שתף קטע נבחר

הציר החדש במזרח התיכון: "כללי המשחק השתנו"

התקיפה המשולבת בסוריה נגד מתקנים לייצור נשק כימי הייתה מדויקת - אך לא משנה את התמונה האסטרטגית החדשה במזרח התיכון. צפו בדיון באולפן ynet: "הערבים כבר לא שולטים באזור, אלא האיראנים, הרוסים והטורקים"

 

 

שעות אחרי התקיפה המשולשת בסוריה בתגובה לטבח הכימי - בישראל ובמערב עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות באזור. המתקפה נגד המתקנים לייצור נשק כימי בסוריה, שבה השתתפו לפנות בוקר צבאות ארצות הברית, בריטניה וצרפת, התקיימה לאחר כמעט שבוע של דיונים. בסוריה התגאו בכך שמרבית הטילים יורטו או הוסטו ממסלולם - וכי רוב הנזק נגרם למבנים.

 

"בסופו של דבר היה כאן סוג של משחק פוקר", אמר הבוקר (שבת) צבי מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה, לאולפן ynet. "העימות בסוריה לא עוסק בנושא מקומי אלא בעימות גלובלי שארה"ב רואה את רוסיה כאחראית לו".

 

"עוד יום במשרד": הסרטון של אסד לאחר התקיפה

אסד יכול לנשום לרווחה. פרשנות

יעדי התקיפה: מתקני נשק כימי

 

התקפה בסוריה (צילום: AP, AFP)
המטוסים שהשתתפו בתקיפה(צילום: AP, AFP)
לדברי מגן, התגובה הרוסית, שטענה כי התקיפה היא "עלבון עבור פוטין", כוונה ישירות לנשיא טראמפ. "קיים לחץ על הרוסים לקדם אינטרסים מערביים בסוריה, והם נמצאים בדילמה קשה אם לחזק את מעמדם במדינה. אני מעריך ששני הצדדים ינסו לגשש אחר הידברות. זאת גם הכוונה האמיתית של טראמפ".

 

 

השגריר לשעבר ציין כי היכולות הצבאיות של רוסיה באזור יחסית מוגבלות: "רוסיה מחזיקה כמה סוללות נ"מ לטובת הבסיסים הצבאיים שלה. יש לה מספיק כדי לסייע לנשיא הסורי בשאר אסד מול המורדים, אך לא די בשביל להתמודד עם מתקפה משולבת של גורמים זרים". בשל כך אמר מגן כי "הכדור נמצא כעת במגרש הרוסי - הם מאותגרים וצריך להגיב על כך".

 

 

חגיגות בסוריה לאחר ההפצצה ()
חגיגות בסוריה לאחר ההפצצה
פרופסור איתן גלבוע, מומחה ליחסים בינלאומיים, אמר כי ההישג הגדול ביותר של דונלד טראמפ הוא שילובן של בריטניה וצרפת במתקפה. "ארה"ב עמדה בהבטחותיה - והרוסים הסתפקו בתגובה שרמזה על השלכות עתידיות. השימוש של המשטר בנשק כימי מוכיח את רמת האמינות של ההסכמים עם משטרים דיקטטוריים. אסד הסכים להתפרק מנשק כימי - ומסתבר שעדיין מחזיק בכזה".


האם יש כאן היערכות שונה? הרוסים הולכים להגביר את הנוכחות?

מגן ציין כי "רוסיה מיצתה את כל יכולותיה המדיניות במזרח התיכון. אין לה יכולת להפיק תועלת מעבר למה שכבר השיגה, והיא מנסה להציל את מה שנותר. רוסיה בקושי מחזיקה מעמד ואין לה עניין להעלות את הרף. הבעיה כאן היא איראן - ברגע שארה"ב תוקפת - נפתחת אפשרות לתקוף בישראל. רוסיה לא תרוויח דבר מהתנגשות עם אינטרסים ישראליים".

 

האלוף במילואים עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, אמר כי הוא מעריך שאיראן לא תגיב בעימות הנוכחי. "איראן לא הותקפה פה אז היא גם לא צריכה להגיב. האמריקנים אמרו שלא יהיה המשך והאירוע הזה כנראה הסתיים. עכשיו נמתין לראות את הנזקים שנגרמו למתקנים הכימיים".

 

פרופסור עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון, טוען כי הכללים באזור השתנו. "יש כאן משחק חדש. האזור מוחזק בידיים של הרוסים, האיראנים וקצת טורקים. איפה הערבים? אינם. האמריקנים - אינם. בשנים האחרונות יש כאן תופעה של ניאו-אימפריאליזם".

 

לדברי רבי, צריך לבחון את התקיפה המשולשת בעיניים מערביות. "מה שחשוב לציר האמריקני-בריטי-צרפתי הוא השימוש בנשק כימי. מחר עלולים להשתמש בנשק הזה בלונדון או בניו יורק. המתקפה הזאת, לדאבוני, לא תשנה את המציאות. אנחנו נמצאים כאן חשופים וצריכים להתמודד עם מציאות אסטרטגית חדשה לחלוטין".

 

אסד מסוגל לבצע איזושהי פעולת תגמול?

"כלל וכלל לא. צריך לחשוב במונחים מזרח-תיכוניים: אסד רוצה להגשים את עצמו מחדש בסוריה ולהראות שהוא קיים. נדמה שהתקיפה הייתה הליך כירורגי שהעביר מסר - אבל התמונה הגיאו-אסטרטגית באזור היא חזקה ויציבה. ציר חדש במזרח התיכון שמורכב מרוסיה, איראן וטורקיה. פלישה למזרח התיכון זה פאסה. כבר שבע שנים מתנהלת מלחמת אזרחים שעומדת בפני הכרעה. מי שקובע את הקצב הם האיראנים והרוסים".

 

 

המשנה לראש המוסד לשעבר וחבר מפלגת "יש עתיד", רם בן ברק, התייחס לתקיפה המשולבת: "טוב מעט מלא כלום". בן ברק אמר לאולפן ynet כי "האמריקנים השאירו את המרחב הסורי לרוסים ולאיראנים, וטוב לדעת שבסופו של דבר משהו קורה. אז נכון שהתקיפה הייתה 'דרדלה', אבל היא מראה שמדובר במצב בעייתי, שיש כאן ניסיון לשנות את כללי המשחק".

 

בן ברק הוסיף כי "האתגר הכי גדול של המדיניות הישראלית כרגע הוא איך לא לאפשר לאיראנים להתבסס באזור, ויחד עם זאת לא להסית את הרוסים נגדנו. בפעם הבאה אסד יחשוב פעמיים אם להשתמש בנשק כימי. עצם התגובה חשובה".

 

רבי הגיב לדבריו של בן ברק ואמר: "המסר שעבר לקודקודים הוא בחזקת 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת'. אם איראן לא הותקפה אז היא מבינה שהיא נמצאת ביתרון על מתנגדיה. אפשר לראות את שמחת המורדים בסוריה - אבל זאת שמחת עניים. בישראל קיוו שתהיה תקיפה עם אמירה - אך לא היה כאן שינוי. האמריקנים יעזבו את סוריה בקרוב וצריך לגבש אסטרטגיה חדשה שתתאים למציאות החדשה".

 

צרפת ובריטניה הבהירו הבוקר כי התקיפה הייתה בתגובה לטבח הכימי בדומא. שרת ההגנה הצרפתית פלורנס פארלי אמרה כי אין כל עימות עם רוסיה וכי היא עודכנה מראש על יעדי התקיפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים