שתף קטע נבחר

עמיר פלג

איל בוּרקוביץ' / פלג בחמישי

גאון הדור, שברח מצה"ל בשביל משחק בגביע ורצה בכישלון הנבחרת כשלא נכלל בה, דורש מאזרח צ'רקסי נאמן לשיר "נפש יהודי הומייה"

החוצפן

עובד הרס"ר שופט את נאתכו

אחרי שירד על תורת הלחימה של הרמטכ"ל וצה"ל בפרשת אלאור אזריה, חקר את המבנה האנטומי של הטרנסג'נדרים עם הדוגמנית סתיו סטרשקו, ואיבחן בשידור שגם מני נפתלי "לא גבר", התפנה סוף־סוף הוגה הדעות הגאון איל ברקוביץ' לעסוק שוב בכדורגל, ובקשר האמיץ בין סרט הקפטן להמנון הלאומי שחיבר איזה נפתלי אחר.

 

כן, אחד מגדולי הפילוסופים היהודים בני דורנו ממשיך להפתיע עם גילויי דעת מטלטלים, ששמים בצל את ספרו של סטיבן הוקינג "חורים שחורים, גורי יקומים ומסות אחרות". מה שמדהים הוא שלאסטרופיזיקאי האנגלי שהלך לעולמו לפני שבועיים לקח שנים כדי לנסח את "תיאוריית הכל" ואת "המפץ הגדול". האסטרוקומיקאי מישראל עושה את שניהם מדי יום, תוך שניות.

 

 

השבוע זה קרה בשיחה עם ביברס נאתכו. "אתה לא יכול להיות קפטן נבחרת ישראל אם אתה לא שר את ההמנון", הוכיח אותו ברקוביץ', וגם חשף את חיבוטי הנפש שהיו מנת חלקו מאז המינוי: "אני כבר ארבעה ימים שומר את זה בלב". לזה בדיוק התכוון המשורר כשכתב: כל עוד בלבב פנימה / נפש יהודי הומייה. "אף אחד מכלי התקשורת לא אמר כלום. כולם צבועים", פסק ברקוביץ', כי בשבילו אזרח צ'רקסי ששר "נפש יהודי הומייה" זו לא צביעות. הוא מדת אחרת? שישלם מס שפתיים.

 

"תאמין לי שאבא שלי היה 30 שנה במג”ב, שירת את המדינה הרבה יותר מהרבה אנשים", ניסה נאתכו להתגונן, אך ברקוביץ' נותר בשלו. מפתיע, כי גם לשירותו בצה"ל היה קשר עם מגב. "הייתי עובד רס"ר, מנקה חדרי שירותים בבסיס כורדני בחיפה", סיפר איל בעבר, וחשף עוד פרט המעיד על נאמנותו לאומה: "פעם לא נתנו לי לצאת לחצי גמר הגביע. בסוף ברחתי. המפקד הגיע למלון ורצה לקחת אותי לכלא. ברור שעליתי לשחק בסוף". בטח שר למפקד: "להיות עם חופשי בארצנו".

 

"כולם צבועים", אמר האיש שהעיד פעם כי כאשר אינו משחק בנבחרת הוא מייחל לכישלונה. קפטן שלא יעשה שקר בנפשו ושפתיו יישארו חתומות בזמן נגינת ההמנון ייחשב לבוגד, שחקן מתוסכל שיאחל אי הצלחה לנבחרת של העם היהודי – זו נאמנות. כך עובד ההיגיון של נציג עם הספר, שהעיד על עצמו שמעולם לא קרא ספר.

 

ביברס נאתכו מול מיחאי פינטילי (צילום: עוז מועלם)
ביברס נאתכו מול רומניה(צילום: עוז מועלם)

 

רק חבל שנאתכו התייחס בכלל לחוצפן באולפן, שמתעקש על שירה יהודית בבמה הבינלאומית. הוא פשוט יכול היה לצטט לו את הפזמון מהשיר (באנגלית!) שייצג אותנו באירוויזיון: I'm not your toy / You stupid boy 

 

התקווה

הנערים עלו לאליפות אירופה

נבחרת הנערים עד גיל 17, שאותה מאמן גדי ברומר, ניצחה אתמול את הונגריה המארחת 0:1, סיימה את הבית המוקדם במקום השני אחרי סלובניה והעפילה לאליפות אירופה. היה כיף לראות את כל השחקנים קופצים על מי שבישל את השער העצמי של ההונגרים, איברהים ג'ואברה ממכבי חיפה, שהיה גם הכובש המצטיין של הנבחרת בטורניר, עם שלושה שערים.

 

האליפות עצמה תתקיים בתחילת חודש מאי באנגליה, מה שאומר שלג'ואברה, לשוער שריף כיוף, לקשר מוחמד גדיר, לחלוץ עבדאללה חליחל ולעוזר המאמן סאלח חסארמה יש קצת יותר מחודש לשנן את המילים "נפש יהודי הומייה". בהצלחה!

 

שחקני הנבחרת חוגגים (צילום: ההתאחדות לכדורגל)
במאי הם באנגליה. נבחרת הנערים(צילום: ההתאחדות לכדורגל)

 

החובבנים

לוין, בלבול, חרזי וסולומון

התמונה הבולטת ביותר מהמשחק בין ישראל לנורווגיה במוקדמות היורו עד גיל 21 הייתה דווקא בהפסקה, כשנבחרתנו פיגרה כבר 3:0. פרט למאמן מרקו בלבול, עשו דרכם לחדר ההלבשה גם המנהל הטכני של הנבחרות ניר לוין ועוזר המאמן אלון חרזי. שני האחרונים החזיקו בידם משטחי כתיבה עם דפים, שכללו מן הסתם תובנות טקטיות והערכות אישיות. פרופסורים לכדורגל. הבעיה כנראה במעבר משרטוטים לחרטוטים.

