שתף קטע נבחר

פוטין: "הרעל יכול להיות מכ-20 מדינות"

בכיר בצבא הבריטי מסר כי הצוות שחקר את הרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו "לא הצליח לזהות את המקור המדויק" של הרעל. הנשיא הרוסי הגיב: "בהתייחס לחוסר המידע, המהירות שבה הקמפיין האנטי-רוסי הושק מפתיעה"

 

אחרי הגירוש ההמוני של דיפלומטים רוסים - הצבא הבריטי לא בטוח שרוסיה עומדת מאחורי ההרעלה . ראש מחלקת המחקר בצבא הבריטי מסר היום (ג') כי הצוות שלו לא הצליח להוכיח שגז העצבים שבאמצעותו הורעל הסוכן הכפול סרגיי סקריפול יוצר ברוסיה.

 

"לא הצלחנו לסווג את הגז כגז מסוג 'נוביצ'וק'", אמר הבכיר, גרי אייטקנהד, לרשת Sky News הבריטית. "לא זיהינו את המקור המדויק, אבל סיפקנו לממשלה את המידע המדעי, שיחד עם מידע נוסף שהיה בידה הגיעה למסקנות שאתם יודעים היום". עם זאת, אייטקנהד מסר כי הצבא יכול לאשר שהחומר מצריך "שיטות ייצור מתוחכמות ביותר - שנמצאות ביכולות של מדינה בלבד. אנחנו ממשיכים לפעול כדי לספק עוד מידע שעשוי לסייע לנו להתקרב למקור, אבל עדיין לא הצלחנו לעשות זאת".

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיב לדבריו של אייטקנהרד, במהלך ביקורו באנקרה, ואמר כי בהתייחס למחסור שקיים במידע על מקור הרעל - "המהירות שבה הקמפיין האנטי-רוסי הושק מפתיעה". הנשיא הרוסי הוסיף כי סוג הרעל המדובר יכול להיות מיוצר בכ-20 מדינות. "רוסיה רוצה לקחת חלק בחקירה", ציין. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, מסר כי התאוריה של בריטניה "לא יכולה להיות מאומתת בשום צורה".

סרגיי סקריפל ויוליה סקריפל ()
סרגיי סקריפל ובתו יוליה

חוקרים ספסל שבו נמצאו סרגיי סקריפל מרגל מ רוסיה ובתו יוליה סקריפל הורעלו סולסברי בריטניה (צילום: AFP)
זירת ההרעלה בבריטניה(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

בריטניה האשימה את רוסיה בהרעלה שבוצעה בשטחה - ההרעלה בעזרת גז ברמה צבאית הראשונה באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. בריטניה סברה שנעשתה בעזרת גז עצבים צבאי מדגם "נוביצ'וק".

  

הסוכן הכפול הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה הורעלו בחודש שעבר בעיר סולסברי בדרום המדינה. זה שלושה שבועות השניים מאושפזים בבית החולים; האב במצב קשה אך יציב, ואילו מצבה של בתו משתפר. ממצאי החקירה הבריטית העלו כי השניים נחשפו לרעל בפתח ביתם. הם נמצאו על ספסל מחוץ למרכז מסחרי בעיר, כשהם מחוסרי הכרה. סקריפל הורשע ברוסיה בריגול לטובת בריטניה - שהעניקה לו מקלט אחרי ששוחרר ממאסר במולדתו.

 

בעקבות ההרעלה, בריטניה הודיעה על גירוש דיפלומטים רוסים משטחה - שחשודים כסוכני מודיעין. ארצות הברית, בצעד החריף ביותר של הנשיא דונלד טראמפ נגד רוסיה מאז שנכנס לתפקידו, הודיעה שתגרש 60 דיפלומטים רוסים שחשודים כמרגלים. במקביל גם קנדה ו-19 מדינות באיחוד האירופי הודיעו על גירוש דיפלומטים רוסים. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בירכה על התגובה המשותפת של החברות בברית נאט"ו ובאיחוד האירופי. סך הכל כ-130 דיפלומטים רוסים גורשו.

 

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בסולסברי שבאנגליה, היכן שהורעל הסוכן סרגיי סקריפל (צילום: EPA)
מאשימה את רוסיה. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בסולסברי(צילום: EPA)

נשיא ארה
גירש דיפלומטים רוסים. טראמפ(צילום: רויטרס)

בנוסף לגיורש הדיפלומטים מארה"ב, תיסגר הקונסוליה הרוסית בסיאטל בשל קרבתה לבסיס צוללות ומטוסי בואינג. בממשל טראמפ אמרו שמספר המרגלים הרוסים כיום בארה"ב "גבוה באופן בלתי מתקבל על הדעת". בכירים אמריקנים מעריכים שלרוסיה יש קרוב ל-100 סוכני מודיעין בתפקידים דיפלומטים בארה"ב. הם הזהירו שלמרות ש-60 יגורשו עוד עשרות יישארו בארה"ב.

 

"כשאתם תוקפים את החברים שלנו עלולות להיות לכך השלכות", אמרו בבית הלבן על החלטת טראמפ. הדוברת שרה האקבי סנדרס אמרה שההחלטה של טראמפ לגרש את סוכני המודיעין "תהפוך את ארה"ב לבטוחה יותר", ותפחית את "היכולת הרוסית לרגל אחרי אמריקנים ולערוך פעילות שמאיימת על הביטחון הלאומי האמריקני".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


פורסם לראשונה 03/04/2018 19:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
זירת ההרעלה בבריטניה
צילום: AFP
מומלצים