שתף קטע נבחר

עידן האיסקו

בנבחרת ספרד הוא כובש בצרורות, בריאל בייל וקובאצ'יץ' עולים לפניו בהרכב. בנבחרת הוא הכוכב הגדול, בריאל הוא צופה ברונאלדו מהספסל. נדב יעקבי מנתח את המצב המוזר בו נמצא הקשר המוכשר

אחרי הניצחון הענק 1:6 על ארגנטינה, לא היה מי שלא הסכים לשתי קביעות: הראשונה - נבחרת ספרד היא אחת הפייבוריטיות הגדולות, אם לא המובילה, לזכייה במונדיאל. השנייה - איסקו הוא הכוכב הכי גדול שלה.

 

זה לא היה רק השלושער שאיסקו כבש לרשת הארגנטינאית – השלושער הראשון שלו במדים הלאומיים - אלא היכולת הווירטואוזית שלו לאורך כל 90 הדקות, שהציבה אותו ברמה אחת מעל כל אחד אחר. וכשאלו הן העובדות, הדבר המדהים באמת הוא שלאיסקו אין מקום בהרכב של ריאל מדריד.

 

איסקו ויאגו אספאס חוגגים (צילום: AFP)
בספרד יודעים: איסקו כוכב הנבחרת(צילום: AFP)
 

 

המצב ההזוי הזה הפך לנושא השיחה העיקרי בכדורגל הספרדי בימים האחרונים. כל הפרשנים מנסים להסביר את התופעה המוזרה, ולא תמיד מצליחים.

אף אחד לא יכול לקחת מזינדין זידאן, מאמן ריאל מדריד, את שלל הישגיו, כולל שתי הזכיות הרצופות בליגת האלופות. אין ספק שזידאן יודע מה הוא עושה. ועדיין קשה להבין איך איסקו נשאר, בעיקר בתקופה האחרונה, יותר ויותר על הספסל.

 

ב-10 המשחקים האחרונים של הבלאנקוס איסקו פתח בהרכב רק שלוש פעמים. הוא השחקן שהוחלף העונה יותר מכל אחד אחר בקבוצה. ב-29 המשחקים בהם פתח בכל המסגרות, רק שש פעמים הוא סיים את כל 90 הדקות. 23 פעמים הוא ראה את השלט עם המספר 22 מונף.

 

זידאן. לא מאמין באיסקו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
זידאן. לא מאמין באיסקו(צילום: AFP)

 

צריך לזכור שבתחילת העונה איסקו היה בהרכב לא מעט, אבל זה היה בעיקר בשל הפציעה של גארת' בייל, כאשר זידאן העדיף לשחק במערך של 2-4-4. מאז בייל כבר התאושש, ריאל חזרה ל-3-3-4 המסורתי ואיסקו מצא את עצמו שוב על הספסל.

 

איסקו מתוסכל מהמצב. ואיך לא יהיה? בנבחרת ספרד הוא כוכב על ורשום על כמה מהתצוגות המרשימות ביותר של "לה רוחה", בעוד שבקבוצה הוא בעיקר מתייבש על הספסל.

 

איסקו ומי שלקח לו את המקום ב-11 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
איסקו ומי שלקח לו את המקום ב-11(צילום: רויטרס)

 

אחרי הניצחון הענק על ארגנטינה, איסקו דיבר בפתיחות על מצבו בנבחרת ובקבוצה, ולא הסתיר את התסכול: "בנבחרת אני מקבל את הביטחון מהמאמן, שנותן לי משחקים ודקות. בריאל מדריד אין לי את הביטחון ששחקן צריך, ויכול להיות שזה בגללי. יכול להיות שלא הצלחתי לגרום לזידאן להאמין בי, בגלל שיש בקבוצה שחקנים כל כך טובים".

 

לפחות בפומבי איסקו לא מעביר ביקורת את זידאן ולוקח על עצמו את האחריות על מצבו, אולם בין השורות אפשר לשמוע את אכזבתו מהמאמן. שהרי גם בנבחרת ספרד יש שחקנים לא רעים בכלל.

 

"כשאני לא בעל תפקיד מוביל בקבוצה שלי או כשאני לא משחק בקביעות, המשחקים בנבחרת הם אלו שנותנים לי להרגיש שאני בחיים", הוא אמר לעיתונאים. "בנבחרת יש לי את הביטחון מהמאמן, יש לי רצון עצום לעבוד קשה, להשתפר, להיות שחקן הרכב".

 

כן מאמין באיסקו. לופטגי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כן מאמין באיסקו. לופטגי(צילום: EPA)

 

אגב, גם במשחק של ספרד ביום שישי מול אלופת העולם גרמניה, שהסתיים ב-1:1, איסקו היה נהדר והזכיר לכולם מדוע הכינוי שלו הוא "לה מאחיה" ("הקסם"). הוא פשוט ריחף על הדשא בדיסלדורף. ז'ולן לופטגי, מאמן נבחרת ספרד, הוא מעריץ של איסקו. מבחינתו הוא אחד השחקנים החשבים ביותר בנבחרת, אם לא החשוב מכולם. הרומן בין השניים התחיל לפני למעלה משש שנים, כשלופטגי מונה למאמן הנבחרת הצעירה של ספרד.

 

איסקו בן ה-19, אז עדיין שחקן של מלאגה, הפך לציר המרכזי של הנבחרת הצעירה, זו שזכתה ב-2013 באליפות אירופה שנערכה בישראל. כשלופטגי מונה למאמן הנבחרת הלאומית, לא היה ספק שאיסקו יהיה שוב שחקן המפתח שלו.

 

מאז שלופטגי הוא המאמן הלאומי, איסקו שותף ב-13 משחקים, מהם תשעה בהרכב, בהם כבש תשעה שערים. עד למשחק השבוע מול ארגנטינה, השיא היה כמובן בניצחון הענק 0:3 על איטליה ב-2 בספטמבר במוקדמות המונדיאל, כשהבקיע צמד אדיר ונתן קונצרט בלתי נשכח של כדרור, מסירות, טכניקה ושערים.

הניצחון על איטליה היה בברנבאו, האיצטדיון הביתי שלו מזה חמש שנים. 30 מיליון אירו שילמה ריאל מדריד למלאגה עבור הקשר הכשרוני ב-2013, שמאז רשם 231 הופעות במדי הבלאנקוס וגם כבש 39 שערים.

 

בנבחרת הוא הקסם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בנבחרת הוא הקסם(צילום: רויטרס)

 

אבל עם כל הכבוד למספרים המרשימים, הם קצת משקרים. כך לדוגמא העונה זידאן החליט להוריד את "הקסם" לספסל כשהגיע המשחק הכי חשוב של העונה, הקלאסיקו מול ברצלונה. איסקו לא שיחק אפילו דקה בתבוסה הביתית 3:0 בדצמבר, כאשר מתיאו קובאצ'יץ' הקרואטי הועדף על פניו.

 

וכאשר הגיע גומלין שמינית גמר ליגת האלופות מול פאריז סן ז'רמן, זידאן הימר שוב על קובאצ'יץ' ועל לוקאס ואסקס ומרקו אסנסיו בהרכב הפותח. וזאת למרות שלאיסקו היה משחק טוב בניצחון 1:3 מול הצרפתים בברנבאו.

 

קצת מביך שקובאצ'יץ' עולה לפניו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קצת מביך שקובאצ'יץ' עולה לפניו(צילום: AFP)

 

"החתימה בריאל הייתה טעות"

אז איך מסבירים את הדואליות המוזרה הזו? בעיתון "אל מונדו" נכתב השבוע כי אחד המאמנים הבכירים בספרד, ששמו לא פורסם, אמר כבר ב-2013, כשאיסקו הצטרף לריאל, ש"הוא עשה טעות בבחירת הקבוצה". אותו מאמן טען כי הסגנון של איסקו מתאים יותר לקבוצה כמו ברצלונה, כזו שמניעה כדור מרגל לרגל, עם מסירות קצרות, שיוצרת משולשים במרכז המגרש. "בריאל מדריד הוא יסבול", אמר אותו מאמן. "שם המשחק הוא יותר מהיר, יותר לעומק".

 

ואכן, אחת הטענות המושמעות במדריד כלפי איסקו, היא שהוא שחקן איטי. שהוא נוגע יותר מדי בכדור. ושזו הסיבה שהוא איבד את המקום בהרכב של זידאן.

אבל זה לא רק הסגנון האישי שלו, אלא גם הסגנון הקבוצתי וההבדל בין שיטת המשחק של ריאל לעומת זו של נבחרת ספרד.

 

לאו מסי ועוסמאן דמסבלה חוגגים (צילום: AFP)
עם מסי היה לו יותר כיף?(צילום: AFP)

 

במשחקים מול גרמניה וארגנטינה לופטגי העלה מערך שכלל חמישה קשרים. כך שלצידו של איסקו, שתיפקד כמספר 10, מאחורי החלוץ, שיחקו אמני כדור כמו אנדרס אינייסטה, דויד סילבה ותיאגו אלקנטרה, שאיתם הוא כל כך נהנה לשתף פעולה.

 

בריאל מדריד השיטה היא אחרת. היא קבוצה שמשחקת מהר, ומתבססת לא מעט על מתפרצות. איסקו מוסיף תחכום וחוכמה, אבל הוא לא לגמרי מתאים לשיטה בשל התכונות המייחדות אותו.

 

ויש גם את המערך, 3-3-4, שבו לעשרה שחקנים בהרכב יש מקום קבוע, כשהם לא פצועים או מקבלים מנוחה בשל שיקולי רוטציה. בקישור אי אפשר להזיז את קאסמירו הדפנסיבי, טוני קרוס ולוקה מודריץ'. ובהתקפה כריסטיאנו רונאלדו מעדיף לשתף פעולה עם קארים בנזמה, מה שמותיר מקום אחד פתוח לאחד מהארבעה: גארת' בייל, מרקו אסנסיו, לוקאס ואסקס ואיסקו.

 

 

הסגנון של ריאל לא מתאים לאיסקו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הסגנון של ריאל לא מתאים לאיסקו(צילום: AFP)

 

למרות שהוא כבר בן 25, איסקו הוא טיפוס עדין וצריך את התמיכה הסביבתית כדי למצות הפוטנציאל העצום שלו. לופטגי אמר בנושא: "זה לא המאמן שנותן את הביטחון לאיסקו, אלא השחקן עצמו שנותן את הביטחון למאמן". ביקורת מרומזת על זידאן? לופטגי הוסיף: "אני מקווה שאיסקו יהיה שמח בקבוצה שלו בחודשיים הקרובים ואז יחזור לנבחרת במצב רוח חיובי לקראת המונדיאל".

 

בדרך לאנגליה?

אם זידאן יישאר בריאל מדריד גם בעונה הבאה, סביר להניח שאיסקו יעדיף לעזוב. ואם אכן אדן הזאר יגיע מצ'לסי, הסיכוי שלו לשחק יפחת עוד יותר. פפ גווארדיולה הוא אחד ממעריציו של איסקו והוא ישמח מאוד לראות אותו אצלו במנצ'סטר סיטי. הקשר המוכשר הוא שחקן שמתאים מאוד לפילוסופיית המשחק של פפ.

 

גם טוטנהאם וליברפול, שמחפשת את המחליף של פליפה קוטיניו, מתעניינות ומוכנות להוציא סכומי עתק כדי לרכוש את הטאלנט, שמחירו עוד עשוי להאמיר אם לספרד יהיה מונדיאל מוצלח. כרגע מעריכה התקשורת באנגליה שמחירו הוא כ-75 מיליון ליש"ט. אגב, איסקו דחה בעבר פעמיים הצעות של מנצ'סטר סיטי לרכוש אותו. מי יודע, אולי בפעם השלישית זה יקרה.

 

מעריץ את איסקו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מעריץ את איסקו(צילום: AFP)

 

אבל לא רק בפרמייר ליג מתעניינים באיסקו. על פי הפירסומים גם באיירן מינכן ויובנטוס ישמחו להחתים את אחד הקשרים הטובים בעולם. באשר לבאיירן, שעומדת ככל הנראה לאבד את רוברט לבנדובסקי לטובת ריאל מדריד, ייתכן שאיסקו יהיה חלק מהעסקה.

 

מי שבינתיים הבעיר מדורה קטנה הוא קוקה, קשר נבחרת ספרד ואתלטיקו מדריד, שאמר: "אני חושב שאיסקו הוא שחקן ענק. כשהוא משחק איתנו בנבחרת הוא הטוב ביותר והוא נמצא כעת בכושר מדהים. אני לא רואה אותו על בסיס יומי ואני לא יודע מה זידאן חושב, אבל אם הוא לא משחק באופן קבוע בקבוצה שלו, אני מניח שאצלנו באתלטיקו הוא היה משחק".

 

לנדובסקי תמורת איסקו? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לנדובסקי תמורת איסקו?(צילום: רויטרס)

 

ביום שלישי הקרוב תארח ריאל מדריד את יובנטוס למשחק הראשון ברבע גמר ליגת האלופות, ומעניין יהיה לראות אם איסקו יהיה שוב על הספסל, שבוע אחרי השלושער הבלתי נשכח שלו מול ארגנטינה. ויהיה מעניין גם לראות איך יגיב הקהל אם כצפוי הוא לא יפתח.

 

כמה ימים לאחר מכן ריאל תארח את אתלטיקו בדרבי הגדול של מדריד, ואין ספק שהתקשורת תזכיר לכולם את הדברים שאמר קוקה על חברו לנבחרת. מה שבטוח, אם הוא ישחק ועל אחת כמה וכמה אם לא, הכותרות יהיו של איסקו גם בשבוע הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים