שתף קטע נבחר

ארוחות קצת אחרת: אירוח ביתי כפרי במטה יהודה

אוכל הודי במושב מטע, אוכל מרוקאי במרפסת של שונטל, יקב משפחתי במושב עגור וקובות כורדיות במושב זכריה: מארחים ביתיים באזור מטה יהודה פותחים את הבית ואת המטבח לארוחות מסוג אחר

 

אזור הרי ירושלים (או מטה יהודה או עמק האלה) הוא אחד האזורים היפים בארץ, ועל זה אין מחלוקת. אבל האם ידעתם שלא רק יפה שם אלא גם טעים? בעשרות ישובים כפריים עם נופים של חורש טבעי שביניהם מחברים כבישים מתפתלים, שוכנת אוכלוסיה מגוונת. לפני כ-18 שנה קמה שם יוזמה לערוץ פרנסה חדש לנשים - אירוח ביתי. זו הייתה הסנונית הראשונה למה שהיום הפך לאחד הטרנדים הלוהטים בקולינריה בארץ, ובזמן שבאזור המרכז פועלים לופטים מעוצבים של שפים ומתחמי אירוח יוקרתיים בעלי שמות אופנתיים, באזור הרי ירושלים, איפה שכל זה התחיל, המגמה היא דווקא שמירה על האותנטיות.

 

כאן תמצאו סבתות שמבשלות את האוכל המסורתי של העדה שלהן, משפחות שמארחות בבית הפרטי שלהן, שפים ויקבי בוטיק משפחתיים שבהם היין הוא רק תירוץ.

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

בתי קפה ומסעדות בשירות הקהילה

זול ומחתרתי: בתי האוכל בזרזיר

מסעדות באזור שפלת יהודה

 

האירוח קורה כאן, במגרש הביתי של המארחים, מה שהופך את הסעודה לאישית ואינטימית. שחקן המשנה שגונב את ההצגה הוא לא אחר מאשר הנוף, שעוטף את האורחים בשלווה. והאוכל? האוכל שמגישים המארחים הביתיים במטה יהודה הוא פסיפס צבעוני שיוצר חיבור בין כל העדות בארץ ולרוב הוא גם מספר את הסיפור האישי של המשפחות. יצאנו לסיור קולינרי מיוחד במינו.

 

Shimmy seren

הקונדיטור והאופה שימי סרן היה בעבר הבעלים של קונדיטוריית "גלית" וכן היה אחראי על הקמתו של דוכן אוכל הרחוב "פילי", שהחל לפעול בשנת 2013 בנחלת בנימין והציג קונספט חדשני של כוס לחם קראנצ'ית שנאפית במקום ובתוכה מגוון מנות. כיום הוא מתגורר בבית כפרי עם נוף מרהיב וחצר ירוקה, בה ניצב טאבון אבן מרשים בו אופה סרן פוקצ'ות ופיצות.

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

את הארוחות עצמן מקיים סרן בחדר האירוח שבביתו, המאובזר בשולחן אבירים ובמרפסת הצופה על הנוף המטריף שממול.  

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

האירוח של שימי מיועד ל-30-8 סועדים, והוא מתבסס על אוכל כפרי וכולל מאפים לא שגרתיים, קדירות, מנות בשר שונות, ממרחים ביתיים כמו טחינה, עמבה וחומוס, סלטים המורכבים מירקות הגדלים בגינת הירק הפרטית של סרן, ולסיום - קינוחים מרעננים וטעימים (שאת כולם מכינים במקום) כמו מלבי. ארוחת צהריים או ערב תעלה לכם כאן 250 שקלים לסועד (כולל יין, כ-20 מאכלים ו-3 קינוחים), ומחיר הבראנץ' נע בין 160-150 שקלים לסועד.

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

מושב כיסלון, 054-9777101, פתוח לקהל הרחב לאורך כל חודש מאי בימי שישי בלבד 17:00-12:00, לאחר מכן - לקבוצות בתיאום מראש, לא כשר

 

נורית ואיתי מבשלים אוכל הודי

נורית הרץ ואיתי אפרת הם מורים ליוגה בעלי מכנה משותף נוסף - אהבתם למטבח ההודי. שניהם יוצאי קיבוץ שהעבירו את ילדותם בשממה הקולינרית הקיבוצית, עם השנים היא הפכה לטבעונית והוא למד בישול ועבד במשך 17 שנה בכמה מהמוסדות הקולינריים המוכרים של תל אביב.

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

כיום, הם מארחים קבוצות, עורכים סעודות הודיות בבית הלקוח וגם מעבירים סדנאות בישול הודי מתוך חיבור למטבח הייחודי הזה, שאינו דורש תחליפים על מנת להיות טבעוני. הארוחה אצלם תיקח אתכם למסע קולינרי בתת היבשת הרחוקה: תוכלו ליהנות אצלם ממנות המאפיינות את הרי ההימליה שבצפון, ומנגד - מהמנות המפורסמות של חופי קרלה הדרומיים. 

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)
נורית הרץ ואיתי אפרת(צילום: מועצה אזורית מטה יהודה)

אפרת מביא למיזם את טעמי הבית הקוצ'יני שלו, והרץ מביאה את כל מה שלמדה בביקוריה הלא מעטים בהודו. את הארוחות, שמיועדות ל-30-20 סועדים, הם עורכים במשק ירוק עם מרפסת מקורה, ובהן הם מגישים שבע מנות מהמטבח ההודי כמו פאני פורי במילוי תפוחי אדמה, מסאלה דוסה עם צ'אטני, מלאי כופתא, פלאק טופו, קארי דלעת, דאל מקאני, עם קרם קוקוס ולקינוח - קולפי (גלידת הל) וצ'אי הודי מתובל. מחיר הארוחה הוא 120 שקלים.

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

מושב מטע, 052-8333844, 050-7472775, פתוח לקהל הרחב לאורך כל חודש מאי בימי שישי בלבד 16:00-12:00 ושבת 18:00-12:00, לאחר מכן לקבוצות ובתיאום מראש, לא כשר

 

הטאג'ין של שונטל

שונטל שרביט דרמון היא בת להורים ממוצא אלג'יראי שגדלה בצרפת, ועלתה ארצה ב-1973. כיום, אחרי שנים במקצוע ההוראה, היא מציעה בביתה אירוח ביתי המבוסס על מנת הדגל של המטבח הפרטי שלה - הטאג'ין.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

הארוחה עצמה יכולה להתקיים או בביתה הנעים של שונטל או במרפסת מאובזרת בפרגולה וספסלים, הצופה אל החורש הטבעי של אזור מטה יהודה. כמו כן, סמוך לבית יש נדנדות וגינת משחקים צבעונית לילדים.

שונטל שרביט דרמון (צילום: לין לוי)
שונטל שרביט דרמון(צילום: לין לוי)

ומה בתפריט? את הארוחה כאן פותחים עם שלושה סלטים ובגט טרי (אל תשכחו לשמור אותו לטבילה ברוטב העשיר שנותר בתחתית הטאג'ין לאחר שהתבשיל כולו מתחסל) ואחריהם מוגש לשולחן כלאחר כבוד טאג'ין לבחירה (טאג'ין עוף בלימון, טאג'ין עם קציצות הודו או טאג'ין צמחוני). לקינוח שונטל תגיש לכם כאן עוגת סולת וקוקוס עשירה וביתית ולצידה סורבה מרענן. הארוחה מיועדת ל 20-2 אורחים ומחירה נע בין 150-120שקלים כולל יין.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

מושב גבעת ישעיהו, 052-3850823, פתוח לקהל הרחב במהלך כל חודש מאי בימי שישי בלבד 16:00-11:00 ובימי שבת 17:00-12:00, לאחר מכן פתוח לקבוצות בתיאום מראש, לא כשר

 

Mettler winery

יקב מטלר הוא היקב המשפחתי של לאה והיינס שעברו מאזור המרכז למטה יהודה לפני שש שנים בלבד, וכבר יש להם מטה לימונים בחצר, יקב משפחתי עם כרם צמוד וגם מזקקת בירות הנושאת את אותו השם כמו היקב ומיוצרים בה עשרה סוגים שונים של בירה. בנוסף, לאה  מייצרת שמן זית מהזיתים שגדלים בגינתה, לימונצ'לו, סדרת ריבות ביתיות וגם ליקרים וגראפה. ואם לא די בכך, אז בשעות הפנאי היא גם פסלת וציירת ויצירותיה מקשטות את הבית ואת הגינה.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

את הארוחה עצמה, שמתקיימת מדי שבת לאורך כל חודש מאי, עורכים בני הזוג בגינה הירוקה והמאובזרת ברהיטי גן לבנים, מתחת לעצי הלימון או לפרגולה. אפשר ליהנות כאן מבראנץ' ביתי הכולל גם טעימות מיינות היקב, כמו גם ממגש ממרחים וגבינות שלאה מכינה לבדה (50 שקלים) או משקשוקה וסלט (65 שקלים). אפשר לשלב גם וגם או להגיע רק לטעימות היין (35 שקלים לטעימת שלושה יינות וליקר).

