שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    המכביזם ורוח הלחימה נעלמו, לצהובים אין זהות

    כמו שמכבי נראית כרגע, היא לא התקדמה יותר מדי לעומת העונות הקודמות. כדי שהיא תחזור להיות מה שהייתה, קודם כל צריך להחזיר את הדבר שהכי חשוב לה ולקהל - ואלו הערכים שאיפיינו את המועדון בעבר. כל זה מתחיל בשחקנים הישראלים, הם הגרעין להצלחת המועדון

    קודם כל, ברצוני להבהיר שאני אוהד מכבי תל אביב מושבע מאז ומעולם. מעולם לא הפסדתי משחק יורוליג, בהיכל או מול מסך הטלוויזיה. כל יום חמישי (מהשנה שעברה גם ימי שלישי) היה אצלי "יום חג" או "יום מכבי". הייתי מתיישב בסלון ורואה את הקבוצה האהובה עליי. המועדון לא ליקק דבש בשנים האחרונות מאז הזכייה ביורוליג. ועדיין המשכתי לתמוך, ואפילו סוף סוף הגשמתי חלום ועשיתי מינוי בפעם הראשונה בחיי - רק כדי לראות את מכבי עוברת לפני שנתיים את העונה הגרועה ביותר בהיסטוריית המועדון. למרות זאת המשכתי לתמוך בקבוצה שאני כל כך מחובר אליה, והמשכתי, עד השנה.

     

    אחרי השנתיים הנוראיות שעברו על המועדון חיכיתי בקוצר רוח לשנה הזאת, השנה בה רבים קיוו שהמועדון אולי יתחיל בחזרה לגדולה. זה התחיל עם הצהרות של שמעון מזרחי ודייויד פדרמן על כך שיעלו ליציע ויהיו הרבה פחות מעורבים בקבלת ההחלטות בנוגע לסגל הקבוצה, כך שיפחיתו לחץ על המאמן בזמן המשחקים. צעד זה, שלדעת רבים נותן חופש רב ובעיקר סמכות לצוות המקצועי לעשות את עבודתם, סימן את תחילתה של דרך חדשה. החתמת שם גדול בעמדת המאמן בדמותו של נבן ספאחיה רק המשיך לחזק את העובדה שהקבוצה בבנייה ומנסה לעשות את הדברים נכון הפעם על מנת להחזיר את המועדון למקום הראוי לו, ולא פחות חשוב, להחזיר את אמון הקהל הצהוב.

     

    נבן ספאחיה מכבי תל אביב (צילום: פנרבחצה האתר הרשמי)
    נבן ספאחיה(צילום: פנרבחצה האתר הרשמי)

     

    בניית הקבוצה החלה עם שחרורם של כל שחקני הסגל למעט איתי שגב. מכבי החתימה 12 שחקנים חדשים - ובאותו הרגע נדלקה נורת אזהרה. סגל הישראלים מנה את שגב, כרם משעור, יובל זוסמן, דני אבדיה והמתאזרחים ג'ון דיברתולומיו, אלכס טיוס וג'ייק כהן. החשש היה שלמכבי חסר הצביון הישראלי, ושלושה ישראלים שאמורים להיות חלק מהרוטציה זה לא מספיק, בטח כאשר שניים מהם בעונתם הראשונה בקבוצה ולא באמת מכירים מה זה להיות חלק ממכבי תל אביב. לצערו של אבדיה (כשרון אדיר), הוא בכלל לא משחק, וזאת למרות ההצהרות של מכבי שהיא בונה על הילד הצעיר בכך שהחתימה אותו על חוזה ל-6 שנים בנובמבר האחרון. מכבי בשנים האחרונות הפסיקה לחלוטין לפתח צעירים. רק תראו את לוקה דונצ'יץ' שמגיל 16 התחיל לככב בריאל מדריד ונמצא בדרך הבטוחה להיות כוכב גם ב-NBA.

     

    החשש התחיל להתממש למרות תחילת העונה המוצלחת יחסית עם מאזן 2-4 ביורוליג. משעור היה פצוע, אך זוסמן ושגב שהיו בסגל כלל לא נספרו. בשלושת המשחקים הראשונים הם לא ראו בכלל פרקט. טוב נו, כמעט לא ראו, כי זוסמן שיחק קצת יותר מדקה נגד אולימפיאקוס. לאחר מכן קיבל קצת דקות גם נגד מילאנו במשחק החמישי, כמו גם שגב שעלה לקצת פחות מ-5 דקות. אם לרגע נוציא את מהמשוואה את טיוס ודיברתולומאו, שבהמשך גם נמחק במשחקים רבים, אז היחיד שעוד איכשהו "הריח" את היורוליג מקרוב זה כהן עם 7:33 דקות בממוצע למשחק.

     

    בהמשך העונה הדברים לא השתנו יותר מדי. משעור חזר מפציעה אך מיעט לשחק וקיבל 7:11 דקות בממוצע למשחק, ושותף רק בחמישה משחקים. אנחנו מדברים כאן על הישראלי הטוב בליגה בעונה שעברה, עם ממוצעים נהדרים של 14.5 נקודות ו-10.3 ריבאונדים למשחק. זוסמן לא היה רחוק ממנו עם 7:08 דקות ב-12 משחקים ושגב 8:08 דקות ב-8 משחקים. בליגה הם עוד משחקים, אבל זה קורה רק כי למכבי אין ברירה בגלל החוק הרוסי, וכמובן כי הרמה של הליגה אינה גבוהה כמו ביורוליג.

     

    ועדיין, אם זה היה תלוי בספאחיה, יכול מאוד להיות שגם בזירה המקומית הם בקושי היו משחקים. אין ספק שלשחקנים יש חלק בכך, מכיוון שהרבה תלוי ביכולת שהם מציגים. מצד שני, ספורטאים רבים ושחקני כדורסל בפרט זקוקים למאמן שייתן להם ביטחון והזדמנויות, מה שספאחיה לא באמת עושה. הוא יותר מרוכז בלהביע ביקורת אינסופית על שחקניו ולהתלונן ללא הפסקה כמעט על כל דבר.

     

    משעור וזוסמן (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
    משעור וזוסמן(צילום: אורן אהרוני)

     

    המגמה שלו ושל המועדון ברורה השנה. Win, no matter what. גם אם זה יעלה למכבי באובדן זהות, מה שלדעתי גם קרה. היחידים שרואים פרקט הם השחקנים הזרים, בעוד שהישראלים בכלל לא נספרים. המכביזם נעלם לחלוטין. גם רוח הלחימה. איפה שחקנים כמו דווין סמית' שהיה משאיר את הכל על המגרש עבור הקבוצה, וכמו סופו שהיה משתטח על הרצפה אם רק תיתן לו את ההזדמנות לכך. אלה הערכים שהקהל הצהוב תמיד רוצה לראות משחקניו, וזה מה שהוא מתחבר אליו יותר מכל.

     

    כמו שמכבי נראית כרגע, היא לא התקדמה יותר מדי לעומת העונות הקודמות. כדי שהיא תחזור להיות מה שהייתה, קודם כל צריך להחזיר את הדבר שהכי חשוב לה ולקהל - ואלו הערכים שאיפיינו את המועדון בעבר. כל זה מתחיל בשחקנים הישראלים, הם הגרעין להצלחת המועדון, אבל כרגע הם נראים כמו חבורה של שחקנים שהוחתמו רק כדי שלקבוצה יהיו מספיק שמות בטופס המשחק. אולי הקבוצה ניצחה במעט יותר משחקים משר בשנה שעברה, אבל כבר לא מהנה לראות אותה. לא מבינים אם זאת בכלל מכבי על המגרש או קבוצה אמריקאית כלשהי שרק התחפשה ולובשת צהוב-כחול.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ראובן שוורץ
    מכבי ת"א
    צילום: ראובן שוורץ
    מומלצים