שתף קטע נבחר

יותר מאלף כלכלנים באזהרה לטראמפ: "עלול להחזיר את השפל הגדול"

מומחים מכל העולם, בהם 14 זוכי פרס נובל, מתריעים מפני המדיניות הכלכלית של הנשיא בענייני סחר. "גם בשנות ה-30 הקונגרס לא הקשיב לעצות המומחים, ואזרחי ארה"ב שילמו את המחיר", כתבו המומחים

 

 

יותר מ-1,000 כלכלנים הזהירו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מפני חזרה על טעויות העבר שהובילו לשפל הגדול של שנות ה-30. הכלכלנים כתבו כי גישתו המתגוננת של הנשיא והתבטאויותיו הקשות בעניין סחר מזכירות את התקופה שלפני המשבר הכלכלי הגדול.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

1,140 הכלכלנים, בהם 14 זוכי פרס נובל, שלחו שלשום (ה') את המכתב על רקע הטלת המכסים על פלדה ואלומיניום מיובאים מאירופה וממדינות נוספות. המומחים הזכירו כי גם בשנת 1930, מספר דומה של כלכלנים המליצו לחברי הקונגרס שלא להצביע בעד חוק המכסים, שנחשב בעיני רבים כאחד הגורמים למשבר, ושלחו מכתב גם לנשיא דאז הרברט הובר בבקשה שיטיל וטו על החוק.

 

מראות מול נרגילות: כך נראית מלחמת הסחר העולמית

טראמפ הטיל מכס על יבוא פלדה ואלומיניום: "זה איום ביטחוני"

 

טראמפ חותם על הטלת מכס על פלדה ואלומיניום (צילום: AP) (צילום: AP)
טראמפ חותם על הטלת מכס על פלדה ואלומיניום(צילום: AP)

"אזרחי ארצות הברית מתמודדים כיום עם מדיניות כלכלית דומה, הכוללת איומים לפרישה מהסכמי סחר והטלת מכסים גם על חומרים שנרכשים ע"י התעשייניים המקומיים", כתבו הכלכלנים. "בשנת 1930 הקונגרס לא הקשיב לעצת המומחים, ואזרחי המדינה שילמו על כך את המחיר הכבד".

 

במכתב, שעליו חתומים גם כלכלנים יהודים בעלי שם עולמי כמו אלווין רות, ריצ'רד ת'יילר, אוליבר הארט ורוג'ר מאירסון, נכתב כי "אנחנו דוחקים בך שלא לחזור על אותה הטעות. הרבה השתנה מאז 1930, הסחר הרבה יותר משמעותי עבור הכלכלה האמריקנית".

 

עוד בתחילת כהונתו איים הנשיא טראמפ לפרוש מהסכמי סחר בני עשרות שנים, בהם הסכם הסחר החופשי בצפון אמריקה (NAFTA), ואף האשים את ההסכם ב"חילול תעשיית הייצור האמריקנית".

בריאן ריילי, שהיה אחד מיוזמי המכתב, אמר ל"גרדיאן" הבריטי כי טראמפ מתבטא בצורה דומה למועמד לשעבר לנשיאות ברני סנדרס, המזוהה עם עמדות סוציאליסטיות, וכי אמירותיהם מאיימות באופן ממשי על האיזון הכלכלי בעולם.

 

"חלק ניכר מהטיעונים נגד הסכמי סחר חופשי נשמעים כמו התיאוריות על כך שכדור הארץ הוא שטוח. בני אדם מאשימים את ההסכמים בשינויים שחלים בעולם", אמר ריילי. "הסקרים מראים שהציבור לא נוהר אחרי הרעיונות האלה, לא מדובר באמירה ציבורית אלא משהו שמוכתב מלמעלה.

 

"אם ההתבטאויות של טראמפ יובילו אותנו למלחמת סחר - ההשלכות יהיו נוראיות. אנחנו חייבים להסתמך כעת על הסחר הבינלאומי יותר מבכל תקופה אחרת בהיסטוריה", הוסיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים