שתף קטע נבחר

חידושים בצה"ל: מהפכת מדי ב' ומזון מהיר בשטח

לוחמים יתאמנו במדים חסיני אש שיישאו תג שם, דגל ישראל וסמל יחידה, ומסתמן שהם יהיו מנומרים. כמו כן, בצבא עמלים על חידושים בתחום המזון. על הפרק: המבורגרים ללוחמים בשטח, פיצה לארוחות הלילה וסיכת טבח לטבחים: "לא יאכלו יותר כמו בגבעת חלפון"

 

 

מדי ב' חדשים ל חיילים חייל ב צה''ל ()
אחד מהדגמים המתמודדים

מהפכת בגדי העבודה: בשבועות הקרובים יחולקו כ-1,000 זוגות מדים ללוחמים מיחידות קרביות שנבחרו להשתתף בניסוי האחרון והמכריע בתוכנית החלפת מדי ב' בצה"ל. בתום הניסוי ייבחר אחד משלושת הדגמים שעלו ל"גמר" תוכנית השדרוג.

 

סוג הבד, שנחשב לאיכותי פי שלושה מהאריג של מדי הב' הקיימים, נבחר באחרונה. הבד יהיה אוורירי יותר, נוח וחסין יחסית מאש וחום. המדים יירכשו בכספי סיוע מיצרן אמריקני. הם יהיו חדשים ולא מעודפים, כך שיהיו שונים מהמדים הפחות נוחים שלובשים חיילי צבא ארה"ב.

 

נכון לעכשיו מסתמן שהמדים יהיו מנומרים, אף על פי שבצמרת צה"ל טרם לובנה הסוגיה; כמה קצינים בכירים דוחפים לשמור על גוון הזית הוותיק. על כל המדים ייתפר שמו של החייל או הקצין וכן יירקמו דגלון ישראל וסמל היחידה - בדומה לחלק מהיחידות בצה"ל, כמו דובר צה"ל, חיל האוויר ופיקוד העורף.

 

במכנסי המדים יהיו גומיות וכך ייחסך השימוש בגומיות כנהוג היום. שינוי נוסף, מהפכני לא פחות, עומד גם הוא על סף אישור: חולצת המדים תילבש מחוץ למכנסי החייל ולא בתוכם כמחויב היום בצה"ל, וכפי שנהוג בצבאות מערביים רבים.

אלוף כוכבי. אישר את הזוגות שעלו לשלב ה"גמר" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אלוף כוכבי. אישר את הזוגות שעלו לשלב ה"גמר"(צילום: מוטי קמחי)

סגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי, אישר את שלושת דגמי המדים שעלו לשלב האחרון, ונכון להיום הם מנומרים. עם זאת, כאמור, טרם הוחלט הסופית בנושא. ברבעון השני של השנה יחלו בייצור המדים ובהצטיידות בהם. המטרה היא לחלק 150 אלף זוגות ראשונים מהמדים החדשים כבר בסוף השנה הנוכחית ובתחילת השנה הבאה, ותחילה יקבלו אותם היחידות הלוחמות. את השינוי המהפכני מוביל ראש אט"ל (אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה), אלוף אהרון חליווה,

 

"הניסוי הקרוב יכלול גם חיילי מטה, והלוחמים שיבדקו את המדים החדשים יתאמנו בהם במגוון תרחישים, כמו זחילות, תרגילי לוחמה בשטח בנוי, במתארים שונים כמו מדבר בדרום וסבך בגולן", הסביר ל-ynet קצין בכיר באט"ל. "נחליף אותם במתכונות מרוכזות, לכל חטיבה ואוגדה בנפרד, מהטירון ועד למפקד החטיבה, כדי שבאותה יחידה לא יסתובבו לוחמים עם מדים שונים. באופן כללי את המדים החדשים יקבלו קודם הלוחמים, תחילה הסדירים ובסוף העשור גם המילואימניקים, כדי למנוע מצבים של ירי דו-צדדי בשל זיהוי שגוי. בסוף יקבלו את המדים חיילים מיחידות עורפיות".

 

גם כיום יש חיילים בצה"ל שלובשים מדים מנומרים, אך לא בהקשר "ערכי" בהכרח: אלה חיילים שנתונים במעצר, הנדרשים ללבוש מדים מנומרים כדי להבדילם מיתר החיילים בבסיס, וכמו כן חיילים שמדמים אויב בתרגילים. מדים אלו הגיעו כעודפים מהצבא האמריקני.

 

לחם מרוקאי במסטינג 

מלבד זאת, באט"ל נרשמים בימים האלה גם שינויים וחידושים בעולם המזון: בצבא "מגייסים" מאכלים חדשים, החל בפריכיות ולחמי פרנה מרוקניים, עבור במזון מהיר וחם במשאיות מזון (פוד טראקס) ועד לפיצות מרשת מוכרת עבור ארוחות לילה.

 

באט"ל חתמו על חוזה עם רשת גדולה ומוכרת, והיא תספק אלפי מגשי פיצות ליחידות שפועלות בלילות. הפיצות יחליפו את ארוחות הלילה התפלות המוגשות בחדרי האוכל או על שולחנות מתקפלים בשטח.

 

חיילים מיחידת 8200 שביצעו באחרונה ניווטים ליליים בדרום נהנו באחרונה ממגשי פיצות שמפקדיהם הזמינו מהרשת המדוברת. במסגרת החוזה התחייבה הרשת לספק גם פיצות טבעוניות לחיילים, לפי דרישה.

חידושים בצה
מתנסים בשינויי המזון בצבא

לנוכח הביקוש, בעיקר מצד חיילות המשרתות ביחידות סגורות בתפקידים תובעניים שעובדות במשמרות מסביב השעון, כמו תצפיתניות למשל, הוחלט בצה"ל לרכוש גם פריכיות ולחלק אותן ליחידות לפי דרישות. היוזמה לרכישת לחמים מרוקניים נולדה בארוחת הצהריים של חברי המטכ"ל בימי חמישי בחדר האוכל בקריה בתל אביב.

 

כמו כן, בחודשים האחרונים הסתיים בחטיבת גולני ניסוי של "פוד טראק" - משאית צה"לית קטנה שהוסבה למשאית מזון בדומה לטרנד הקולינרי האופנתי האזרחי.

 

המשאית הגיעה לשטח האימונים והציעה ללוחמים ארוחת צהריים של מזון מהיר וחם, דוגמת "מוקפצים", פסטות, מרקים והמבורגרים. התוכנית זכתה לתגובות חיוביות מהלוחמים, שראו בה גם תחליף חינמי לרכבי "הגזלן" היקרים, והיא תורחב בקרוב ביחידות קרביות נוספות שנמצאות באימונים.


חידושים בצה
כך צפוי להיראות חדר האוכל החדש

חידושים בצה

חידושים בצה

בצה"ל ירכשו בקרוב מכשירים נוספות מהעולם האזרחי שישמשו להכנת מגוון מאכלים ב"פוד טראק". "אנחנו משפצים מטבחים ישנים בבסיסים גדולים כמו שיזפון ותל נוף, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, ומשנים לחלוטין את נראות חדר האוכל הצבאי", הסבירו קצינים בכירים באט"ל. "קירות חדרי האוכל ייצבעו בצורות ובגוונים חדשים ונעימים יותר, הצלחות והכוסות יהיו בצורות ובצבעים חדשים ונקפיד שחדרי האוכל יהיו ממוזגים בפקודה ובאופן מלא, ללא זבובים. לא יאכלו יותר כמו בגבעת חלפון".

 

אותם קצינים אמרו עוד כי "זה לא ישנה אם נספק את חומרי הגלם הטובים ביותר, אם הטבח לא יידע כיצד להכין מהם אוכל טעים, וגם אם יכין מהם אוכל טוב - זה לא ישנה אם חדר האוכל ייראה רע". כמו כן הוחלט לקבוע תווי תקן של איכות למאות המטבחים בצבא ולחלק, לראשונה, סיכת טבח לכל נושא תפקיד זה, כחלק משדרוג מעמד הטבח בצה"ל, הכולל גם הוצאה להשתלמויות וקורסים בבתי ספר לקולינריה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים