סגור
שים לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חווית הגלישה הטובה ביותר | קרא עוד

    באמצעות הלוויין: המל"ט הישראלי שנוחת וממריא ליד שטח האויב

    גרסה מתקדמת של כלי טיס בלתי מאויש, שפותחה בתעשייה האווירית, מאפשרת נחיתה במרחק של מאות קילומטרים מנקודת המוצא באמצעות תקשורת לוויינית. "זהו מכפיל כוח שיעניק גמישות מבצעית אדירה"

    יואב זיתון
    המל"ט החדש של התעשייה האווירית (צילום: תעשייה אווירית)
     

    המל"ט שיוכל לנחות ולהמריא בשטח האויב - באמצעות הלוויין: התעשייה האווירית סיימה באחרונה לפתח גרסה משופרת למל"טים הגדולים ממשפחת ה"הרון", שמכילה יכולת שליטה מרחוק על בסיס תקשורת לוויינית, ומאפשרת נחיתה והמראה של כלי הטיס הבלתי מאויש מאות קילומטרים מנקודת המוצא שלו. תקשורת לוויינית במל"טים כחלופה לתקשורת הרדיו הישירה והקיימת בין כלי הטיס לתחנת ההפעלה הקרקעית שלו קיימת זה יותר מעשור, אך הוגבלה למשימות בתווך האוויר, בעיקר כאשר המל"ט התרחק מתחנת ההפעלה.

     

    חיל האוויר מפעיל כמה מל"טי "הרון", בהם ה"סופר הרון" (שובל) וה"איתן" - המל"ט הגדול ביותר שיש לצה"ל עם מוטת כנפיים של 26 מטרים ומשקל של כחמש טונות. מל"ט ה"הרון" של התעשייה האווירית יוכל עם היכולת החדישה לפעול בטווחים של יותר מ-1,000 קילומטרים מנקודת המראתו באופן עצמאי, ללא תלות בתחנות ממסר אוויריות או קרקעיות ואף לתדלק עם הקרקע, בשטח, במסלול שהוגדר לו מראש ובסיוע של כוח קרקעי, ידיד או כוח מיוחד של הצבא המפעיל אותו.

     

    בעצירה כזאת יוכל המל"ט גם להחליף את תצורתו המבצעית בהתאם לצורכי או שינויי המשימה, להוריד או להוסיף מטע"דים (מטען ייעודי) או אמצעים אחרים למילוי משימתו.



    צילום: תעשייה אווירית (צילום: תעשייה אווירית)


    צילום: תעשייה אווירית (צילום: תעשייה אווירית)

    "דרך הלוויין ניתן יהיה לכבות את מנוע המל"ט ולהניעו מחדש, להשאיר את המל"ט ל'שהיית לילה' במרחב המשימה שלו, מבלי שיחזור את הדרך הארוכה חזרה, "הסביר ל-ynet גורם בכיר בתעשייה האווירית. "זהו מכפיל כוח שיעניק גמישות מבצעית אדירה. מספיק שיהיה כביש רחב ונטוש כדי להנחיתו ולהמריא ממנו".

     

    המל"ט הישראלי המשודרג כבר זכה למשימה אזרחית מלקוח אירופי, שתכלול ניטור מהאוויר של חופי אירופה, ונחיתות הפוגה בשדות פתוחים הסמוכים לקו המים. היכולת הלוויינית המשופרת של המל"ט נוסתה בגיחה קצרה יחסית בארץ, משדה התעופה הקטן עין שמר שבצפון השרון למנחת קציעות שבדרום, תוך התבססות על תקשורת מהלווין מכל אחד מרגעי המעוף.

     

    "רדיוס ביטחון מפני גורמים עוינים" 

    "מבחינתנו המל"ט מבצעי ביכולתו החדשה, ועם רמות דיוק גבוהות בנחיתה שלו במסלול באמצעות הלווין", הוסיף הגורם הבכיר בתעשייה האווירית. "הוא כולל מטע"ד אלקטרו-אופטי שסורק את מרחב הנחיתה מהאוויר וכך ניתן לוודא שהמסלול תקין ואפשרי לנחות בו בבטחה תוך יצירת רדיוס ביטחון של עשרות קילומטרים, מפני גורמים עוינים שעלולים להפריע או לפגוע בו. הוא מוגן מפני חסימות או שיבושי GPS".

     

    ה"הרון" פועל ברום של כ-28 אלף רגל ובמהירות טיסה של עד 120 קשרים (שיוט של כ-90 קשרים) באופן חשאי ומבצע מגוון משימות מבצעיות אסטרטגיות, בהן משימות איסוף מודיעין, מעקב, האזנות ומשימות אחרות.

     

    משקל של "הרון" בגודל בינוני יכול להגיע ל-1,270 קילוגרמים בנוסף למטע"דים שונים (מכשירי מעקב, תצפית, צילום ומכ"מים) השוקלים כ-300 קילוגרמים. זמן השהייה האופטימלי של ה"הרון" באוויר הוא כיממה, אך כאמור, עם יכולתו המשודרגת, ניתן יהיה לשלוח אותו למשימות של זמן רב הרחק מ"הבית".