שתף קטע נבחר

חוקרים: שטחו של אי הפלסטיק גדול פי 80 משטח ישראל

מחקר חדש חושף כי כמות הפלסטיק ב"אי" שבאוקיינוס השקט גבוהה פי 16 ממה שחשבו החוקרים. ב-1.6 מיליון קמ"ר יש 1.8 טריליון חתיכות פלסטיק, שעלולות לפגוע באיזון האקולוגי וגם לסכן חיי בני אדם

 

מפה שפורסמה במחקר (צילום: מתוך המחקר)
מפה שפורסמה במחקר(צילום: מתוך המחקר)

 

האוקיינוס השקט מזוהם הרבה יותר ממה שחשבו עד כה: אי הפלסטיק הענק מכיל פי 16 פסולת ממה שהעריכו עד היום ושטחו 1.6 מיליון קמ"ר - פי 2.5 משטחה של צרפת ופי 80 מהשטח של מדינת ישראל. מדענים אומרים כי מדובר באיום משמעותי לאיזון האקולוגי.

 

ממחקר שפורסם ב-Scientific Reports עולה כי רצועת האשפה הענקית, הנמצאת בין קליפורניה להוואי, מורכבת בין היתר מכלי פלסטיק, אריזות, חבלים וגם מרשתות דייגים. "הופתענו מכמות העצמים הפלסטיים שבהם נתקלנו", אמרה ג'וליה רייסר, המדענית הראשית במחקר, בהודעה שפורסמה ביום חמישי. "הניתוח החדש מאיר אור על היקף הפסולת".

 

 

על-פי המחקר, באי הפלסטיק - ששטחו כ-1.6 מיליון קמ"ר - יש 1.8 טריליון חתיכות פלסטיק, רובן הגדול מיקרוסקופיות, שעלולות לפגוע בין היתר באיזון האקולוגי וגם בסופו של דבר בבני אדם. "אנחנו בעצם מרעילים את האוכל שלנו, במיוחד עבור אלו שאוכלים דגים", אמר הדובר. בחודשים האחרונים ביקשו כמה גופים להכריז על האי המלאכותי הענק כעל מדינה, כדי לגרום לפירוק ואיסוף כמות הפסולת העצומה שהתרכזה במקום.

 

המדענים הוסיפו כי מאז החלו המדידות של כמויות הפסולת בים ב-1970 - זינקה כמות הפסולת המושלכת אליו באופן חד מאוד. "זה מזעזע", אמר ג'וסט דובואה, דובר קרן ניקיון האוקיינוס מהולנד, שהובילה את צוות החוקרים משבע מדינות.

 

פסולת פלסטיק באוקיינוס השקט (צילום: EPA)
פסולת פלסטיק באוקיינוס השקט(צילום: EPA)

 

המדענים השותפים במחקר אמרו כי לפלסטיק לוקח זמן רב מאוד להתפרק וכי אחד הפריטים שנאסף מהאוקיינוס הושלך אליו לפני יותר מ-40 שנה. פסולת שהושלכה לים עברה למעשה תהליכי התפרקות כימיים, אולם הפלסטיק המודרני כה עמיד, שפסולת מחזיקה מעמד במשך עשרות שנים בצורתה המקורית.

 

המצב עומד להחמיר

על-פי דו"חות שפורסמו בשנים האחרונות כמות הפלסטיק בים עלולה לגדול באופן משמעותי. מדו"ח שפרסמה קרן אלן מק'ארתור בינואר 2016 עולה כי עד שנת 2050 יגיע העולם למצב שבו בים הפתוח יש יותר שקיות ניילון ופסולת מפלסטיק מאשר דגים – אלא אם ינקוט העולם מהלך דרסטי ויגביר את המחזור.

פסולת פלסטיק באוקיינוס השקט (צילום: EPA)
פסולת פלסטיק באוקיינוס השקט(צילום: EPA)

פסולת פלסטיק באוקיינוס השקט (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

לפי אותו דו"ח, לפחות שמונה מיליון טונות של פלסטיק מושלכים כל שנה לאוקיינוס – כמות השווה למשאית זבל אחת מדי דקה. "אם לא תינקט פעולה, הכמות הזו צפויה לגדול לשתי משאיות לדקה עד 2030 ולארבע משאיות לדקה עד 2050", נקבע בדו"ח. "בתרחיש שבו העניינים נמשכים כמו שהם, האוקיינוס צפוי לכלול טונה אחת של פלסטיק לכל שלוש טונות של דגים עד 2025, ועד שנת 2050 יהיה כבר יותר פלסטיק מאשר דגים".

 

למחקר המלא:

https://www.nature.com/articles/s41598-018-22939-w

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך המחקר
האי בין קליפורניה להוואי
צילום: מתוך המחקר
מומלצים