שתף קטע נבחר

מגמה בפייסבוק: "אמהות מלבישות", הילדים חשופים

קבוצות פייסבוק המיועדות לשיתוף טיפים בנושא אופנת ילדים, מרכזות מאגרי תמונות של קטנטנים וקטנטנות - שכל אחד יכול לגשת אליהם. מה הסכנות ואיך נשמרים?

לא רק שיתוף מבצעים וייעוץ סטיילינג לקטנטנים: על רקע ההתעוררות הציבורית סביב נושא הפרטיות ברשת, בעקבות פרשת פייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה ולקראת כניסתן של תקנות הפרטיות במדינות האיחוד האירופי (GDPR), שגרת השימוש שלנו ברשתות החברתיות מחייבת בחינה מחדש. בכלל זה, אופני השיתוף של תמונות ילדים בפייסבוק - ובעיקר בקבוצות של אמהות.

 

 

"אמהות מלבישות", קבוצת פייסבוק המונה למעלה מ-60 אלף חברות, היא דוגמה פופולרית לשורה של קבוצות שמציעות לחברותיהן פלטפורמה לשיתוף וייעוץ סביב תחומי האופנה לילדים. בקבוצות מהסוג הזה אפשר למצוא טיפים על מבצעי רכישה, מותגים ייעודיים לילדים ואקססוריז מיוחדים - אבל גם הרבה מאוד תמונות של קטנטנים וקטנטנות, במיטב האאוטפיטים והפוזות. ברשת החברתית אפשר גם למצוא את "אמהות מלבישות עם סגנון", "אמהות מלבישות בסטייל", "אמהות אוהבות להתלבש ולהלביש", "אמהות מלבישות במחיר שפוי", וכמובן - קבוצות עירוניות שגם בהן משותפות כל הזמן תמונות של פעוטות וילדים צעירים, כשהם לבושים ומאובזרים לעילא.

 

"הסכנות הגדולות הן בזה שבעצם הרבה מאוד ציידים, פדופילים, אנשים חולים - שהם מפתחים כל מיני טכניקות כדי להגיע לילדים כאלה", אומר הקרימינולוג ד"ר אברהם חמו. "לא פעם אנחנו יכולים לראות שהתמונות של הילדים מגיעות לאוספים של פדופילים. לכן אחד הדברים החשובים שאנחנו באים ואומרים להורים זה שאם בכל זאת יש להם צורך עז לצלם, אז בלי סימני זיהוי, בלי מקומות ידועים ובכלי כתובת. ואני מזהיר, לא לפרסם. לא פרסמת - לא נפגעת".

 

אמהות מלבישות (צילום מסך)
אמהות מלבישות(צילום מסך)

 

הגישה המחמירה הזו אולי לא מתאימה לכל ההורים, שנהנים מתחושת הקהילתיות שמספקות קבוצות מהסוג הזה ברשתות החברתיות. פוסטים מוצלחים במיוחד זוכים לאלפי לייקים ולמאות תגובות - גם הן במקרים רבים מכילות תמונות של פעוטות. מרבית קבוצות הפייסבוק האלה הן אמנם קבוצות סגורות, אבל קל למדי להיכנס אליהן באמצעות פרופיל מזוייף.

 

ההבדל בין שגרה של העלאת תמונות ילדים לטיים ליין של פייסבוק, לבין שיתוף תמונות כאלה בקבוצה ייעודית - הוא ביצירת המאגר. מי שמעוניינים להגיע לתמונות של פעוטות וילדים כבר לא צריכים להתאמץ במיוחד: מילת חיפוש אחת בפייסבוק תוביל אותם למאגרי תמונות שמתעדכנים בכל יום מחדש - הקבוצות הללו.

 

ילדים בפייסבוק (אילוסטרציה: Shutterstock)
פיד שלם של ילדים(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

ויש עוד עניין: לפני כשנתיים דווח כי צעירה אוסטרית תובעת את ההורים שלה בגין פרסום של כ-500 תמונות ילדות שלה בפייסבוק. הצילום ופרסום התמונות נעשו, כמובן, ללא הסכמתה. כשביקשה להסיר את התמונות - ההורים סרבו, ולכן כשהגיעה לגיל 18 החליטה לתבוע.

 

השנה ציינה הרשת החברתית הפופולרית בעולם 14 שנות קיום. הילדים שנולדו להורים שכבר שוחים בעולמות הדיגיטל והרשתות החברתיות, הם היום בני נוער ואנשים צעירים. אף אחד לא שאל אותם אם הם רוצים שהתמונות שלהם ישותפו בפייסבוק, בה גיל המינימום לרישום משתמשים הוא 13. בפועל, הורים רבים מייצרים עבור הילדים שלהם נוכחות במרחב הדיגיטלי - כשהם בני כמה חודשים בלבד.

 

אז מה עושים? פרטיות היא זכות בסיסית, גם עבור פעוטות וקטינים - שנדרשים להסתמך על שיקול הדעת של ההורים. כדאי להכיר את הסכנות שבשיתוף תמונות אינטנסיבי ברשתות החברתיות ולבצע החלטות על בסיס המידע שברשותכם. אפשר בהחלט להמשיך ולהיות חלק פעיל בקבוצות הללו, ולהקפיד על תמונות עם פנים מטושטשים, על תמונות של ביגוד בלבד ועל מיעוט כללי בשיתוף פרטים. כדאי גם לזכור שקהילות בפייסבוק הן עדיין מרחבים שפתוחים תיאורטית לכולם, גם אם מדובר בקבוצות סגורות.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
ילדים בפיד
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים