך בבחירות. אני מוקיר רבות את הדיאלוג האישי בינינו, ואני מצפה להמשיך לעבוד יחד באופן הדוק, ברוח האמון וההבנה בינינו, כדי לקדם את האינטרסים החיוניים של מדינותינו".

 

בין המנהיגים הנוספים שבירכו את פוטין על ניצחונו נמצאים בעלי הברית במלחמה בסוריה, נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא איראן חסן רוחאני, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, MCT
פוטין וטראמפ
צילום: רויטרס, MCT
מומלצים