שתף קטע נבחר

ארגוני זכויות אדם: איראן הורסת קברי אחים מימי המלחמה עם עיראק

על פי דו"ח משותף של "ארגון צדק לאיראן" וארגון "אמנסטי", המשטר בטהרן סולל כבישים על אתרי קבורה קיימים, בונה עליהם קברים חדשים והופך את חלקם לאתרי אשפה. יותר מ-120 אתרים תועדו

איראן פועלת להעלמת קברי אחים של כ-5,000 בני אדם שהוצאו להורג בטיהור שהתרחש בשלהי המלחמה עם עיראק ב-1988. כך עולה מדו"ח משותף של "ארגון צדק לאיראן וארגון "אמנסטי" העולמי שפורסם הלילה (ב').

 

על אף שהנושא לא דובר בפומבי מאז המלחמה, הדיון על ההוצאות להורג באיראן ניצת מחדש ב-2016 עם פרסום הקלטה של בכיר איראני בעבר שגינה את האקט וכינה אותו "הפשע הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה". המשלחת האיראנית לאו"ם לא מסרה תגובה בנוגע לדו"ח.

 

קבר אחים. ארכיון (צילום: AP) (צילום: AP)
קבר אחים. ארכיון(צילום: AP)
 

על פי הדו"ח מדובר בקברים המוניים של בני אדם שהוצאו להורג בשלהי המלחמה שפרצה לאחר שסדאם חוסיין פלש לאיראן ב-1980. בשמונה השנים שבהן נערכה - נהרגו כמיליון בני אדם במסגרת הקרבות.

 

מנהיגה של איראן בתקופת המלחמה, האייתוללה רוחאללה חמינאי, הסכים בזמנו להפסקת האש שאותה תיווך האו"ם - אך אמר כי היא "קטלנית יותר מרעל". ימים ספורים לאחר חתימת ההסכם הוא הופר.

 

קבר אחים. ארכיון (צילום: AP) (צילום: AP)
קבר אחים. ארכיון(צילום: AP)

"אי אפשר להתייחס לנושא כאל נחלת העבר, כל עוד אנשים שנושאים באחריות למעשים הללו עדיין נמצאים במוקדי כוח", אמרה מנכ"לית ארגון "צדק לאיראן", לסוכנות הידיעות AP.

הארגון ציין בדו"ח כי זוהו יותר מ-120 אתרים ברחבי מדינה ששימשו ככל הנראה כקברי אחים, והוא מתמקד בשבעה ספציפיים שבהם נמצאו ראיות שגובו בתמונות וסרטונים.

 

בדו"ח צוין כי האתרים נמצאים בין היתר בטהרן, במזרח אזרבייג'אן ובכורדיסטן. לפי הדו"ח, המשטר הסתיר את קברי האחים מתחת לקברים חדשים, סלל כבישים על אתרי הקבורה, והפך אותם לאתרי פסולת.

 

ארגוני זכויות אדם מעריכים כי כ-5,000 בני אדם הוצאו להורג, בעוד ארגון האופוזיציה האיראני מוג'האדין ח'לק שנלחם לצד עיראק טוען כי מדובר ב-30,000. איראן מעולם לא הודתה באופן רשמי בהוצאות להורג, ובארגון "צדק לאיראן" אמרו כי אחרי שלושה עשורים, משפחות הקורבנות זכאיות לצדק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
קבר אחים. ארכיון
צילום: gettyimages
מומלצים