 

מי שלא פתח בהרכב במחצית הראשונה, המביכה, היה מנור סולומון ממכבי פ"ת. השמועות סיפרו שהתכשיט בן ה־18 וחצי עשה פרצופים כאשר הוחלף בהפסד 3:0 מול גרמניה כמה ימים קודם, וזכה לסדרת חינוך. בלבול טען שהשיקול היה מקצועי בלבד, העיר כי "כולם חכמים בדיעבד" והדגיש כי מדובר ב"שחקן הכי צעיר בכל הנבחרות שמשתתפות בקמפיין". לא חשוב לאיזו גרסה אתם מאמינים, את סדרת החינוך האמיתית לא העבירו לו לוין, בלבול וחרזי בדיעבד. זה קרה באוקטובר האחרון.

 

סולומון, שהיה אז אפילו צעיר בחצי שנה, הוקפץ לנבחרת הבוגרת של אלישע לוי, אך בחסות המנהל הטכני של כל הנבחרות הוטס למשחק שקיימה הנבחרת עד גיל 19 מול קוסובו באוסטריה. הוא שיחק שם 90 דקות בהפסד 2:1, ומיד אחריו נשלח בטיסה כדי לחזק את הנבחרת הצעירה באירלנד. זה נגמר בתבוסה 4:0, לוין, בלבול וחרזי ישבו על הספסל, אבל הילד הכי צעיר ותשוש בקמפיין שיחק 90 דקות. היום, אחרי שהפכו אותו לסופרמן שמתעופף ממדינה למדינה כדי להושיע בכל פעם נבחרת אחרת, הם מתפלאים שסולומון חושב שהוא מסי ועושה פרצופים כשהוא מוחלף.

 

לא פתח בהרכב. מנור סולומון (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
לא פתח בהרכב. מנור סולומון(צילום: אורן אהרוני)

בשביל התנהלות חובבנית כזו הוכתר לפני שנתיים לוין למנהל טכני, בשכר של כ־45 אלף שקל לחודש, ועוד נשאר להם כסף למוחות כדורגל נדירים כמו בלבול וחרזי. בסיבוב הראשון בקמפיין, אחרי שהנבחרת הצעירה הפסידה לגרמניה 5:2 בבית, לוין הסביר: "אני מייחס את הרוב לנושא הגופני. יש פערים, ביטלנו אותם, אבל ככל שהמשחק התקדם השחקנים נכנסו ליותר עייפות". מעניין, כי בתבוסה ההיא באירלנד ושלשום מול נורווגיה פיגרנו 3:0 כבר בתום המחצית הראשונה.

מה זה אומר? שהמאמנים הקשקשנים שלנו חכמים בדיעבד, כמו שאומר בלבול, ושהיה רק פרק זמן אחד שבו הנבחרת שלהם לא סבלה מעייפות. בהפסקה.

 

הקונוסינים

החברים של זהבי בפעולה

"הליגה הישראלית הרבה יותר טובה מהסינית. יש שחקנים טובים בסין, אבל הסטנדרטים שם נמוכים. אין לחץ, מה שאתה עושה לא מעניין אף אחד". כך אמר לפני שנה וידאר קיארטנסון, החלוץ האיסלנדי של מכבי ת"א, ששיחק בשתי הליגות.

 

"הרמה בסין גבוהה בכמה דרגות מהליגה הישראלית", אמר זהבי עצמו אחרי שנחת בגוואנגז'ו, ואף הזכיר כמה שמות גדולים בכדורגל העולמי - כולם הרחק מעבר לשיאם - שיצאו לפנסיה במזרח הרחוק תמורת סכומי עתק. שני החלוצים, האיסלנדי והישראלי, החמיאו כמובן רק לעצמם. כדי להכריע מי מהם צודק צריך לפני הכל לנסח את השאלה אחרת: איזו משתי הליגות פחות גרועה?

 

מככב בסין. ערן זהבי (צילום מסך) (צילום מסך)
מככב בסין. ערן זהבי(צילום מסך)

 

תשובה ברורה לא נקבל כל עוד ישראל לא תחזור למפעלי הקבוצות באסיה, אבל מדד מסוים לגדולתו וליוקרתו של הכדורגל הסיני ניתן היה לקבל בטורניר בינלאומי שאירחו הסינים בשבוע שעבר, ובו הובסו ע"י וויילס 6:0. המשחק, אגב, נערך על דשא, לא על חימר. מכיוון שבישראל גארת' בייל וחבריו ניצחו רק 0:3, אפשר אולי לומר שלפחות ברמת השחקנים המקומיים הליגה הסינית גרועה פי שניים מהישראלית.

 

ואם כבר השוואות, גם אברם גרנט הרעיף לא מזמן מחמאות על הליגה הנידחת שגילה בהודו, ובמבט לעתיד אפילו הבטיח: "הרמה פה תהיה גבוהה יותר מבישראל". בהחלט ייתכן, מה עוד שההודים מדורגים כרגע 99 בעולם ואנחנו 94. הנבחרת שלהם אמנם הפסידה שלשום במוקדמות גביע אסיה 2:1 לקירגיסטן (115 בעולם), אבל לגבי המאבק בדירוג עם ישראל הכל פתוח. בטח אחרי שאלי אוחנה מונה ליו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: אופיר בגון
אייל ברקוביץ' וביברס נאתכו
איור: אופיר בגון
מומלצים