שתף קטע נבחר

מתה נדיה אברהם, מהטרנסג'נדריות הראשונות בישראל

האישה הרביעית בארץ שעברה ניתוח לשינוי מין, מהראשונות שקראו תיגר על הסדר החברתי הקיים, הלכה לעולמה בגיל 85. בעבר אמרה: "אני רציתי ואני בחרתי וזה הכי יפה בעולם. עשיתי מה שהלב שלי דרש. יותר יפה מזה אין"

 

נדיה אברהם טרנסג'נדרית נפטרה ביל 85 (באדיבות סיון דה קסטרו)
נדיה אברהם(באדיבות סיון דה קסטרו)
נדיה אברהם, אחת הנשים הטרנסג'נדריות הראשונות בישראל, הלכה לעולמה אתמול (שבת) לאחר מאבק במחלה קשה והיא בת 85. אברהם נולדה בבגדד בשם נאג'י, עלתה לישראל בשנת 1933 ובתחילת שנות ה-70 עברה אברהם בבית החולים תל השומר ניתוח לשינוי מין - האישה הרביעית בישראל שעברה ניתוח מורכב שכזה.

 

בעבר ספרה את סיפורה ב"סיפור ישראלי", פודקסט דוקומנטרי ששודר ברדיו, ובו תיארה את עברה כנער עיראקי בשם נאג'י שעלה לישראל עם אחותו. בגיל 16 רצה להתגייס לצה"ל, אולם שם אמרו לו בלשכת הגיוס לא מקבלים "אנשים כמוך" לצבא ושחררו אותו. בראיון לפני שנה שפורסם ב"הארץ" אמרה כי "היה לי נורא טוב ואהבתי את החיים שלי. מאז שברחתי מהבית ועד שהגעתי לתחפושת ואחר כך לניתוח, תמיד הייתי מאושרת בחיים שלי. אני רציתי ואני בחרתי וזה הכי יפה והכי טוב בעולם. עשיתי מה שהלב שלי דרש ומה שרצה. זהו. יותר יפה מזה אין. בן אדם יחיה בחיים חופשי וטוב לו".

מימין סיון דה קסטרו עם נדיה אברהם (באדיבות סיון דה קסטרו)
נדיה אברהם עם סיון דה-קסטרו(באדיבות סיון דה קסטרו)
 

במשך חודשים חי נאג'י על ספסלים בשדרות רוטשילד בתל אביב, עד שפגש בבחור הומו בשם ויקטור שלקח אותו להתגורר עם משפחתו באור יהודה. אלה קיבלו אותו בזרועות פתוחות. לאחר שהניתוח לשינוי המין בתחילת שנות ה-70 עברה אברהם ועדה רפואית שקבעה שהיא אישה לכל דבר, "חוץ מהיכולת להביא ילדים לעולם". באותם ימים שבהם לא היה פרוטוקול מסודר, שונה מינה בתעודת הזהות ובדרכון מיד. במהלך השנים התפרנסה אברהם מזנות בישראל ובאירופה ולאחר ששבה ארצה קבעה את ביתה בשכונת התקווה בתל אביב.

 

סיון דה-קסטרו (45), חברתה של אברהם, סיפרה ל-ynet על החברות ביניהן, כשכנות: "נדיה היתה אישה מאוד מיוחדת, אהבה מאוד חיות ואהבה להיות עם אנשים. היא הייתה אישה מאוד חזקה, אחת הראשונות שהלכה עם החלום שלה למרות שמשפחתה לא קיבלה את זה. היא נלחמה עם כולם והייתה פורצת דרך".

 

הלווייתה של אברהם תתקיים בשעה 14:30 בבית העלמין ירקון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות סיון דה קסטרו
נדיה אברהם
באדיבות סיון דה קסטרו
מומלצים