שתף קטע נבחר

סיכול פיגוע בים לצד הקלה לעזתים: "שומרים על ערכי צה"ל"

ברקע כתב האישום שהוגש נגד פעיל הג'יהאד האיסלאמי מרפיח בגין תכנון פיגוע משולב בספינת חיל הים, אומר מפקד פלגה 916 שחשפה את המזימה: "תפקידנו להפריד אוכלוסייה מטרור, לא כל מי שגר ברצועה הוא מחבל"

 

מצד אחד מסכלים טרור שכוון ישירות נגדם - מצד שני מקלים על הדייגים הפלסטינים: באותם ימים לפני כחודש, שבהם חשפו לוחמי פלגה 916 של חיל הים האחראים על הזירה הימית מול רצועת עזה את כוונת הג'יהאד האיסלאמי להוציא אל הפועל נגדם פיגוע משולב בירי נ"ט נגד ספינותיהם וחטיפת אחד מהם, נדרשו מפקדיהם להיערך גם למתן הקלה נרחבת לעזתים בתווך הימי.

 

הבוקר הותר לפרסום כי לבית המשפט המחוזי בבאר שבע הוגש כתב אישום נגד אמין ג'מעה, פעיל הג'יהאד האיסלאמי, שתכנן לבצע פיגוע נגד ספינה של חיל הים. האירוע, שהוכוון על ידי מפקדת הארגון ברפיח, התרחש ב-12 במרץ, כשלוחמי חיל הים עצרו כלי שיט שחרג מאזור הדיג ועקב אחר כוחות צה"ל.

 

מחקירתו של ג'מעה בשב"כ עלה כי תוכנית הפיגוע הייתה שסירה אחת תשמש לצורכי הטעיה, כך שבשעה שספינת חיל הים תפנה לעברה, הסירה השנייה תתקוף את הספינה ותשגר לעברה בה בעת טיל נ"ט מסוג קורנט, כדי להביא להרג לוחמים על ספינת חיל הים. הסירה השלישית הייתה אמורה להתקרב לספינה במטרה לחטוף את החיילים שעליה לטובת חילופי שבויים.

 

אמין ג׳מעה (צילום: הרצל יוסף)
הנאשם ג'מעה(צילום: הרצל יוסף)

 

 

כפי שנחשף ב-ynet בשבוע שעבר, ישראל תאפשר החל משבוע הבא הרחבת שטח הדיג המותר לדייגים העזתים, בכ-120 קמ"ר נוספים מעבר לקיים, ולתקופה ארוכה יותר, של שלושה חודשים, במקום חודשיים כפי שהיה נהוג בעבר.

 

"פה אנו רואים בדיוק את ערכי ורוח צה"ל והבנה מה תפקידנו: להפריד בין האוכלוסייה מטרור ולהבין שלא כל מי שגר ברצועת עזה או גדל למציאות העגומה שם הוא מחבל", אמר היום (ב') ל-ynet מפקד פלגה 916, סגן-אלוף בוריס שוסטר, "ברור לנו שרבים מהם הם שבויים לארגון ששולט בהם ובאותו זמן אנו יודעים שיש שם עשרות אלפי מחבלים ואנו פועלים כל העת שלא ייפגעו בנו ולתת להם לנצל את התווך הימי לפרנס את משפחותיהם. הלוואי וזה היה שחור או לבן. זה הרבה יותר אפור, ובמרחב האפור הגדול הזה אנחנו פועלים".

מעצר פעילי טרור (צילום: דובר צה
"ברור לנו שרבים מהם הם שבויים לארגון ששולט בהם". סא"ל שוסטר(צילום: דובר צה"ל)

לפי הערכה בחיל הים, חמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועה צפויים להשקיע יותר משאבים בהוצאת פיגועים איכותיים דרך הים, לאחר שישראל הקשתה עליהם מאוד לפגע דרך מנהרות או מהאוויר - באמצעות רקטות. לדברי סא"ל שוסטר: "הם לא זנחו את התווך הימי נגדנו, לא במלחמה שבין המערכות ולא במלחמה עצמה, ונראה שזה יהיה המוצא הבא שלהם לאור האופציות שנסגרות עבורם ביבשה וגם לאור המצב הנוכחי. לכן אנו נערכים ובונים את הכוח שלנו בהתאם".

 

בנוגע לתקרית עצמה שבה נתפס ראש החוליה בסירת הדיג לפני כחודש, שחזר מפקד הפלגה: "זיהינו חריגה מערבה של אותה סירת דיג, מעבר ל-6 המיילים המותרים. הקפצנו כוחות לעברה, ביצענו הערכות מצב וסגירות מעגל מודיעיניות, וזיהינו מאפיינים חשודים וחריגים כמו כמות גדולה של פלסטינים עליה (עשרה. י"ז) ושהם מתצפתים עלינו ממנה. זה קרה באור יום והם לא עסקו בדיג. ההשתלטות עצמה הייתה ללא התנגדות כי ידענו להפתיע אותם ולהגיע אליהם בצורה חדה. תוך שעות בודדות כבר הם היו בידינו".

 

פעיל הג'יהאד האיסלאמי ג'מעה, שהואשם בתכנון הפיגוע במשולב, הכחיש הבוקר את המיוחס לו. "לא רציתי לפוצץ את הספינות, זו לא הייתה הכוונה שלי", אמר עם הגעתו לדיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

 

עו"ד מוחמד ג'ברין, שמייצג את ג'מעה, הגיב להאשמות המיוחסות למרשו ואמר: "עברנו על כתב האישום והמדינה הגזימה מאוד בעובדות. אומנם מרשי הודה בדברים, אך לא כמו שהם מוצגים בכתב האישום. הוא לא היה פעיל הג'יהאד האיסלאמי, אלא דייג שקיבל משכורת. נכון שנתפס בטלפון שלו כשהוא מצלם את ספינות הדבור של חיל הים, אבל לא כדי לבצע פיגוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
סא"ל שוסטר
צילום: דובר צה"ל
מומלצים