לאה והיינס (צילום: לין לוי)
לאה והיינס(צילום: לין לוי)

באמצע השבוע, לאה מארחת גם קבוצות שמונות בין 15-10 סועדים לארוחות דגים חלביות. ואם כבר הגעתם לכאן, כדאי גם לקנות את הריבות המדהימות של לאה, ביניהן ריבת קרמבולה, ריבת גזר, ריבת ענבים וריבת לימון.

 

מושב עגור, 050-2802554, 054-4512045, פתוח לקהל הרחב מדי שבת בין השעות 18:00-10:00 לאורך כל חודש מאי, ולאחר מכן לקבוצות ובתיאום מראש, לא כשר

 

הבית של אסנת

אסנת משה ממושב עגור, מפעילה בנוסף למטבח הביתי גם מטבח פתיליות שממוקם בחצר ביתה ובו היא מכינה אוכל כורדי אותנטי. התפריט שלה כולל מאפי קאדה ממולאים בעלים שהיא מלקטת בעצמה, מרק חיטה ומיני סוגים של קובה. יש שם גם כמובן אורז וממולאים כורדיים  הנקראים יפראח. מחיר הארוחה הוא 100 שקלים לסועד, והוא כולל גם תה שחור בסיום הארוחה.

אסנת משה (צילום: אלדד מאסטרו)
אסנת משה(צילום: אלדד מאסטרו)
 

מושב עגור 050-7510161, 02-9912868 פתוח לקהל הרחב במהלך חודש מאי בימי שישי בין השעות 16:00-10:00, ולאחר מכן לקבוצות ובתיאום מראש, כשר

 

הקובה של לילי עזיז

לילי תשמח לארח אתכם בביתה לארוחה כורדית מסורתית ועשירה, שכוללת קציצות דשנות, מג’דרה, מגוון סוגים של קובה (ביניהם גם קובה ממולא בלוף), ממולאים וחמוצים כורדיים ביתיים. מחיר ארוחה מלאה אצל לילי הוא 120 שקלים.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: אלדד מאסטרו)
לילי עזיז והקובות(צילום: אלדד מאסטרו)

מושב זכריה, 052-4499737, פתוח לקהל הרחב ב-11 במאי וב-18 במאי, בשאר הזמן פתוח לקבוצות ובתיאום מראש, כשר

 

הקדרה של סבתא

כאן תוכלו ליהנות מתפריט אוכל ערבי עונתי, שתכין עבורכם הבשלנית רינה לוי. בין היתר, תוכלו לטעום כאן קדרות שונות, מקלובה וסינייה טבעונית. לסיום הארוחה תקבלו כאן תה היבסקוס ועוגת בסבוסה ביתית.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום יח
(צילום יח"צ)

את הארוחות היא מקיימת בחצר הפרטית שלה, שגובלת בחורש טבעי ומשקיפה על נופם הקסום של ההרים שממול. מחיר ארוחה מלאה כאן הוא 120 שקלים לסועד.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: אייל להט)
רינה לוי(צילום: אייל להט)

מושב צפרירים, 050-2583849, 02-9921875, ימי שבת 17:00-12:00, לא כשר

 

האוכל המרוקאי של עליה

עליה גבאי מגישה בביתה ארוחות מרוקאיות ביתיות שכוללות סלטים צבעוניים, סיגריים בעבודת יד, קוסקוס, תבשילי קציצות, מנות בשר ותוספות כמו דלעת עם ירקות ומחית ערמונים, פטריות ממולאות בבשר וצנוברים, תבשיל חצילים וגם מחית ארטישוק. בנוסף, מכינה גבאי ירקות במילוי בשר ואורז ומאפים מיוחדים ממולאים בירק. ולקינוח - עוגיות ביתיות או גלילי ופל עם קוקוס וקצפת. מחיר ארוחה מלאה הוא 120 שקלים.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: אלדד מאסטרו)
עליה גבאי(צילום: אלדד מאסטרו)

מושב גפן, 050-4508840, פתוח לקהל הרחב ב-18 במאי בין השעות 16:00-11:00, בשרא הזמן פתוח לקבוצות ובתיאום מראש, כשר

 

החיים בלבנט

יסמין ומוסא בהרום יסמין הם זוג מיוחד ויוצא דופן, שהאירוח אצלם יעניק לכם הרבה יותר מרק אוכל: היא בריטית שנולדה באנגליה והתאסלמה לפני 14 שנה, ועוסקת באירוח כבר 12 שנים, כשאת הבישולים הערביים שהיא מגישה בחצר ביתה בכפר עין ראפה יחד עם מוסא, בעלה, היא למדה מחמותה. ביניהם מרק קובה, ממולאים נדירים בטעמם, סלטים שונים וקטאיף אגוזים וקוקוס לקינוח.

יסמין ברהום (צילום: אלדד מאסטרו) (צילום: אלדד מאסטרו)
יסמין ברהום(צילום: אלדד מאסטרו)

מלבד האוכל הערבי הכפרי והמסורתי, אפשר לשלב במהלך השהות שם גם סיור בכפר עצמו, אותו יעביר לכם מוסא. במהלך הסיור הזה תבקרו, בין היתר ,במטע הזיתים המשפחתי ותטעמו מהמאכלים שמכינות חברותיה של יסמין המתגוררות בכפר. מחיר הארוחה (כולל הסיור) הוא 150 שקלים לסועד.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

 (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

עין ראפה, 052-8283710, 052-2878951 שישי-שבת 20:00-11:00 בתיאום מראש, לא כשר

 

דודה לאה

אצל דודה לאה הנמרצת תזכו באירוח כיד המלך, שכולל קוסקוס נמס בפה ומפרום מפואר, ממולאים וסלטים מרוקאיים, חמוצים ביתיים ולימון כבוש תוצרת בית עם לחם פראנה. לקינוח דודה לאה תגיש לכם כאן קונפיטורות ותה נענע. מחיר הארוחה הוא 100 שקלים.

דודה לאה (צילום: אלדד מאסטרו)
דודה לאה(צילום: אלדד מאסטרו)

צור הדסה, 052-5705283, פתוח לקהל הרחב במהלך חודש מאי בשישי-שבת 15:00-11:00 ולאחר מכן בתיאום מראש לקבוצות, לא כשר

 

שוק אוכל רחוב בעין ראפה

ביום שישי ה-11 במאי, החל מהשעה 10:00 בבוקר, יתארח בכפר עין ראפה (בבית הספר הישן מול מסעדת "מג'דה") שוק של דוכני אוכל רחוב מבית קייטרינג "לואיזה". בין הדוכנים שיתארחו כאן: דוכן בשרים שיציע כופתא בעלי גפן, נתח קצבים בצלייה מהירה, בריסקט מעושן בתפוחים מעורב של אסדו בצלייה איטית. בנוסף, יפעל בשוק גם "דוכן הפינוקים של עמית", שמתמחה בהכנת טארט טאטן במילוי אגסים וגבינה כחולה או בבצלים גבינת עיזים. דוכן "ממלכת המתוקים של לימור ולאה" יציע שם שטרודל תפוחים, דאניש רולז, עוגות שמרים בתפיחה איטית ועוד שלל חטאים מתוקים.

אירוח ביתי מטה יהודה (צילום: אור קפלן)
שף נדב מלין, קייטרינג "לואיזה"(צילום: אור קפלן)

לצד כל אלה יפעלו גם דוכנים של בשלניות מקומיות מהכפר עם מאפים ממולאים בגבינות בנקיש, קראסט זעתר ולבנה טרייה, דוכן ליקוט צמחוני עם שלל ממולאים בעשבי בר, קדרת "קודרה" - אורז עם תבלין אדום (קבסה), דוכן בשר עם מסאחן, שראק, סינייה , קובה על גחלים וקובנייה ודוכן קינוחים מסורתיים שמציע עטאייף, הריסה (עוגת סולת), עוואמה, זלאבייה, מוטפאק ועוד. מיטב היצרנים והמגדלים מהאזור יציעו שם גבינות צאן, שמן זית , לחמים ומאפים, דבש, סילאן תמרים, ממרחים ועוד.

 

עין ראפה, יום שישי 11 במאי החל מהשעה 10:00

 

נפתח לכם התיאבון לעוד קצת אוכל באזור? פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה מתקיים השנה בפעם ה-18 בסופי השבוע שעד 20 במאי, ומציע טעימה קולינרית לצד היכרות עם הקהילות שמתגוררות באזור. במסגרת הפסטיבל, המארחים הביתיים שפועלים באזור מציעים אירוח ביתי מול נופים משגעים בסביבה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלדד מאסטרו
אירוח ביתי באזור מטה יהודה
צילום: אלדד מאסטרו
מומלצים