שתף קטע נבחר

סכנת המנופים: קורות ברזל נפלו לרחוב

קורות ברזל נפלו הבוקר מחוץ לאתר עבודות תמ"א 38 ברחוב בורוכוב בגבעתיים. תושב האזור, שעבר שם עם ביתו התינוקת שניות ספורות לפני שזה קרה: "זה יכול היה ליפול גם עלינו". אתמול בתל אביב: מנוף הוריד מטען למשאית שעמדה מחוץ לשטח האתר, מעל לראשיהם של הולכי רגל ומכוניות נוסעות

אתרי הבנייה ממשיכים להוות סכנה: הבוקר (ו') נפלו קורות ברזל ממנוף מחוץ לאתר עבודות תמ"א 38 ברחוב ברוכוב בגבעתיים. אתמול, באתר עבודות ברחוב גאולה בתל אביב, מנוף הוריד מטען למשאית, ללא כל אמצעי בטיחות, מעל לראשיהם של העוברים ושבים.

 

סכנה, מנופים: "מתפללים בכל יום שלא יקרה אסון"

"יש קבלנים שלא מודעים לאחריותם הפלילית לתאונות עבודה"

הקבלנים המובילים בעבירות בטיחות - הרשימה נחשפת

 

דן, תושב גבעתיים, סיפר ל-ynet כי הקורות נפלו על המדרכה ועל הכביש, שניות ספורות לאחר שעבר במקום עם ביתו התינוקת. בתמונות שצילם מופיעים חלק מהמוטות, שנפלו לתוך חצר המתחם ומעכו את הגדר. "זה היה יכול גם ליפול עלינו", אמר. "הקורות נפלו ממנוף מול עיני על המדרכה שבה הלכתי רגע לפני ועל הכביש עצמו, במזל רב לא היו נפגעים. הפועלים אספו מהר את המוטות מהכביש".

עבירות בטיחות באתר בנייה ()
אתר עבודות תמ"א 38 ברחוב בורוכוב בגבעתיים. קורות הברזל נפלו ממנוף

 

מנוף מוריד מטען למשאית מעל ראשי אנשים

אירוע נוסף מסוג זה התרחש אתמול בשעות אחר הצהריים, בפרויקט "LOCATION 187" ברחוב גאולה 14-18 בתל אביב, כשמנוף הוריד מטען למשאית שעמדה מחוץ לשטח האתר. הפעולה בוצעה ללא כל הסדרי בטיחות ותנועה ברחוב, בזמן שהולכי רגל ומכוניות עברו במקום.

עבירות בטיחות באתר בנייה (צילום: בילי פרנקל)
(צילום: בילי פרנקל)
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר כי הפעולה בוצעה ללא הסדרי בטיחות כנדרש, כמו גידור השטח והסדרי תנועה במטרה להבטיח את שלום הציבור. "בהתאם לנוהלי משרד העבודה, חל איסור הרמת מטען באמצעות עגורן בשטח שמחוץ לאתר הבנייה, למעט במקרי קיצון ובכפוף לקיום דרישות החוק", הוא מפרט.

 

"במקרה זה הפעולה התבצעה באופן שמהווה סכנה לציבור ולנהגים. רואים בבירור אי קיום של הסדרי בטיחות ותנועה, לרבות חוסר גידור של שטח הסכנה וקרבה יתרה לרכבים, לנהגים ולציבור. מסיבה זו יש לנקוט באמצעים זהירות מרביים, כגון התקנת גובלי צידוד לעגורן ואביזרי הרמה עם אבטחה כפולה לדוד הבטון למניעת הינתקות הדוד.

עבירות בטיחות באתר בנייה (צילום: בילי פרנקל)
(צילום: בילי פרנקל)

"בנוסף, קיימת גם חובת סגירת אזור הסכנה בפני עוברים ושבים, לרבות עצירת תנועת כלי רכב חולפים ככל שיידרש, בתיאום עם הרשות המקומית ומשטרת ישראל".

 

אסל מזכיר, כי בחודש פברואר האחרון נהרג מועאתסם עבאסי המנוח, בן 23, לאחר שנמחץ מדוד בטון דומה, שהתנתק מאנקול הרמה של עגורן צריח באתר בנייה באשקלון. מותו של מועאתסם, סטודנט לרפואה שעבד בבניין בזמן החופשה מהלימודים, נקבע בבית החולים ברזילי לאחר שלושה ימים.  

עבירות בטיחות באתר בנייה (צילום: בילי פרנקל)
(צילום: בילי פרנקל)
 

הוא מוסיף, כי החובה לקיום הוראות בטיחות בעגורנים חלה בראשונה על הקבלן המבצע בשטח. "בנוסף, סעיף 236 לפקודת העיריות מטיל חובה מפורשת על הרשות המקומית שבתחום שיפוטה הוצב העגורן, לדאוג שהעגורן אינו מסכן את שלום הציבור ומבוטח בפוליסות ביטוח לכיסוי נזקי גוף ונזקי רכוש".

 

כפי שהתברר מרשימת צווי הבטיחות שפורסמה לאחרונה על ידי משרד העבודה והרווחה, חלק ניכר מעבירות הבטיחות באתרי הבנייה בישראל קשורות בהפעלת מנופים. אלו מהוות סיכון קטלני לא רק לעובדי האתר אלא לכל הסביבה, כפי שהמחיש מותה הטרגי של נטע רוטמן ז"ל, כתוצאה מקריסת מנוף באתר בנייה בכפר סבא לפני כחודשיים וחצי.

 

תגובות

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "המקרים הועברו לטיפול. כמו כן, יש לפנות לרשות המקומית שאמונה על שלומם וביטחונם של התושבים באזור ולכן צריכה לפעול בנושא".

 

מעיריית גבעתיים נמסר: "המקרה נמצא בחקירת משטרה. ככל הידוע לנו עוכבו לחקירה מספר בעלי תפקידים באתר הבניה".

 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העבודות באתר מבוצעות בהיתר ובאישור המשטרה. לאורך כל אתר העבודה, כולל שער הכניסה, ישנו מעבר מקורה שמטרתו להגן על העוברים ושבים. עם זאת, ההנחיה של העירייה היא שאין לאפשר מעבר הולכי רגל בעת הנפה של חפצים מעל הגגון. העירייה תיצור קשר עם היזם, תחדד מולו את הנהלים ובמידת הצורך תאכוף באמצעות פיקוח על הבניה".

 

מיזמית הפרויקט בגבעתיים, חברת אפקון, נמסר: "החברה שמה דגש ומקפידה על כללי הבטיחות. החברה בודקת את העובדות לעומק, תסיק את המסקנות ותפעל בהתאם".

 

מיזמי הפרויקט LOCATION 187 בתל אביב, אריאל גאולה, ומחברת אלקטרה, המבצעת את הפרויקט בתל אביב, נמסר: "היזם של הפרוייקט פנה לקבלן הראשי, שהינו גם הממונה על הבטיחות באתר, חברת אלקטרה בניה, על מנת שתבחן לאלתר את הפניה. נדגיש, כי העבודות באתר מתבצעות עבור היזם על ידי חברת אלקטרה בניה, על פי כל ההיתרים והחוקים הרלבנטיים ובאתר שוהה בכל שעות העבודה מנהל עבודה מוסמך וכן מפקח מטעם היזם.

 

"לאחר בחינת הנושא על ידי אלקטרה, הבהירה אלקטרה כי ביצוע העבודות במקרה הנטען נעשה בהתאם לתנאי הרישיון והדין וכי במקום שהו כל העת כל הגורמים הרלבנטיים הנדרשים, לרבות אתת, מנהל עבודה ומנהל פרוייקט וכי קיים באזור הביצוע מסדרון בטיחות מוגן".

 

ממשטרת ישראל נמסר כי "הנושא נמצא בטיפול משרד העבודה והרווחה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בילי פרנקל
המנוף מוריד את המטען למשאית
צילום: בילי פרנקל
מומלצים