שתף קטע נבחר

אחרי הקפאת הגירוש: המדינה תגיש את תשובתה לבג"ץ

שבוע וחצי אחרי שבג"ץ עצר זמנית עד להחלטה אחרת את תוכנית גירוש מבקשי המקלט לרואנדה, תגיש המדינה את תגובתה לעתירה בנושא. יוזמת העתירה: "רצינו לחשוף את ערוות המדינה בכך שיתגלה שאין הסכם"

המדינה צפויה להגיש מחר (יום ב') את תגובתה לעתירת 119 פעילי זכויות אדם, שמבקשים מבג"ץ להקפיא את הסכם הממשלה עם רואנדה בנוגע להעברת מבקשי מקלט לשטחה. בעקבות העתירה הוציא בג"ץ לפני 10 ימים צו ארעי, שמקפיא את תוכנית הגירוש עד להחלטה אחרת. השופטים אף הורו למדינה לפרטי בתגובתה כמה אנשים מועמדים לגירוש ובאיזה שלב מצוי הליך הגירוש שלהם.

 

הצו הארעי אוסר על המדינה לגרש את מבקשי המקלט או לכלוא מבקשי מקלט נוספים בבית הסוהר "סהרונים" עד להחלטה אחרת. עם זאת, הצו לא חל על מי שמסכים לעזוב את הארץ מרצונו, ולא מחייב את שחרורם של מבקשי המקלט שכבר כלואים ב"סהרונים".

הפגנת מבקשי מקלט מול בית הסוהר "סהרונים" (ארכיון) (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפגנת מבקשי מקלט מול בית הסוהר "סהרונים" (ארכיון)(צילום: EPA)

העותרים, שמיוצגים על ידי עו"ד איתי מק, טוענים כי בשל שינויים בהסכם עם רואנדה, כגון תשלום של 5,000 דולר על כל מבקש מקלט שיגורש אליה, ובשל ההכחשות החוזרות ונשנות של ממשלת רואנדה כי קיים הסכם כזה, יש לבחון אותו בבית המשפט. בנוסף, העותרים ביקשו שהסכם כזה יאושר על ידי הכנסת.

 

בדיון שבו הוצא הצו הארעי, העלה הרכב השופטים בראשות נשיאת העליון אסתר חיות את השאלה האם ההסכם הוא אותו אחד שנידון בבית המשפט העליון באוגוסט 2017 או שמדובר בהסכם חדש. השופטים טענו כלפי נציגת המדינה, עו"ד שוש שמואלי, כי טיעוניה הם מאוד "רזים", וכי המדינה אינה יכולה להסתמך על החיסיון שהוטל ביחס לעתירה שנידונה בעליון באוגוסט 2017 אם מדובר בהסכם חדש.

 

השופטים אף הקשו על המדינה בשאלה האם ישנו הסכם עם רואנדה, והמליצו למדינה על הקפאת מדיניות הגירוש שתוכננה לצאת לפועל ב-1 באפריל, עד שתחזור עם תשובה מלאה יותר בנוגע לנושאים שהועלו.

 

יוזמת העתירה, סיגל אביבי-קוק, אמרה ל-ynet לקראת הגשת תשובת המדינה: "נציגי המדינה הגיעו בתחושה של יהירות, שהם לא יצטרכו לתת תשובה לשום דבר והופתעו מכך שהשופטים התעקשו שהחיסיון הישן לא חל על ההסכם החדש. אנחנו בספק רב אם יש בכלל הסכם, כי אם היה - הם היו יכולים לחשוף אותו בפני השופטים. אמרנו שאנחנו מוכנים שהוא ייחשף באופן חד-צדדי, שאנחנו לא נראה אותו אפילו, ובלבד שבית המשפט יראה. בסופו של דבר רצינו לחשוף את ערוותה של המדינה בכך שיתגלה שאין הסכם, ועל פי החלטת בג"ץ אי אפשר לגרש אם אין הסכם.

 

"בנוסף, אני לא צופה שיהיה הסכם בקרוב, בין היתר בגלל הלחץ שמופעל על רואנדה וההכחשות האינסופיות של נציגי ממשלתה. לכן אני אופטימית שהגירוש לא ייצא לפועל בקרוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
דיון נוסף בבג"ץ (ארכיון)
צילום: מוטי קמחי
מומלצים