שתף קטע נבחר

סופת אפריל, היום השני: לקראת ברד ושיטפונות

אתמול ירדה בשעה אחת כמות גדולה מזו שיורדת בממוצע בכל אפריל, נמדדה רוח בעוצמה של 92 קמ"ש והוצפו אזורים רבים. שני בני אדם נסחפו ומתו. אחרי הפוגה קלה, תתחדש הסערה. החדשות הטובות: האובך ייעלם. החדשות הרעות: רק 3 מ"מ ירדו בכינרת

 

 

הפוגה קלה, לפני שובה של הסופה: לאחר אחד הימים הסוערים ביותר בשנים האחרונות בחודש אפריל, שגבה את חייהם של נער מהדרום וצעירה פלסטינית, הלילה הורגשה רגיעה ביחס לאירועים הקיצוניים שנצפו אתמול - ברד, שיטפונות, הצפות וסופות ברקים. במהלך הלילה היו באזורים שונים בצפון סופות רעמים כבדות וממושכות, במקביל להמשך הגשמים. בכל מקרה, במהלך היום (ה') המערכת צפויה להתגבר ולהתעצם מחדש.

 

צילמתם סרטונים או תמונות (לרוחב)? שלחו לאימייל האדום וציינו היכן צילמתם

 

ויהי חושך: כשתל אביב הפכה ללונדון

שיטפון בסופרמרקט ובתוך בי"ס: תיעוד

הפך לבריכה: צפו בהצפה אדירה בקניון 

 

 

החזאי נחום מליק מחברת "מטאו-טק" ציין כי במהלך היום קיים חשש לסופות רעמים, ברד, שטפונות והצפות. הבשורה הטובה היא שהאובך ייעלם. יהיה קריר מהרגיל לעונה, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. בים התיכון תנשב רוח דרום מערבית עד מערבית במהירות 20-40 קמ"ש, אך ייתכנו משבי רוח שיגיעו עד ללא פחות מ-80 קמ"ש. הים יהיה גלי עד גבה גלים, גובהם - 80-160 ס"מ.

 

בעקבות מזג האוויר הסוער חלקים משביל ישראל בצפון הארץ נסגרו למטיילים. המקטע שבין עין כובס לכביש 85 נסגר, כמו גם השביל ממצפה הימים לעין סתר. בנוסף, נסגרו מסלולי שמורת מצוק הארבל. בדרום, מצדה תיפתח למטיילים, יחד עם המסלול הקצר בעין עבדת והמסלול הקצר של נחל דוד בשמורת עין גדי (כולל בית הכנסת העתיק).

 

 
 
 

 

כמה גשם ירד ()

סערה ברמת הגולן (צילום: ינעם אודין)
סופת ברקים בגולן(צילום: ינעם אודין)

הרי יהודה ים המלח (צילום: AFP)
שיטפון ליד ים המלח(צילום: AFP)

הרי יהודה ים המלח (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נחל דרגה (צילום: יעל הרמן)
שיטפון בנחל דרגה(צילום: יעל הרמן)

גשם בנס ציונה (צילום: אלי בצרי)
ענני סערה בנס ציונה(צילום: אלי בצרי)

פקקים בתל אביב (צילום: חן סולמון)
תל אביב פקוקה בעקבות ההצפות(צילום: חן סולמון)

 

הטמפרטורות החזויות היום והלילה: קריית שמונה 14-24, קצרין 13-21, צפת 11-19, טבריה 13-25, נצרת 13-21, חיפה 14-22, תל אביב 15-22, ירושלים 11-18, אשקלון 16-22, עין גדי 21-27, באר שבע 14-23, ערד 12-20, מצפה רמון 12-20 ובאילת 18-27.

 

ביום שישי המערכת תהיה במגמת היחלשות, אבל עדיין ייתכנו גשמים מקומיים בכל אזורי הארץ והם עשויים להיות חזקים. תימשך סכנת השיטפונות בדרום הארץ, בים המלח, במדבר יהודה ובבקעת הירדן. בערב שבת אמורה המערכת להיחלש מאוד, ובשבת המערכת כבר תהיה מאחורינו, מלבד ספיחים באזורים המזרחיים. מזג האוויר יתייצב וביום ראשון כבר צפויה התחממות, לקראת המשך השבוע.

 

"על גירעון המים העצום זה לא מכסה"

מי שמנסה לצנן את ההתלהבות מהגשמים היא רשות המים. דובר הרשות, אורי שור, אמר כי כל טיפה היא חשובה ומבורכת, אך מדובר בטיפות בים המחסור. "מזג אוויר, קיצוני ככל שיהיה, לא יכול לכסות על גירעון עצום של חמש שנים שחונות ואפילו לא מדגדג את היגרעון הגדול של השנה האחרונה", הבהיר.

 

 

 
עץ קרס בחיפה (צילום: עודד אשור)
עץ קרס בחיפה(צילום: עודד אשור)

עץ קרס בשדרות בן גוריון בתל אביב (צילום: אילן גבאי)
וגם בתל אביב(צילום: אילן גבאי)

אופנוע נעלם בשטפונות בראשון לציון (צילום: הדר זמיר)
איפה האופנוע?(צילום: הדר זמיר)

חיילים עומדים על טנק בשיזפון ()
ואיפה הטנק?

טנק שנקלע לשטפונות בשיזפון ()
הטנק משיזפון, במבט מבפנים

ההצפות והתופעות הקיצונות שאירעו אתמול נובעות משילוב של כמויות גשם גדולות בפרק זמן קצר. בתל אביב ובראשון לציון, לדוגמה, ירדו 25 ו-23 מ"מ (בהתאמה) במשך שעה אחת בלבד. על פי נתוני השירות המטאורלוגי, שיאן הגשם היה קיבוץ נגבה, עם 54 מ"מ. ב"מטאו טק" ציינו כי גם ביבנה נמדדה כמות משקעים גבוהה - 38 מ"מ.

 

החזאי מליק מסר כי באזורי הדרום והשפלה כמות הגשמים הממוצעת לחודש אפריל נעה בין 15 ל-20 מ"מ במהלך החודש כולו - ולפיכך באזורים אלו ירדה תוך שעה כמות הגדולה מזו שיורדת בממוצע בכל אפריל. לטבלת המשקעים נכנסו אזורים דרומיים ביותר, כמו יטבתה, סדום ופארן. אבל מצבה העגום של הכינרת לא השתפר - רק שלושה מ"מ ירדו מעל הימה.

 

ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי מסר כי המצב הסינופטי שגרם לסערה הוא שקע בשכבות הבינוניות והגבוהות של האטמוספירה ואפיק בשכבות הנמוכות. מרכזו של שקע הרום הוא מעל סיני ודרום הארץ והוא מלווה באוויר קר. השילוב של האוויר הקר בשכבות הגבוהות של האטמוספרה עם אוויר חם ולח בשכבות הנמוכות, שהוסע אל אזורנו ממקורות טרופיים דרומיים, גורם לאי יציבות אטמוספרית ולהיווצרות של ענני סערה (קומולונימבוס) מפותחים מעל מזרח הים התיכון. אתמול נמדדו משבי רוח שהגיעו אף ל-92 קמ"ש, בבית דגן ובעין כרמל.

 

נער בדואי ופלסטינית בת 18 נסחפו ומתו

מעבר לנזקים ברכוש, הגשמים העזים גבו קורבנות בנפש. נער בדואי בן 17, קייס אלהואשלה, נסחף בשעות הצהריים כמה מאות מטרים מהגן הלאומי ממשית, הסמוך לביתו. הוא אותר בתוך ערוץ הנחל, כשלושה ק"מ מהנקודה המשוערת שבה נעלם. גופתו אותרה באחד מפיתולי הנחל.

קייס אלהואשלה ()
קייס אלהואשלה, שנסחף ומת

מזג אוויר דימונה גשם (צילום: סיגלית דניאל)
הצפות בדימונה(צילום: סיגלית דניאל)

מזג אוויר ברד ב דימונה גשם (צילום: דליה סוגבקר)
ברד כבד בדימונה(צילום: דליה סוגבקר)

נחל רמון ב דרום מזג אוויר גשם שיטפון שיטפונות  (צילום: צור נצר )
שיטפון בנחל רמון(צילום: צור נצר )

בנוסף, צעירה פלסטינית בת 18 מהכפר רשאידה ליד בית לחם נסחפה בשיטפונות כשיצאה לרעות צאן ליד הכפר. הצעירה נסחפה כ-8.5 ק"מ עם הכבשים בנחל סמוך למעלה עמוס שבמזרח גוש עציון. צוותי חילוץ והצלה פלסטיניים משו את גופתה מהמים.

 

אתמול נחסמו כבישים ורחובות רבים, ובדרום כמה מהכבישים המרכזיים עדיין חסומים בחלקם. כביש 40 ממצפה רמון לצומת ציחור חסום לתנועה בשני הכיוונים וכביש 90 ממלונות ים המלח לעין גדי חסום לתנועה בשני הכיוונים. באזור זורמים הנחלים יעלים, רחף, צאלים, חבר, ערוגות. על פי ההערכה, כביש 90 ייפתח לתנועה בקטע זה רק הבוקר.


פורסם לראשונה 25/04/2018 23:30

 

אליאור לוי, אלישע בן קימון, חסן שעלאן ואילנה קוריאל השתתפו בהכנת הידיעה
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארד דוד
סוער ברחובות, אתמול
צילום: ארד דוד
מומלצים