שתף קטע נבחר

ל"ג בעומר בצל האזהרות: "הרבה פחות מדורות"

בצל החשש הכבד משריפות, היו מי שחגגו את היום ה-33 של ספירת העומר במדורות ברחבי הארץ. "ההורים חשבו לבטל, אבל בסוף החליטו שנבוא ונעשה מדורה קטנה". באלעד מדורה התפשטה לכיוון בית כנסת ובירושלים לכיוון בית ספר

 

 

חגיגות ל"ג בעומר יצאו אמש (יום ד') לדרך ברחבי הארץ - בצל האזהרות הרבות והחשש הכבד משריפות. במקביל, רבבות כבר הגיעו להילולה במירון, סמוך קברו של רבי שמעון בר יוחאי, ומאות אלפים יזרמו למקום ביממה הקרובה.

 

במד"א סיכמו את הלילה ובהודעה של הארגון נמסר כי בהילולה במירון טופלו 187 בני אדם שסבלו מתשישות, התעלפות, פציעות וחבלות קלות. 19 מתוכם פונו להמשך טיפול רפואי בבית החולים זיו בצפת. ברחבי הארץ טיפלו צוותי מד"א בשני נפגעי כוויות, בת 24 שנפגעה בינוני לאחר ששפכה דלק למדורה באשקלון וילד כבן 8 במדורה בירושלים. בנוסף, 57 בני אדם טופלו על-ידי פרמדיקים לאחר צריכת יתר של אלכוהול, מתוכם 26 בני נוער.

 

לכיכר המדינה בתל אביב הגיעו מאות בני נוער וילדים עם הוריהם כדי להדליק מדורות. במקום, אחד מתוך 21 מקומות מורשים של העירייה, הודלקו כ-40 מדורות.

 חגיגות ל
"המורים וההורים משגיחים". חגיגות ל"ג בעומר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
"הבאנו מרשמלו ותפוחי אדמה כדי להיות ביחד". חגיגות בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
חגיגות ל"ג בעומר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

"הגעתי עם בית הספר ועם המורים שלנו כמו בשנה שעברה", אמרה רומי, תלמידת כיתה ח'. "המורים וההורים משגיחים עלינו וזה כיף מאוד. התחלנו להתארגן לל"ג בעומר לפני שבועיים, אספנו קרשים עם החברים בשכונה, וההורים שלי עזרו לנו להביא את הקרשים לכאן. בהתחלה ההורים חשבו לבטל אבל בסוף כולם החליטו שנבוא לכאן ונעשה מדורה קצת יותר קטנה, והבאנו מרשמלו ותפוחי אדמה כדי להיות ביחד".

 

אסנת וילר, שהגיעה עם בתה אגם לכיכר המדינה, אמרה כי "למרות מזג האוויר חשוב לשמור על שגרה ולציין את החגים האלה. עשינו מדורה קטנה שהיא בעיקר סמלית וזה מגבש את הילדים ביחד. אנחנו ההורים משגיחים מרחוק ויש כאן כבאים שמסתובבים ומשגיחים שהכל בסדר. כבר כמה שנים שאנחנו לאט לאט מצמצמים את גודל המדורות ואולי בשנה הבאה נשקול לעשות מדורה אקולוגית כי לחלק מההורים קשה סביב נושא זיהום האוויר".

 חגיגות ל
(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
חגיגות ל"ג בעומר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
תל אביב(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
ל"ג בעומר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

חגיגות ל
(צילום: מוטי קמחי)

בעיר החרדית אלעד לא פורסמה הגבלה בעניין המדורות, אך לוחמי האש שמרו שם על כוננות מוגברת. אתמול בתחילת הערב הוזעקו שתי כבאיות למדורת ענק שיצאה מכלל שליטה ברחוב רמב"ן בעיר והתפשטה לכיוון בית הכנסת. לאחר מכן, הוזעקו לוחמי האש ליותר מ-10 מדורות שיצאו מכלל שליטה, אחת מהן ליד יער דרומית לעיר.

 

רב רשף אורן שישיצקי, מפקד משמרת באלעד, אמר כי "יש בעיר אוכלוסייה חרדית ומבחינתם הם חייבים להדליק מדורות הערב. לכן החלטנו שלא להטיל איסור על מדורות. אבל משום שראינו שהם בונים מדורות ליד מצבורי גז, פירקנו כמה מהן היום בבוקר".

 

שישיצקי הוסיף כי יש חוסר מודעות לנושא בטיחות האש. "בשריפה שהתפשטה לכיוון בית הכנסת הציבור חסם את לוחמי האש מלבצע את פעולות הכיבוי, ורק בהתערבות המשטרה הצלחנו למנוע את התפשטות האש".

חגיגות ל
שריפה יצאה משליטה והתפשטה לעבר בית כנסת. ל"ג בעומר באלעד(צילום: רועי רובינשטיין)

שריפה באלעד (צילום: רועי רובינשטיין)
מדורות שיצאו משליטה באלעד(צילום: רועי רובינשטיין)

שריפה באלעד (צילום: רועי רובינשטיין)
(צילום: רועי רובינשטיין)

שריפה באלעד (צילום: רועי רובינשטיין)
מכבים מדורות שיצאו משליטה באלעד(צילום: רועי רובינשטיין)

חגיגות ל
חגיגות ל"ג בעומר בהר נוף בירושלים(צילום: יצחק קלמן/TPS)

מפקד תחנת כיבוי אש פתח תקווה, טפסר משנה איציק עוז, אמר כי "נוכח מזג האוויר הצפוי בחג החלטנו לתגבר את הכוחות בתחנת אלעד. הכפלנו פה את כוח האדם המבצעי". הוא הוסיף: "אנחנו מטפלים כרגע בעשרות שריפות שיצאו מכלל שליטה, הן מסכנות רכוש בקרבת יערות ובתי מגורים. לצערי הציבור לא נשמע להנחיות וזה הזמן לפנות לכולם לנהוג במשנה זהירות".

 

בירושלים מדורה התפשטה סמוך לבית ספר בשכונת רמות. נמסר כי גיץ שעף מאחת המדורות גרם לשריפה ביער רמות. לוחמי האש השתלטו על הדליקה.

 

לעומת זאת, בצפון הארץ נראה שהציבור היה ממושמע. בקריית אתא החוגגים באו והבעירו מדורות לא גדולות. לדבריהם, הדיווחים בתקשורת השפיעו על הפעילות.

 

צוות כבאית 47 של מחוז חוף, רס"ר אילון זינגר, רס"ל אסף הרוש והמתנדב בשירות לאומי שרבל, לא זוכרים ל"ג בעומר כל כך רגוע בקריית אתא. "האזהרות באמת השפיעו", אומר זינגר, כבאי ותיק כבר 23 שנה. "אנחנו רואים הרבה פחות מדורות ענק. אנשים נהנים עם הילדים והמשפחה בלי להתפרע ולסכן חיים".

 

כל זה, לדברי הכבאים, לא יימנע מהם לעבוד עד אור הבוקר. "כל הכוחות בחוץ, מסתובבים בין המדורות. אנחנו דואגים לכיבוי סופי של המדורות בלילה אחרי שהילדים כבר הולכים, והרבה פעמים מקבלים גם קריאות מהשכנים לבוא ולכבות מדורות שהתלקחו מחדש".

חגיגות ל
חגיגות ל"ג בעומר בכפר עזה שבעוטף עזה(צילום: רועי עידן)

חגיגות ל
(צילום: רועי עידן)

חגיגות ל
(צילום: רועי עידן)

את משפחת בצ'יצ' מצאנו עם חברים בפאתי שכונת קריית בנימין. המדורה עומדת בתנאים שהציב נציב הכבאות, אך בסמוך ערימה ענקית של קרשים ושאריות עץ שממתינים לתורם. "ארגנתי משאית שלמה של שאריות מנגריות ותעשיות העץ", מספר אחד השכנים. "נתתי לכל השכונה ויש עוד".

 

באזור אחר חגגו תלמידי כיתה ה'-3 מבית הספר שפרינצק, שבו לומד גם בנו של הרוש הכבאי. "ברור שנלחצנו קצת מהדיווחים על הסכנה", אמרה אחת האמהות, דקלה בן עזרא. "אנחנו לא לוקחים סיכונים, אבל היה חשוב לנו שההנאה של הילדים לא תיפגע".

 

בני משפחתו של שילה ממן ניצלו את החג לחגוג יום הולדת לאחד האחיינים, שנולד ביום העצמאות: "אצלנו זו חגיגה משפחתית, וכמובן שאנחנו מקפידים שהמדורה תהיה בגודל נורמלי".

 

הכבאים הפצירו בתושבים לכבות את האש היטב עם סיום החגיגה ונראה שהדברים נופלים על אוזניים קשובות. מובן גם, שבכל מדורה, מוזמנים הכבאים ליהנות מבשרים על האש, או לפחות חטיפים ושתייה.

 

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הודיע אמש כי בשל התנאים המטאורולוגיים החריגים השוררים ובשל חשש מזיהום אוויר גבוה בשל ל"ג בעומר, הונחו כל מפעלי קבוצת בז"ן במפרץ חיפה להימנע מפעולות יזומות כמו התנעת מתקנים, שעלולה להתלוות אליהן עלייה בריכוזים הנפלטים. זאת, עד לתום התנאים המטאורולוגיים החריגים.


פורסם לראשונה 02/05/2018 21:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
ל"ג בעומר בכפר עזה
צילום: רועי עידן
מומלצים