שתף קטע נבחר

עידן איטלקי חדש

אאוזביו די פרנצ'סקו עשה היסטוריה עם סאסואולו, הדהים את ברצלונה ומשגע את אירופה. מאמן רומא, שכבר אמר כי לא למד כלום מקאפלו, מצליח עם סגנון שמפתיע את איטליה - כדורגל התקפי בלי פשרות. זה יצליח לו הערב באנפילד?

עליתי במדרגות באצטדיון של מנצ'סטר סיטי ומישהו אמר לי שרומא ניצחה 0:3. חשבתי שזה בלתי אפשרי, הרי אנחנו מדברים על ברצלונה".מנג'ר ליברפול יורגן קלופ לא היה היחיד שהופתע. אנשים בכל העולם נדהמו מאחת הסנסציות הגדולות בתולדות הכדורגל האירופי, אותו מהפך מטורף של רומא נגד בארסה ששלח אותה לחצי גמר ליגת האלופות. אבל היו מיליונים שלא הופתעו כלל - אלו שצפו במשחק וראו 90 דקות של כדורגל התקפי וחסר פחד של האיטלקים.

 

רגע לפני שליברפול ורומא ייפגשו באנפילד במשחק הראשון בחצי הגמר, צריך לתת כבוד למוח שמאחורי ההצלחה. בעונתו הראשונה בקבוצה גדולה, אאוזביו די פרנצ'סקו נותן סיבות טובות להאמין שהוא השם הגדול הבא בפס הייצור האיכותי של המאמנים האיטלקים. די פרנצ'סקו (48) מכיר היטב את האולימפיקו. קשר נבחרת איטליה לשעבר שיחק מספר עונות במועדון, ואחת מהן בולטת מעל כל השאר - עונת האליפות האחרונה של רומא, 2000/01. לאחר שפרש הוא גם היה מנהל הקבוצה, אבל למנהיג עם ראש כמוהו הייתה רק דרך אחת ברורה.

 

 

אאוזביו די פרנצ'סקו ליאו מסי רומא (צילום: AP)
נתן נוקאאוט לבארסה. אאוזביו די פרנצ'סקו (צילום: AP)

הוא עבר ארבע שנים לא קלות כמאמן בשלוש הליגות הבכירות, כאשר הוא מאכזב בהזדמנות הגדולה בלצ'ה מהליגה הראשונה. אחרי שראה את הדלת החוצה הוא חיכה חצי שנה להזדמנות הבאה, ואז נחת במועדון שהתאים לו בדיוק. די פרנצ'סקו נאלץ לרדת לליגה השנייה, אבל תוך עונה פנטסטית אחת סיים עם סאסואולו בפסגה והעלה אותה לראשונה בתולדותיה לסרייה A.

 

באיטליה טענו שכל ההבדל היה העובדה שבסאסואולו נתנו לו חופש יצירתי מוחלט כדי לפתח את הסגנון ההתקפי שלו. מאוחר יותר גם היה ניתן לראות איך סאסואולו שורדת בזכות אותה מנטליות שדי פרנצ'סקו הביא למשחקים מול ברצלונה - קבלת תפקיד האנדרדוג באהבה, תוך כדי יציאה קדימה ללא פשרות או חשש מהיריב.

 

אאוזביו די פרנצ'סקו רומא (צילום: getty images)
פוטר מסאסואולו וחזר אחרי חודש. די פרנצ'סקו(צילום: getty images)

 

הייתה גם תקופה אחת מוזרה במהלך הקדנציה שלו שם. באותה עונה היסטורית בסרייה A, סאסואולו הידרדרה לתחתית. ההנהלה החליטה לפטר אותו בינואר 2014 כדי ליצור זעזוע, אבל הוא חזר לתפקיד תוך חודש. המחליף אלברטו מלזאני לא השיג נקודה אחת ונתקע במקום האחרון, ובמועדון הבינו שדי פרנצ'סקו הוא האיש המתאים ביותר לסגל הקיים.

 

השאר היסטוריה. סאסואולו נשארה בליגה והתחילה לפרוח. די פרנצ'סקו לקח אותה למקום השישי ב־2015/16, ולאחר מכן הדריך אותה במסע הבכורה שלה באירופה, עם העפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית. לאיש לא היה ספק שההצלחה היא מעשה ידיו. הסגל לא היה משופע בכוכבים, אבל "דיפרה" עשה את כל ההבדל.

 

רומא חוגגת את הניצחון הענק על ברצלונה (צילום: EPA)
רומא חוגגת את הניצחון הענק על ברצלונה(צילום: EPA)

 

כדאי לציין שלא מדובר במחשבה איטלקית קלאסית. די פרנצ'סקו, מהרגע הראשון, לא היה מאמן איטלקי סטנדרטי. הוא אפילו ציין כי לא למד שום דבר (פרט ליחסי אנוש) מפאביו קאפלו הענק, האיש שאימן את רומא באותה עונת אליפות.

 

הוא סירב לחשוב על ההגנה כאשר סאסואולו הייתה בצרות. הוא איש של 3־3־4, ורואים זאת ברשימת הכובשים. אדין דז'קו עובר עוד עונה אדירה (20 שערים), אבל זה שונה מה־39 בשנה שעברה. לא כל העומס על החלוץ הבודד, ויש מקום ליותר תרומה מהקיצוניים, כמו ג'נגיז אונדר הטורקי, אולי תגלית השנה באירופה, שאחרי חצי שנה על הספסל הפך לנשק הסודי של המאמן.

 

 

אאוזביו די פרנצ'סקו דניאלה דה רוסי רומא (צילום: EPA)
לא מאמן איטלקי קלאסי. די פרנצ'סקו ודה רוסי (צילום: EPA)

 

היבט יפה נוסף באסטרטגיה של המאמן היא שדי פרנצ'סקו כלל אינו מקובע. אחרי התבוסה 4:1 בקאמפ נואו, הוא הגיע אחרת לגומלין באולימפיקו עם 2־5־3 איטלקי למהדרין. ראג'ה נאינגולן שחזר מפציעה יצר מרכז שדה מעולה לצד קווין סטרוטמן ודניאלה דה רוסי, וכך רומא השיגה שליטה במגרש. זה היה ניצחון מבריק של די פרנצ'סקו מול ארנסטו ואלוורדה שקפא וערך שינוי ראשון רק בדקה ה-81, רגע לפני שרומא עלתה ל־0:3.

 

ויש דבר חשוב נוסף לדבר עליו לפני המשחק מול מוחמד סלאח וליברפול: מוחמד סלאח (שנבחר אתמול לשחקן העונה באנגליה). בשנה שעברה הוא שיחק ברומא, אבל די פרנצ'סקו קיבל קבוצה בלעדיו. אפשר להרגיש את חסרונו בשני מישורים: למרות הכדורגל ההתקפי של רומא (שעוד יכולה לשפר את המאזן), היא לא מגיעה למספרים של העונה שעברה: 71 שערים מול 124. אין תחליף ישיר לשערים ולבישולים של המצרי. מעבר לכך, לעומת השנה האחרונה של סלאח, רומא לא נמצאת העונה במאבק האליפות.

 

מוחמד סאלח חוגג (צילום: AP)
שחקן העונה בפריימרליג. מוחמד סלאח(צילום: AP)

 

אבל אפשר וצריך להסתכל על הצד השני של המטבע. לקחו מדי פרנצ'סקו את אחד השחקנים הטובים בעולם, אבל הוא לקח קבוצת שחקנים שלמדו שיטה חדשה ועשה איתה דברים מרשימים. אולי הוקל לליברפול לקבל את רומא במקום ברצלונה, אבל יש סיכוי לא רע בכלל שבקרוב היא תגלה שדי פרנצ'סקו והשחקנים הרעבים שלו הם בעיה מסוג אחר לגמרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
אאוזביו די פרנצ'סקו
צילום: EPA
מומלצים