שתף קטע נבחר

מעקף לבג"ץ: השרים אישרו את פסקת ההתגברות, ההכרעה עוברת לכנסת

בתום כיפופי ידיים בין נתניהו לבנט, אישרה ועדת השרים את התיקון לחוק שיאפשר לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. המשנה ליועמ"ש: "מתנגדים לחוק". שר האוצר נעדר מהדיון, אבל השר גלנט ממפלגתו תמך. ההצעה תובא לאישור הכנסת. השרה שקד הטילה וטו על פסקת התגברות רחבה יותר

 

נתניהו ביקש לדחות, בנט סירב (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו ביקש לדחות, בנט סירב(צילום: אלכס קולומויסקי)

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (יום א') את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) להוספת "פסקת ההתגברות" לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. התיקון לחוק יאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת. כעת תועבר הצעת החוק לאישור הכנסת, ככל הנראה כבר ביום רביעי הקרוב. 11 חברי ועדה, בהם השר יואב גלנט מכולנו, תמכו בהצעה מול אפס מתנגדים. יו"ר כולנו, השר משה כחלון, נעדר מההצבעה.

 

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אמר בדיון כי "עמדת היועץ המשפטי היא שיש להתנגד לכל ההצעות. אנחנו לא אומרים שזה לא חוקתי, כי זה תיקון לחוקי יסוד, אבל אנחנו מתנגדים לזה. חוק יסוד: החקיקה מטפל בכל המורכבות של היחסים בין הרשויות".

השר כחלון נעדר, השר גלנט תמך (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
השר כחלון נעדר, השר גלנט תמך(צילום: יאיר שגיא)

שר האוצר ויו"ר כולנו כחלון נעדר כאמור מהדיון שבו ניסו המשתתפים להבין אם יש באפשרותו להטיל וטו על הצעת החוק. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט אמר בנושא זה כי "רז צודק שחוק יסוד החקיקה הוא חוק חשוב. הבעיה שלכחלון יש וטו על חוק יסוד החקיקה, ולא על פסקת ההתגברות".

 

שר התיירות יריב לוין אמר בתגובה לדברי המשנה ליועמ"ש נזרי: "אין ספק שהדרך הנכונה היא הסדר מערכתית. יש שתי רגליים שמתחמקים מלדון בהן. שיטת בחירת השופטים - אין תקדים בעולם לשיטה הנהוגה בישראל. אם היינו הולכים בצורה מסודרת - היינו הולכים גם על זה. הדבר השני - נורמות חוקתיות לפי בית המשפט העליון יכולות להיקבע בכנסת על ידי 30 חברי כנסת. לכן ברור לגמרי שהסדרה נכונה של העניין הזה הייתה צריכה לכל הפחות לומר שכל חוק שאושר ב-30 - יאושרר ב-61".

 

לוין אמר עוד כי "אם נשענים על שני היסודות העקומים האלה- אני מסכים שזו לא דרך המלך. מצד שני, אם יכולים להסדיר את עניין ההתגברות בצורה נכונה וטובה - כדאי וצריך לעשות את זה. חשבתי גם אני, שאם נצליח להגיע להסכמה פוליטית שתאפשר לנו לטפל במכלול - זה עדיף. אבל אני מבין שרוצים להצביע היום ואנחנו לא עומדים בדרכו של איש".

הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)
השר לוין(צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי)

במהלך הישיבה ביקשו שר החינוך בנט ושרת המשפטים איילת שקד להוריד מסדר היום הצבעה על הצעות חוק של ח"כ מוטי יוגב וניסן סלומינסקי (אף הם מהבית היהודי) שלפיה לבג"ץ אין כלל סמכות לפסול חוקים (התגברות רחבה יותר). השר לוין התעקש בשם הליכוד להעלות את ההצעה להצבעה. שקד הפעילה את הווטו שלה כיו"ר הוועדה והורידה את ההצעה מסדר היום.

 

ברקע ההצבעה יצוין כי סיעת כולנו עדיין לא קיימה דיון בנושא פסקת ההתגברות. השר גלנט הצביע היום בוועדת השרים בהתאם לדעתו האישית, כששר האוצר כחלון כלל לא ידע שהוא מתכוון לתמוך בהצעה. הנושא יועלה מחר לדיון בישיבת הסיעה של המפלגה, וכשההצבעה תגיע לכנסת סביר שגלנט יצביע בהתאם לעמדת מפלגתו.

 

נתניהו: "להידבר כדי להגיע לנוסחה מוסכמת" 

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש לדחות את ההצבעה היום בוועדת השרים ונענה בסירוב על ידי אנשי הבית היהודי, אמר מוקדם יותר לראשי הקואליציה: "כדי להיות מעשיים עם פסקת ההתגברות, צריך להידבר עם כל הגורמים בקואליציה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת".

 

נתניהו פנה ביום חמישי שעבר לשרת המשפטים שקד לדחות את ההצבעה בשבוע נוסף, על מנת לדון בנושא עם השותפות הקואליציוניות. ההצבעה נדחתה בשבוע שעבר בעקבות פגישה שקיים ראש הממשלה עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות.

 

השרים בנט ושקד אמרו אחרי אישור הצעת החוק בוועדת השרים: "הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג"ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת".

 

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, הזהיר הבוקר בריאיון לאולפן ynet מפני פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, והטיח בראש הממשלה: "הדבר היחידי שנתניהו עסוק בו זה להמשיך ולשלוט. הוא רוצה להיבחר מחדש, ולהיבחר מחדש וזה לגיטימי. השאלה היא עד כמה אתה מוכן לשנות את המדינה שלך כדי לממש את זה, הוא מוכן לעשות הכול על מנת שזה יקרה, כולל להפוך אותנו לדמוקרטיה כמו בטורקיה".

 

גבאי אמר עוד: "אנחנו רואים תהליך שחיקה אמיתי בדמוקרטיה הישראלית, זו לא רק פסגת ההתגברות. פסקת ההתגברות היא נושא אחד מתוך סט שלם של נושאים שבהם הממשלה הזו רוצה לקחת את החופש שלנו, רוצה ליצור עריצות של הרוב. בדמוקרטיה יש מנגנונים שחוסמים את הרוב מלעשות דברים מסוימים אחרת אין סוף, אין מישהו שיכול לעצור את זה. זו החקיקה שתהיה פה".

 

הדיון בין השותפות הקואליציוניות נסב באחרונה סביב מספר הח"כים שיוכלו לאשר מחדש חוק שפסל בג"ץ. בנט ושקד עומדים על דרישתם לרוב רגיל של 61 ח"כים ולא מוכנים להתפשר על כך. היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון חיות תומכים ברוב של 70 ח"כים שיוכלו לאשר מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים