שתף קטע נבחר

מקרון: אם נתקוף את סוריה, נפגע במתקנים כימיים

נשיא צרפת אמר בפגישה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כי נמשכות השיחות עם ארצות הברית ועם בריטניה בנוגע לתגובה נגד סוריה בעקבות המתקפה הכימית על דומא: "נחליט בימים הקרובים"

 

עמנואל מקרון פגישה עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן (צילום: MCT)
עמנואל מקרון בפגישה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן(צילום: MCT)

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר הערב (יום ג') כי "אם יוחלט לתקוף את סוריה, ייפגעו מתקנים כימיים". לדבריו, נמשכות השיחות עם ארצות הברית ועם בריטניה בנוגע לתגובה למתקפה הכימית הסורית בדומא: "נחליט בימים הקרובים". מקרון אמר שרוסיה הפרה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להפסקת אש בסוריה.

 

מקרון ציין במסיבת עיתונאים משותפת עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי "בימים הקרובים נודיע על החלטותינו. בשום מקרה ההחלטות שנקבל לא יהיו שייכות לבעלות ברית של המשטר בסוריה. אם נחליט לפגוע בסוריה - נכוון ליכולות הכימיות של המשטר".

 

הנשיא הצרפתי הוסיף כי כי הוא ימשיך בשיחות עם ארצות הברית, בריטניה ושאר בעלות הברית לגבי התגובה למתקפה הכימית בדומא. יורש העצר בן סלמאן הוסיף מצדו כי אם הנסיבות ידרשו זאת, סעודיה תהיה מוכנה לקחת חלק בתגובה זו.

 

לדברי הנשיא מקרון, "צרפת הגדירה קווים אדומים. לקווים האדומים האלה, שמשותפים לבעלות הברית האחרות, אין שום קשר לדיונים שמתקיימים במועצת הביטחון של האו"ם. נמשיך בהעברת מסרים אסטרטגיים עם בעלות בריתנו, בפרט בבריטניה ובארה"ב, ובימים הקרובים נודיע על החלטתנו".

טראמפ ומיי. שוחחו בטלפון (צלום: AFP) (צלום: AFP)
טראמפ ומיי. שוחחו בטלפון(צלום: AFP)

מוקדם יותר הערב שוחחו בטלפון נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי וגינו את נשיא סוריה בשאר אסד על "אדישותו האכזרית לחיי אדם". השניים הסכימו "לא לאפשר המשך שימוש בנשק כימי" - רמז אולי לתקיפה קרובה. מיי שוחחה בנושא גם עם הנשיא מקרון. הנשיא טראמפ ביטל נסיעה לפסגה בדרום אמריקה. "הנשיא יישאר בארה"ב כדי לפקח על התגובה האמריקנית לסוריה, ולעקוב אחר ההתפתחויות ברחבי העולם", מסרה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס.

 

בתוך כך, יועצו החדש של הנשיא האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, קרא לנשיא טראמפ לוותר השבוע על נסיעתו לדרום אמריקה בגלל המשבר המתמשך בסוריה. הבית הלבן הודיע היום כי בכוונת טראמפ להיענות לקריאתו של בולטון.

 

בצל המתיחות הגוברת בין מעצמות המערב לרוסיה על רקע התקיפה הכימית בדומא, פרסם היום המגזין הצרפתי "לה פואה" כי מטוס קרב רוסי חמוש חג בסוף השבוע מעל פריגטה צרפתית במזרח הים התיכון. גורם בחיל הים הצרפתי אמר שצרפת יצרה קשר עם רוסיה לבירור העניין. מטוסים רוסיים ביצעו בעבר יעפים "מאיימים" מעל ספינות של מדינות מערביות.

 

לפני שנתיים חגו שני מטוסי קרב מעל משחתת אמריקנית בים הבלטי. הפריגטה הצרפתית Aquitaine שמעליה חג המטוס הרוסי חמושה ב-16 טילי שיוט וב-16 טילי נ"מ והיא פועלת כעת סמוך לחופי לבנון יחד עם ספינות אמריקניות כחלק מהקואליציה נגד דאעש בסוריה ובעיראק. ייתכן שספינות אלו יקבלו בימים הקרובים הוראה לתקוף יעדים של צבא אסד, ובהם מתקני נשק כימי.

התקפה כימית סוריה דומא (צילום: AP)
תיעוד חדש מהזוועות בדומא(צילום: AP)

התקפה כימית סוריה דומא (צילום: AP)
(צילום: AP)

סרטונים חדשים שהופצו היום מדומא שבסוריה מציגים טיל שכנראה הכיל חומר כימי שפגע בבית. לצדו נראה אדם חבוש במסכת אב"כ. בסוכנות רויטרס מציינים שבדקו את הסרטון ותוכנו נראה אמין. יותר מ-60 בני אדם נהרגו ויותר מאלף נפצעו בתקיפה על דומא ביום שבת - כך לפי ארגוני סיוע.

 

הסרטון שבו נראה הטיל הכימי לכאורה צולם אתמול, ובו נראה אדם בדירה שנפגעה. העובדה שהטיל לא התפוצץ עשויה אולי להעיד על כך שמדובר בראש נפץ כימי. נוסף לסרטון הזה הופצו ברשתות החברתיות עוד סרטונים שבהם נראו גופות של ילדים, נשים וגברים שמפיהם יצא קצף לבן - עדות לכאורה לשימוש בנשק כימי. באחד הסרטונים שצולם ביום שבת נראו גופות שרועות על הרצפה. בסרטון נוסף שצולם שלשום נראה אדם מרר בבכי כשהוא מוקף גופות.

 

לפי הדיווחים מסוריה, שמגיעים ממכלי תקשורת שמזוהים עם האופוזיציה, כוחות משטרו של בשאר אסד ובעלי בריתם החלו לנקוט אמצעי זהירות בבסיסים ברחבי המדינה לקראת תקיפה אמריקנית אפשרית. מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם דיווח שכוחות המשטר הסורי והמיליציות התומכות בו עברו למצב כוננות גבוהה ונקטו באמצעי זהירות בבסיסים ובמוצבים הצבאיים בכל רחבי המדינה, וכולל באלה בבירה דמשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
מקרון ומוחמד בן סלמאן
צילום: MCT
מומלצים