שתף קטע נבחר

בסיסי צה"ל על הכוונת: כך נערך חיל האוויר לטילים האיראניים

החשש מפני תגובה איראנית לא נפל על אוזניים ערלות בצבא, שכבר מכין את עצמו ביתר שאת עוד לפני סבב ההתכתשויות הנוכחי. מיגון אתרים צבאיים, בהם טייסות, שדרוג יכולת שיפוץ מסלולי ההמראה אם וכאשר ייפגעו ותרגילים הם רק חלק מהצעדים שננקטים

איום הטילים המדוייקים שמיועדים לשבש את הפעילות בבסיס צה"ל: התגובה האיראנית באמצעות טילים מדוייקים לעבר בסיסים בצפון, כפי שתדרך אתמול צה"ל את גורמי התקשורת בניסיון להרתיע את טהרן מפעולה זו, עלולה לבטא לראשונה את אחד התרחישים שיפגשו את חיל האוויר ביתר שאת במלחמה הבאה.

 

חשיפת פעולת הנקם האיראנית עשויה לדחות אותה/פרשנות

 

ניתן להניח שהחשש בצה"ל הוא שאיראן תשתמש במיליציות שיעיות בסוריות, בסיוע חיזבאללה, כדי לתקוף באופן מדויק בסיס צבאי בצפון, בתגובה לתקיפות המשמעותיות האחרונות בסוריה, של מטרות איראניות כמו בסיס T-4 ליד חומס, המיוחסות לישראל בתקשורת הערבית. אם המהלך ייצא אל הפועל, גם אם באופן מדוד ומינורי, וגם אם טילים אלו ייורטו ע"י מערכות ההגנה כגון כיפת ברזל או שרביט קסמים, תקיפה מסוג זה תהווה טעימה מהצפוי במלחמת הצפון הבאה - ניסיונות של האויב מצפון לפגוע ברציפות התפקודית של חיל האוויר בפרט ושל צה"ל בכלל, באופן סדור, מתוחכם ומדויק, וייתכן שבעדיפות על פני שיגור הטילים המתקדמים על פני ישובים אזרחים בעורף הישראלי.

איום הטילים האיראנים (ארכיון) (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
איום הטילים האיראנים (ארכיון)(צילום: רויטרס)

איראן בסיס T4 T-4 ()
בסיס T-4 בסוריה שאיראן השתמשה בו והותקף לכאורה ע"י ישראל

בצה"ל נערכים ביתר שאת לתרחיש זה, עוד לפני סבב המהלומות הנוכחי עם האיראנים. תרחיש זה טרם נראה בשני העשורים האחרונים, שבהם נהנו הבסיסים המבצעיים של הצבא מחופש פעולה יחסי בזמן מלחמה. התרחיש נלקח בחשבון כמעט בכל תרגיל שנערך בבסיסי חיל האוויר, וכולל התמודדות עם מטחי רקטות וטילים או מזל"טים מתאבדים שיכוונו ישירות לבסיסים מהם פועלים טייסות הקרב במטרה לשתקם.

 

מבחינת צה"ל, לא מדובר רק בהישג תדמיתי שאיראן, סוריה או חיזבאללה יבקשו להשיג, אלא בניסיון משמעותי לשבש את השגרה המבצעית בבסיסים הקריטים ביותר של צה"ל - בשגרה ובחירום. לכן בדיוני היערכות למלחמה בשגרה ובהערכות המצב בחירום נלקח בחשבון אחד השיקולים הרגישים של מערכת הביטחון: מיקומי פריסות סוללות ההגנה האווירית, והדילמה בין הגנה על בסיס חיוני או על עיר בגודל בינוני. שיפורים בגודל עקבת ההגנה של כל סוללת הגנה אווירית מרחיבים את הגמישות המבצעית בנושא זה ויאפשרו הגנה על שני היעדים, אך לא תמיד הכיסוי יהיה הרמטי או מלא, והבחירה לעיתים על מה להגן, תובא כנראה לפתחו על הדרג המדיני.

מטוס F-16 ברמת דוד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מטוס F-16 ברמת דוד(צילום: AFP)

תרגילים שעורך צה"ל מול תרחישי מטחי רקטות וטילים על בסיסיו כוללים כניסות למרחבים מוגנים של הכוחות תחת אש, אך לא רק. בשנים האחרונות מיגנו בצה"ל אתרים צבאיים, שמהם פועלים מערכים חשובים כמו טייסות, ונקטו בשורת פעולות לקראת מימוש האיום. "מבסיס רמת דוד אפשר להזניק תוך דקות מטוסים לזירות כמו סוריה ולבנון", הסביר קצין בחיל האוויר. "כיפת ברזל צריכה לאפשר לצה"ל להמשיך להילחם ותגן גם על יישובים בקרבת הבסיסים".

 

מהלכים של הגנה פסיבית על בסיסים חיוניים בצפון יאפשרו יתירויות מבצעיות במקומות רגישים כמו חמ"לים ומפקדות, הסבירו בחיל האוויר, אם אלה יותקפו. בחיל האוויר שיפרו את יכולות הבינוי כדי לשפץ באופן מהיר את המסלולים שייפגעו - אם וכאשר.

 

"אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהם יודעים היכן אנחנו בשגרה", הוסיפו בחיל האוויר. קצין אחר בחיל אמר: "מצופה מחיל האוויר על-ידי הדרג המדיני להמשיך לפעול כל העת, בכל העוצמה ובכל סוגי הלחימה. אנו כוח האש המרכזי שמושתת על אלמנטים שחייבים לעבוד כל הזמן, שהמסלולים יהיו תקינים והדלק והחימושים ימשיכו להגיע. האנשים תמיד יהיו שם, לכן צריך לעשות הרבה מהלכים ולהכין הרבה יתירויות במצב בו החיל מושתת על טכנולוגיות. זה אירוע משמעותי. מה שמטריד יותר את החיל הוא יכולות הדיוק של האויב, שלא יפגעו בנכסים המשמעותיים שלנו - ובכל נוכל לטפל הגנתית והתקפית. הצד השני מכניס כל העת מערכות הגנה אוויריות טובות יותר וזה מאתגר את העליונות האווירית שלנו. עם זה אנו מתמודדים ועל זה צריך להפעיל כוח אווירי כדי לטפל בו".

 

אביגדור ליברמן (צילום: הלל מאיר, TPS)
"ערוכים לכל תרחיש". ליברמן(צילום: הלל מאיר, TPS)

שר הביטחון ליברמן: "יש על מי לסמוך, ערוכים לכל תרחיש"

בתוך כך, התייחס בצהריים שר הביטחון אביגדור ליברמן בישיבת סיעת "ישראל ביתנו" להתפתחויות האחרונות: "היום אנחנו מציינים 70 שנים לצה"ל. יש על מי לסמוך ולכן אין מקום לניסיונות לזרוע פאניקה".

 

לדברי ליברמן, "נדע לטפל בכל האיומים ולהסתדר עם כל האתגרים. המצב לא פשוט. אני לא רוצה לזלזל או לחטוא בחטא היוהרה - אבל בסופו של דבר אנחנו מוכנים לכל תרחיש". הוא סיכם ואמר כי לישראל "אין עניין בהסלמה, אך אנחנו ערוכים. זה תפקידנו".

 

 

שחר חי השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
סכנת הטילים של איראן
צילום: AP
מומלצים