שתף קטע נבחר

חשיפת פעולת הנקם האיראנית עשויה לדחות אותה

מפקד כוח קודס קאסם סולימאני הוביל תכנון של פעולת נקם, אך הוחלט לדחות את מטח הטילים, שכוונו ככל הנראה לבסיסים צבאיים בצפון, אחרי הבחירות בלבנון כדי לתפוס את ישראל בהפתעה. אלא שחשש מפני תגובה ישראלית קשה וזעם בינלאומי עשוי להוביל את האיראנים לחשוב פעמיים ולדחות

איך תגיב איראן ל"גניבת" הארכיון הגרעין הסודי שלה ועל התקיפות של מתקניה בסוריה ? פיגוע הנקמה האיראני עמד כנראה להתבצע בקרוב. מאחר שחיזבאללה אמור להיות מעורב בביצוע מטח הטילים לעבר בסיס צבאי בשטח ישראל החליט כנראה קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, יחד עם מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה חאג'י זאדה, לדחות את מטח הטילים ליממה שאחרי הבחירות בלבנון כדי לתפוס את ישראל בהפתעה.

 

בימים האחרונים התפרסמו תחזיות של מערכת הביטחון ושל פרשנים כי האיראנים לא יבצעו בימים הקרובים פיגוע נקמה בישראל. ההערכה הישראלית שהתפרסמה הייתה שהאיראנים יחכו עד אחרי הבחירות בלבנון ועד שנשיא ארה"ב טראמפ יחליט אם הוא משעה את הסכם הגרעין עם איראן ב-12 במאי.

 

סולימאני ובכירים אחרים של משמרות המהפכה, כנראה באישור המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, הגיעו למסקנה שטראמפ החליט כבר כנראה להשעות את הסכם הגרעין, ולכן אין טעם לחכות עד אחרי 12 במאי, בשבת הקרובה, שבה אמור טראמפ לפרסם את החלטתו.

האיש שעומד מאחורי התוכנית. מפקד כוח קודס קאסם סולימאני (צילום: AP) (צילום: AP)
האיש שעומד מאחורי התוכנית. מפקד כוח קודס קאסם סולימאני(צילום: AP)

יתרה מזאת, האיראנים בפיגוע הנקמה שהם מתכננים, רוצים לאותת לטראמפ וגם לנתניהו כי השעיית הסכם הגרעין עלולה להצית מלחמה במזרח התיכון, וכי הם נחושים להילחם גם אם ישראל תמשיך לתקוף אותם. מכל הסיבות האלו נקבע העיתוי לשבוע הנוכחי, אבל מתוך כוונה ברורה שלא להפריע לחיזבאללה לנצח בבחירות בלבנון. פעולת נקמה איראנית שתגרור תגובה ישראלית, אם הייתה מתבצעת לפני הבחירות בלבנון, הייתה גורמת נזק ניכר לחיזבאללה, אפילו בקרב המצביעים השיעים.

 

המידע על כוונת משמרות המהפכה לבצע פיגוע נקמה באמצעות ירי טילים, כנראה על בסיס צבאי בצפון, ידוע בצה"ל. ניתן להניח שבאגף המודיעין עקבו אחרי ההכנות בסוריה ובלבנון, והגיעו למסקנה שהאיראנים מנסים להרחיק מעל עצמם את האחריות לפעולה אחרי שתתבצע. הסיבה העיקרית לכך היא שהאיראנים אינם רוצים לעורר נגדם גם את האירופים, התומכים בהם בעניין הפרישה מהסכם הגרעין, ובעיקר מפני שפעולה ישירה של אנשי משמרות המהפכה מסוריה הייתה מאששת ומאשרת את טענות ישראל שגורמים צבאיים איראניים פועלים ישירות נגדה מאדמת סוריה.

 

את העובדה הזו האיראנים מכחישים כל הזמן ואם תאומת היא עלולה לסבך אותם לא רק עם האירופים אלא גם עם רוסיה וגם עם המשטר של הנשיא בשאר אסד, שמתנגדים לכל פעולה איראנית שתערער את היציבות בסוריה. בנוסף לכך, זוהי פרקטיקה איראנית קבועה לפעול נגד אויביהם באמצעות שליחים ולא ישירות. חוץ מזה, צריך להזכיר ששר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כבר שאם איראן תתקוף ישירות את ישראל, ישראל תתקוף ישירות את איראן. מכל הסיבות האלו בחרו האיראנים להטיל את המשימה למתקפת טילים כנקם בישראל על יחידה מקרב אנשי המיליציות השיעיות העיראקיות שנמצאים כבר בסוריה בפיקוד, הדרכה וסיוע של אנשי יחידות הטילים והרקטות של חיזבאללה, שהם מנוסים ומכירים את המטרות בישראל.

 

אפשר לישון בשקט

אפשר להעריך שהמטרות לפעולת הנקם האיראנית יהיו כנראה בסיסים צבאיים. את המתקנים האלה ניסה חיזבאללה לתקוף בעבר כבר פעמים באמצעות רקטות וטילים במטרה לשבש את פעילות צה"ל ובעיקר את פעילות חיל האוויר הישראלי.

 

מכל האמור לעיל, ברור לגמרי שהאיראנים אינם רוצים להתסיס מלחמה, אלא רוצים פעולה מוגבלת שתהיה נקמה על הרג אנשיהם בסוריה, ובעיקר באופן שירתיע את ישראל ויגרום לה לדילמה - אם לצאת למלחמה נגד איראן על פעולת נקם מוגבלת או להבליג. בעבר הבליגה ישראל בתחילת 2015 על פעולת נקם של חיזבאללה באיזור הר-דב. חיזבאללה תקף בטילי נ"ט והרג קצין ולוחם ישראלי, בתגובה על תקיפה שיוחסה לישראל שבה נהרג איש חיזבאללה, ג'יהאד מורנייה, וגם תת-אלוף איראני. כאמור, ישראל הבליגה על פעולת הנקם ההיא שבוצעה גם היא על-ידי חיזבאללה בשמם של האיראנים ולכן העריך כנראה קאסם סולימאני שכך תנהג ישראל גם עכשיו.

חסן נסראללה ()
אנשיו יהיו אלה שיבצעו. מזכ"ל חיזבאללה נסראללה

 

שני הצדדים, גם איראן וגם ישראל, אינם רוצים במלחמה, וישתדלו להכיל את האירוע. ייתכן שהחשיפה הישראלית אמש של תוכנית מבצע הנקם האיראני, תביא לביטולו או לדחייתו לזמן ארוך, בידיעה ברורה שההפתעה אבדה, את זה עוד נראה. מה שברור הוא שגם אם האיראנים יחליטו לבצע את מטח הטילים על ישראל באמצעות המיליציות הסרות למשמעתן, הן לא יתפסו את צה"ל כרגע בהפתעה, וסביר לחלוטין להעריך שמערכות יירוט הטילים וההגנה האווירית של ישראל מסוגלות כרגע לטפל ללא שום קושי במטח טילים שיונחת על מטרה צבאית כלשהי בצפון.

 

זו הסיבה שאין הוראות מיוחדות לאזרחים לנקוט בצעדי הכנה וכוננות. בצה"ל סומכים על מערכות ההגנה האקטיביות של ישראל שיוכלו לטפל באיום, במיוחד כשהוא ידוע מראש. צריך גם לשים לב שככל הנראה שהאיראנים מגבילים את עצמם ואת שלוחיהם לפגיעה במטרות צבאיות בישראל ולא במטרות אזרחיות. זו סיבה נוספת שהאזרחים יכולים לישון בשקט. במועצה האזורית הגליל העליון ובקריית שמונה פרסמו הודעות לתושבים שבהם נכתב כי לא התקבלו הנחיות ביטחוניות חדשות ושהשגרה נמשכת.

 

האיראנים עושים את זה לא מאהבת ציון אלא מפני שהם יודעים שתגובת ישראל על פגיעה במתקנים אזרחיים ובאזרחים ישראלים תהיה קשה וכואבת והם מאוד לא רוצים בכך. האיראנים נמצאים על קרני דילמה לא פשוטה והם כנראה יחליטו לדחות לזמן די ארוך את פעולת הנקם שלהם כדי שיוכלו לבצעה בהפתעה ולגרום נזקים למטרה הצבאית שתותקף.

 

בתוך כך, הקבינט המדיני ביטחוני התכנס אתמול לישיבה שנקבעה מראש ועסקה בנושא המתיחות בצפון והסכם הגרעין עם איראן לקראת המועד שבו הנשיא טראמפ יצטרך להחליט אם לסגת מההסכם או להסכים להמשך המו"מ על תיקונים משמעותיים בתוכנו. ישיבת הקבינט נמשכה יותר משלוש וחצי שעות.


פורסם לראשונה 06/05/2018 22:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים