שתף קטע נבחר

כמה משרות צפויים לגנוב לנו הרובוטים? כנראה פחות משחשבנו

מחקר חדש של ארגון ה-OECD קובע כי רק 14% מהמשרות במדינות הארגון נמצאות בסיכון גבוה לאוטומציה והכחדה, ובישראל - 17% מהמשרות. זאת בהשוואה למחקרים קודמים אשר הזהירו כי כמעט מחצית מהמשרות נמצאות בסיכון גבוה להשתלטות הרובוטים בעלי האינטליגנציה המלאכותית

פחות משרות נמצאות בסיכון גבוה לאוטומציה והכחדה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית ורובוטיקה בהשוואה לתחזיות קודמות, כך עולה ממחקר חדש של ארגון ה–OECD, אשר קובע כי 14% מהמשרות במדינות ה-OECD נמצאות בסיכון גבוה להכחדה, וכי 32% מהמשרות צפויות להשתנות, אך לא להימחק.

 

בלי תורים ובלי קופות: חנות Amazon Go נפתחת לציבור הרחב

 

לפי המחקר קיימת שונות גבוהה בין אחוז המשרות הנמצאות בסיכון בין מדינות ה-OECD, כאשר בסלובקיה מדובר באחוז הגבוה ביותר של משרות – 33% ובנורווגיה האחוז הנמוך ביותר – 6% בלבד. בישראל אחוז המשרות הנמצאות בסיכון גבוה דומה לממוצע ה-OECD ועומד על כ-17%, כאשר אחוז המשרות אשר צפויות להשתנות בישראל עומד על כ-28%.

 

שיעור המשרות שיעברו אוטומציה (מקור: ארגון ה-OECD)
(מקור: ארגון ה-OECD)

שיעור המשרות הנמצאות בסיכון הגבוה בארה"ב הוא 10%, נמוך משמעותית בהשוואה למחקרם פורץ הדרך משנת 2013 של שני החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, קרל פריי ומייקל אוסבורן, אשר הזהיר כי כ-47% מהמשרות בארה"ב נמצאות בסיכון גבוה לעבור אוטומציה ולהעלם. המחקר של פריי ואוסבורן היווה את הבסיס לדיונים רבים על אוטומציה והשתלטות הרובוטים על שוק העבודה.

 

 (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
(אילוסטרציה: Shutterstock)

אולם כאמור, על פי המחקר העדכני של ה- OECD, נראה כי חששות אלה היו מוגזמים. החוקרים מצאו כי רק 14% מהמשרות במדינות ה- OECD - הן בעלות סיכוי גבוה לאוטומציה. משרות בסיכון גבוה הוגדרו ככאלה שהסיכוי שיעברו אוטומציה ויעלמו מהעולם הוא 70% או יותר. תחזית זו נמוכה בהרבה מאשר התחזית של פריי ואוסבורן, אם כי עדיין מדובר באחד מכל שבעה עובדים שיאבד את משרתו, ואובדן של 66 מיליון מקומות עבודה במצטבר.

 

אחת הסיבות לשוני בתחזיות היא בכך שמחקר ה-OECD שם דגש על השונות בין המשרות, שבאה לידי ביטוי בכך שחלק מהמשימות הכרוכות בהן לא יוכלו להיות מבוצעות על ידי מחשבים אלא רק על ידי בני אדם.

 

כלומר, ישנן משרות שחלק מהמשימות שמבוצעות במסגרתן יכול להיות אוטומטי, אך חלק אחר, כמו ניהול ופיקוח למשל, לא יכול להתבצע על ידי מחשבים ורובוטים. משרות אלה הוגדרו על ידי מחברי הדו"ח ככאלה הנמצאות בסיכון משמעותי לשינוי – הסתברות של 50%-70%.

 

 

 

אך למרות שמחקר ה- OECD צופה כי כמות העובדים שיפגעו מהאוטומציה נמוכה משמעותית, הוא מדגיש שההשפעה הגדולה ביותר תהיה על מגזרים אשר נמצאים כבר היום תחת איום - עובדים בעלי מיומנויות נמוכות, ועובדים צעירים.

 

כותבי המחקר מציינים כי למרות שאנו מניחים כי אנשים צעירים יסתגלו בצורה טובה יותר לטכנולוגיות חדשות, קרוב ל -20% מבני 20 ומטה במדינות ה- OECD עובדים בעבודות הדורשות מיומנויות נמוכות, כמו ניקיון והסעדה, ו-34% נוספים עובדים במכירות ושירותים – כאשר קיימת סבירות גבוהה כי דווקא מקצועות אלה יפגעו יותר מהאוטומציה.

 

כותבי המחקר אומרים כי "הטכנולוגיה תייצר ללא ספק גם מקומות עבודה חדשים רבים", אך מדגישים כי יש להערך לעולם החדש, ולספק הכשרה מקצועית למגזרים הצפויים להיפגע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים