שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: פראצטמול בהיריון עלול לגרום לאוטיזם והפרעות קשב

מממצאי המחקר שנערך באוניברסיטה העברית עולה כי חשיפה ממושכת לתרופות המכילות פראצטמול במהלך ההיריון קשורה לסיכון מוגבר לעלייה של כ-30 אחוז להתפתחות הפרעות קשב וריכוז ועלייה של כ-20 אחוז בסיכון לאוטיזם בקרב הילדים, לעומת ילדים שאימותיהם לא נטלו את התרופות. החוקרים: "לא להימנע מלקחת תרופות בעת הצורך"

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו כי שימוש ממושך בתרופות המכילות פראצטמול, שמצוי בין היתר גם בכדורי אקמול, דקסמול, ופראמול במהלך היריון, קשור בעלייה בסיכון לאוטיזם, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות אצל הילדים הנולדים.

 

מהממצאים עולה כי חשיפה ממושכת לתרופות המכילות פראצטמול במהלך היריון קשורה לסיכון מוגבר לעלייה של כ-30 אחוז סיכון יחסי להתפתחות של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות ועלייה של כ-20 אחוז סיכון לאוטיזם בקרב ילדים לנשים שנטלו את התרופות במהלך ההיריון לעומת ילדים לנשים שלא נטלו את משככי הכאבים בזמן הריונן.

 

המחקר – שנחשב למקיף והרחב ביותר שנעשה עד כה בדק 132,738 זוגות של אימהות וילדים בתקופת מעקב של 3-11 שנים, בחן את הקשר האפשרי בין שימוש ממושך בתרופות המכילות פראצטמול במהלך ההיריון ובין הסיכון לאוטיזם (ASD), להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות ADHD). בנוסף, סקרו החוקרים את כל המחקרים שנעשו בתחום בשנים האחרונות.

 

הקשר בין פראצטמול בהריון לאוטיזם והפרעות קשב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקשר בין פראצטמול בהריון לאוטיזם והפרעות קשב(צילום: shutterstock)

   

"לא להימנע מנטילת תרופות במקרה הצורך"

"למרות התוצאות של המחקר אנחנו מאמינים שיש לקחת אותן בעירבון מוגבל מכיוון שהדבר עלול לעורר חרדה מיותרת בקרב נשים הרות", מסבירים החוקרים, "חשוב להבין כי להימנעות מטיפול בכאב ובחום במהלך הריון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח, וכי תרופה המכילה פראצטמול נחשבת עדיין תרופה בטוחה לשימוש במהלך ההיריון".

 

לדבריהם, אם לאישה הרה יש חום או כאבים, ניתן לקחת לתקופה קצרה ואם החום או הכאבים נמשכים יותר מכך, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי המשך הטיפול.

 

המחקר בוצע ונערך על ידי ד"ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה. בעריכת המחקר גם לקחו חלק ד"ר עמיחי פרלמן וד"ר חגי לוין מהאוניברסיטה העברית והדסה.

 

תרופות המכילות את החומר פראצטמול נחשבות לתרופות נפוצות בטיפול נגד כאבים והורדת חום במהלך ההיריון ונחשבות לבטוחות בבני אדם.

 

פראצטמול נספג בעיקר במעי הדק ומפורק בכבד. הכבד מסוגל לנטרל כמות מסוימת שלרעלים וכימיקלים בפרק זמן מסוים. לכן לא מומלץ ליטול כמות רבה של תרופות המכילות פראצטמול ולא ליטול אותן לאחר שתיית אלכוהול. בנוסף, פראצטמול עלול לגרום למספר תופעות לוואי אחרות כמו בחילות, אדמומיות, פריחה בעור וירידה של לחץ דם.

 

לפני מספר שנים פורסם מחקר של אוניברסיטת וושינגטון שהראה ששימוש כרוני בפראצטמול - יותר מ-4 פעמים בשבוע למשך 4 שנים או יותר - מגדילה פי-שניים את הסיכוי לחלות בסרטן הדם.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השפעת טילת משככי כאבים בהיריון
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים