שתף קטע נבחר

צילום: רועי עידן

מסמכי איראן: הישג מודיעיני מרתיע, אבל ספק אם ישפיע

אקדח מעשן המוכיח שאיראן חותרת גם היום לפצצה נתניהו לא הציג. אבל חשיפת המוסד העצומה היא גורם מרתיע אסטרטגי, שגם מרחיק מלחמה. אחרי שהשקרים הבוטים הוצגו, טראמפ והשותפות חייבים להכין הסכמים מתקנים, ואם לא - הסנקציות יחזרו לשולחן

 

הנאום של בנימין נתניהו אמש (יום ב') לא הוכיח שאיראן מפירה את הסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015, אלא שהיא שיקרה מלכתחילה הן ביחס לעצם קיומה של תוכנית הגרעין שלה, הן ביחס למרכיביה והן ביחס לפעילותה לייצור ראשי קרב גרעיניים כדי להרכיב אותם על טילים. כלומר: היא מראש לא עמדה בתנאים שעליהם התבסס המו"מ שהוביל לניסוח הסכם.

 

למצגת המלאה שהציג נתניהו - לחצו כאן

 

כשאיראן טענה שהיא לא עיצבה נשק גרעיני וראשי קרב לטילים, אלא רק עסקה בהעשרת אורניום ובייצור פלוטוניום (כלומר, חומר בקיע), היא הסתירה מהקהילה הבינלאומית ומהמעצמות עובדה מהותית שהפכה את ההסכם למצג שווא: באותו זמן היא כבר עסקה באופן מתקדם בייצור ראשי קרב גרעיניים.

בנימין נתניהו חשיפת תוכנית גרעין איראן (צילום: AP)
"איראן שיקרה". מתוך המצגת של ראש הממשלה(צילום: AP)
 

הערך החשוב ביותר של ההצהרה של נתניהו הוא פרסום ההישג המודיעיני המדהים שבעצם השגת הארכיון הענק והעברתו לישראל. קשה להעריך במונחים רגילים את עוצמת המבצע של המודיעין הישראלי, ובעיקר של המוסד, שהצליח לשים את ידו על החומר הזה. ההישג הזה, שאומת על ידי האמריקנים, הוא גורם מרתיע אסטרטגי בעימות עם איראן. כשמדינה אחרת, המרוחקת ממנה יותר מ-1,000 ק"מ, מסוגלת לגנוב ממנה את הארכיון הכי סודי שלה, איראן לא יכולה להרגיש בטוחה.

 

העובדה הזאת פוגעת ביוקרת משטר האייתוללות ובדימוי המפחיד שיש למשמרות המהפכה שתוכנית הגרעין - וגם הארכיב - הם בתחום סמכותם. אם משמרות המהפכה לא מסוגלים לשמור על הארכיב הגרעיני ובו חומר נפץ מדיני וחוקי, הם כנראה הרבה פחות מאיימים משחשבו. את זה למדו היום אזרחי איראן, וזה - בעקיפין - מאיים גם על שרידות המשטר.

בנימין נתניהו (צילום: אוראל כהן)
נתניהו ו"הארכיון" האיראני, אמש(צילום: אוראל כהן)

אינפו ארכיון אטומי איראן חשיפה נחשף ישראל מסמכים גרעין נשק גרעיני בנימין נתניהו ()

נתניהו נשא את הנאום באנגלית מפני שמטרתו העיקרית הייתה "לסייע" לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לקבל החלטה בעניין נסיגתו מהסכם הגרעין, ובעיקר לגרום לאירופאים לחוש בושה על כך שאפשרו להונות את עצמם כשחתמו על ההסכם ב-2015. נתניהו יודע שהאירופאים רוצים לדבוק בהסכם, אבל הם מבינים שאחרי הגילויים הללו המציאות השתנתה: הם צריכים לסתום את הפרצות בתחום הפיקוח על ביצוע ההסכם ובתחום תוכנית הטילים של איראן.

 

החשיפה ולפיה האיראנים כבר עיצבו ראש קרב גרעיני לטיל, ושהם מתכוונים לייצר חמישה ראשי קרב כאלה, מחייבת סוג חדש וחמור יותר של פיקוח על ביצוע ההסכם מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. זה אמנם לא מחייב לבטל את ההסכם כולו, אבל זה מחייב את האירופאים לענות לפחות על החששות שמא איראן ממשיכה לפתח בחשאי את ראשי הקרב האלה.

 

תוכנית הטילים של איראן אינה חלק מהסכם הגרעין, אבל מרגע שברור שטהרן מייצרת נשק גרעיני כדי לשים אותו על טילים, היא חייבת להימצא בפיקוח. אם איראן תסרב – יהיה צורך להטיל עליה סנקציות.

 

המסקנות המתבקשות מחשיפת ראש הממשלה אמש הן שחמש המעצמות חברות מועצת הביטחון וגרמניה צריכות עכשיו לדרוש מאיראן לחתום עמה על הסכם נוסף שיגביל את תוכנית הטילים שלה ושיאפשר פיקוח הדוק יותר בתוך שטחה. אם איראן תסכים להסכמי לוויין כאלה, לא יהיה צורך שארה"ב תפרוש מההסכם. אם האיראנים לא יסכימו - האירופאים יהיו חייבים להצטרף לסנקציות שארה"ב תטיל על איראן ולדרישה לפיקוח הדוק ומיידי בתוך מחנות צבאיים באיראן.

 

סביר להניח שהאיראנים לא יסכימו, ולכן נראה שלא יהיה מנוס מכך שארה"ב תפרוש מההסכם, ורק אחר כך - בחשאי - יתחיל מו"מ על התיקונים. זאת משום שהאיראנים נמצאים במצב כלכלי קשה והסנקציות עלולות להביא לקריסת המשטר, לכן אחרי ההכרזות הרמות והמתגרות הם יחפשו בשקט פשרה, והאירופאים כרגיל יתווכו.

 

הגילויים של נתניהו אתמול לא מעלים את ההסתברות למלחמה באזור אלא מפחיתים אותה, מפני שאיראן נחשפת לזירה הבינלאומית בצורה מביכה והיא לא תרצה לבצע פעולות נוספות שיבודדו אותה עוד יותר בזירה הבינלאומית.

 

בשורה אחת: נתניהו מוכיח שהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן נעשה על בסיס נתונים שקרי במרכיב החשוב ביותר והוא תוכנית הנשק. האיראנים מכרו שקר והמעצמות קנו אותו.


פורסם לראשונה 30/04/2018 23:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים