שתף קטע נבחר

כחלון תוקף בריאיון ל-ynet: "במקום באינטרסנטים, נאלצים להילחם בבנק ישראל"

אחרי הדו"ח של בנק ישראל שמתח ביקורת חריפה על תוכנית מחיר למשתכן ומדיניות הורדת המסים של כחלון, שר האוצר עולה למתקפה. בתגובה ראשונה ל-ynet הוא מאשים את בנק ישראל בטעות בנתוני מחיר למשתכן, בהערכות שגויות בהיקף של 16 מיליארד ביחסי לתקבולי המסים ובפטרונות ביחס לראשי הערים

עימות פרץ אתמול בין שר האוצר, משה כחלון, לבין נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, בעקבות פרסום דו"ח בנק ישראל שהתריע מפני הסכנה שבהורדת מיסים אחרי החג, כפי שמתכנן ככל הנראה כחלון לעשות, וביקר את "מחיר למשתכן", תוכנית הדגל של שר האוצר. היום (ה') משיב כחלון לביקורת לראשונה בריאיון ל-ynet.

 

בנק ישראל בביקורת על מחיר למשתכן: פיצול השוק עלול להעלות מחירים

בנק ישראל נגד הפחתות המיסים: סיכון למשק

 

"במקום להיאבק באינטרסנטים אנחנו צריכים להילחם בבנק ישראל", הוא אומר, ומותח ביקורת חריפה על בנק ישראל. "בנק ישראל טועה ב-16 מיליארד שקל. עשיתי בדיוק הפוך ממה שהנגידה הציעה לי", הוסיף.

 

הדו"ח שמתח בין היתר ביקורת על תוכנית מחיר למשתכן ועל הפחתות המסים הצפויות, עורר תגובת נגד באוצר, ואמש אף מסרו גורמים במשרד כי הליך איתור מחליף לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג יחל לאחר החג. הדבר מרמז על כך שאין בכוונתו של שר האוצר משה כחלון להאריך את כהונתה של פלוג, שאמורה להסתיים באוקטובר הקרוב.

 

בהתייחס לתוכנית מחיר למשתכן נכתב בדו"ח, כי פיצול השוק למחירים שונים עלול להעלות מחירים. בנוסף בנק ישראל הצביע על ויתורם של כרבע מהזוכים על הדירות בהן זכו. בין הסיבות: קיום רוב ההגרלות בפריפריה ולא במרכז הארץ.

 

כמו כן, ביקר בנק ישראל את הסכמי הגג שמסכנים את יציבותן הפיננסית של הרשויות החלשות - וגם את הוותמ"ל, שממהרת לאשר תוכניות מגורים עתידיות, אך לא מתחשבת בבניית תשתיות ומוסדות ציבור.

משה כחלון (צילום: מוטי קמחי)
שר האוצר, משה כחלון(צילום: מוטי קמחי)

 

בראיון ל-ynet התייחס כחלון לביקורת המופנית כלפיו ולפיה רק 23 אחוז מסך מלאי הדירות נמצא במרכז ובשל כך הביקוש לא יירד והמחירים יישארו בהתאם.

 

"אחת הסיבות המרכזיות שגרמו למשבר הדיור היתה חוסר בתכנון של דירות", אמר כחלון. "מאז כניסתי לתפקיד המלאי התכנוני של מדינת ישראל גדל בצורה חסרת תקדים. בשנת 2007 תוכננו רק 24 אלף יחידות דיור בשנה, ובשנת 2017 תכננו כבר 127 אלף  יח"ד בשנה, גידול של פי 5 בעשור".

 

לדבריו, "אנחנו מתכננים מאות אלפי יח"ד וחותמים הסכמי גג בכל רחבי הארץ – במרכז אזורי הביקוש ובפריפריה. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארבעת החודשים האחרונים מצביעים על ירידות מחירים בכל הארץ, גם במרכז וגם בפריפריה".

 

בדו"ח של בנק ישראל נכתב, כאמור, כי זוגות רבים שזכו בהגרלות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן מבטלים את זכייתם מאחר והדירות שזכו בהן נמצאות במקומות מרוחקים ממקום מגוריהם הנוכחי והם מעדיפים לקנות דירות בשוק החופשי.

 

מוותרים על הדירות? "הזוגות הצעירים דווקא מביעים אמון ב'מחיר למשתכן'"

"הנתון שהוצג בדו״ח אינו נכון", משיב כחלון לביקורת. "במסגרת התוכנית אנחנו מאפשרים לזכאים לוותר על שתי זכיות. כך, שיכול להיות מצב שבו מספר רב של משתתפים ויתרו על אותה דירה. לכן, זה אך טבעי שכל משתתף בתוכנית מנסה למקסם את הזכות שלו לדירה ולבחור בדירה שמתאימה לו ביותר".

 

כחלון מוסיף, כי "בסופו של תהליך אנחנו רואים הבעת אמון בלתי רגילה של הזוגות הצעירים בתוכנית. לראייה, יש היום מעל 50 אלף זוכים בתוכנית ומעל ל-50 אלף נוספים שעדיין ממתינים ומשתתפים בהגרלות".

 

לעניין האזהרה של בנק ישראל מפיצול שוק הדיור לשניים - שוק מסובסד ושוק חופשי - שעלול להעלות את מחירי הדירות בשוק החופשי, הכולל דירות יד שנייה ודירות חדשות מחוץ ל"מחיר למשתכן" אמר: "לצערי בנק ישראל טועה בנושא באופן עקבי. לאחר שנים של עליות מחירים מטורפות הנתונים מראים על ירידת מחירים בכל הארץ. באזורים בהם יש פרויקטים של מחיר למשתכן אנחנו רואים שהם גורמים להורדת מחירים ברורה של דירות סמוכות אשר נמכרות בשוק החופשי״.

 

כחלון התייחס גם לתוכנית הוותמ״ל, ואמר כי "במשך הרבה שנים שמענו על הימשכות התהליכים ובירוקרטיה מיותרת שגרמו להליכי התכנון להימשך כ-10 שנים ויותר. היום, בזכות הוותמ"ל הזמן הממוצע לתכנון בוועדה הוא כ-11 חודשים בלבד. במקביל, במסגרת הסכמי הגג המדינה מקצה תקציב גם לתשתיות הפיזיות וגם לתשתיות החברתיות במקביל לבנייה. אף ראש עירייה לא ייתן היתר בנייה לפני שקיבל את התקציבים הנדרשים לבניית מוסדות חינוך ותשתיות".

 

לעניין האזהרה של בנק ישראל לפיה הסכמי גג עלולים לפגוע ביציבות הפיננסית של הרשויות המקומיות אמר כחלון: "כמובן שאנחנו לא תומכים בהעלאת ארנונה ויש לי את כל הסיבות להאמין שכל ראש עירייה שחותם על הסכם גג יודע כיצד לנהל את העיר שלו וודאי שהוא לא זקוק לפטרונות של בנק ישראל״.

 

הוא המשיך ואמר: "מדיניות הבנק התומכת בריבית נמוכה וההתנגדות לכל יוזמה ופתרון שמציע משרד האוצר בכדי להוריד את מחירי הדיור משרתת את האינטרסנטים. הבנק לא עושה זאת באופן מכוון אבל אלה התוצאות שנגזרות מהפעילות שלו, מה שגורם לכך שבכדי להוריד את מחירי הדיור אנחנו צריכים להיאבק גם באינטרסנטים וגם בבנק ישראל״.

 

"בנק ישראל טעה בהערכות שלו ב-16 מיליארד שקל"

ביום ראשון השבוע אמר כחלון בוועידת "ידיעות אחרונות" ו-ynet כי הוא מתכוון להוריד מיסים אחרי פסח, מהלך שגם מפניו מתריע בנק ישראל.

 

"ברגע שנכנסתי לתפקיד, בנק ישראל הזהיר אותנו שאנחנו חייבים להעלות מיסים בהיקף של 8 מיליארד שקל שיכבידו על הציבור ושללא העלאות מיסים לא אוכל לכנס את תקציב המדינה. בפועל הפחתנו מיסים ב-8 מיליארד שקל. מה שקרה הוא שבניגוד להזהרות של הבנק מפני ירידה בתקבולי המס בפועל דווקא הייתה עלייה של מיליארדי שקלים בתקבולים. כלומר – הבנק טעה בהערכות שלו בכ-16 מיליארד שקל".

 

כחלון מסביר, כי "התוצאות של הפחתות המיסים היו הקטנת הגירעון והאצת הצמיחה. למעשה, ישראל הפכה בשנים אלו לכלכלה הצומחת ביותר ב-OECD. פירות הצמיחה שהם תוצאה של הפחתות המיסים הופנו לטיפול בשכבות החלשות ובמעמד הביניים, להעלאת קצבאות הזקנה והנכות, תוכנית נטו משפחה ועוד. אני רואה בהפחתת מיסים מנוע צמיחה של המשק, זאת מדיניות עקבית שהוכיחה את עצמה שוב ושוב".

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים