שתף קטע נבחר

רגע ההכרעה: טראמפ יודיע הערב על גורל הסכם הגרעין עם איראן

ארבעה ימים לפני תאריך היעד שקבע לתיקון "ההסכם הגרוע אי פעם", יודיע הנשיא האמריקני ב-21:00 אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן או תישאר. בשבוע שעבר חשף נתניהו את ארכיון הגרעין כדי להשפיע על וושינגטון. לקראת ההכרעה הדרמטית: בטהרן חוששים מהעתיד

אחרי שבאירופה לחצו עליו להישאר בהסכם, ובישראל קראו לו לפרוש ממנו, יודיע הערב (יום ג') דונלד טראמפ על החלטתו בעניין איראן. אמש צייץ טראמפ בטוויטר: "אני אודיע על החלטתי לגבי ההסכם עם איראן מחר בבית הלבן ב-14:00" (תשע שעון ישראל).

 

 

טראמפ ימסור את החלטתו ארבעה ימים לפני תאריך היעד שהציב לאירופה לתיקון ההסכם שכינה "הגרוע שנחתם אי פעם". פעמים רבות התחייב הנשיא האמריקני שארה"ב תפרוש מההסכם אם הוא לא יתוקן. בשבוע שעבר, אחרי המידע המודיעיני שחשף בנימין נתניהו, אמר טראמפ שהחשיפה "מראה שצדקתי ב-100%", ועם זאת לא פסל שיתקיים מו"מ על הסכם חדש.  

דונלד טרמפ (צילום: AFP)
דונלד טראמפ(צילום: AFP)
  

עם חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, פרי מבצע דרמטי של המוסד, אמר ראש הממשלה במסר שכוון לוושינגטון כי "100 אלף מסמכים וקבצים סודיים מוכיחים שאיראן שיקרה כשטענה שאין לה תוכנית לפיתוח נשק גרעיני. ישראל השיגה חצי טון חומר מודיעיני המוכיח את זה. איראן שיקרה גם אחרי החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות. זה היה הסכם נוראי. בעוד כמה ימים טראמפ יחליט מה לעשות לגביו. אני בטוח שהוא יעשה את הדבר הנכון לארה"ב, לישראל ולשלום בעולם".

 

באירופה הגיבו בספקנות למסר מישראל, אף שנתניהו הזמין משלחות מאירופה לעיין בארכיון הגרעין בעצמם. צרפת טענה כי שהמידע שהציגה ישראל "עשוי לשמש בסיס לפיקוח ארוך טווח על הפעילות הגרעינית של טהרן", ועם זאת הוסיפה כי "המידע שסופק על ידי ישראל על תוכנית הגרעין של איראן מאשר בחלקו את מה שהאירופים ידעו ב-2002. המידע מדגיש את החשיבות בשמירה על הסכם הגרעין".

 

 

ההסכם מספק לאיראן הקלה בסנקציות הכלכליות, בתמורה להגבלת היכולת שלה להעשיר אורניום - כדי שיובטח שהיא לא תפתח נשק גרעיני. נשיא איראן חסן רוחאני אמר אתמול כי ארצו עשויה להישאר בהסכם גם אם ארה"ב תצא ממנו, אך אמר שטהרן תתנגד בתוקף ללחץ האמריקני להגביל את השפעתה במזרח התיכון. לדבריו, פרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין תהיה "טעות אסטרטגית".

 

בריטניה, צרפת וגרמניה נותרו מחויבות להסכם. השבוע הגיע שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון לוושינגטון, ואמר כי למרות חולשותיו של ההסכם צריך לשמור עליו. בחודש שעבר הגיע נשיא צרפת עמנואל מקרון לוושינגטון, וניסה גם הוא לשכנע את טראמפ להישאר בהסכם.

נשיא ארה
מקרון בביקור אצל טראמפ(צילום: AP)
 

בטהרן פסימיים לקראת החלטתו של טראמפ, שמגיעה בתקופה כלכלית קשה. בחלונות הראווה של חנויות המט"ח כבר לא מציגים את שער הדולר האמריקני, ובשוק השחור השער אסטרונומי - 70,000 ריאל איראני לדולר אחד, גבוה בהרבה מהשער החדש שקבעה הממשלה (42,000).

 

אזורי הקניות של העיר, שאליהם נהרו בעבר זוגות צעירים כדי לקנות מקררים ומוצרי חשמל יקרים אחרים, די ריקים. האיראנים מעדיפים לחסוך כסף. חלק מהם מדברים בפתיחות על המחשבה לעזוב את ארצם ולגור במקום אחר. הסכם הגרעין לא פתר את הצרות שלהם.

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
השוק המרכזי של טהרן. האיראנים חוסכים בתקופה כלכלית קשה(צילום: AP)

"כולנו חושבים על העתיד חסר הוודאות שלנו", אומר מוחמד קלאגי, מוכר מוצרי חשמל בן 27 ברחוב אמין הוזור בטהרן. "כולם עושים את זה. כולם מפחדים מהעתיד – אפילו אני. אני לא יודע מה הולך לקרות, ואם אני יכול לשרוד בעסק הזה או לא. המצב הזה מדאיג את כולנו".

 

הפסימיות בטהרן לקראת הכרזת טראמפ בעניין ההסכם הגרעין היא ההפך הגמור מהחגיגות שהיו בעיר ב-2015, אחרי חתימת הסכם הגרעין עם המעצמות. אז קיוו האיראנים שארצם פתחה דף חדש עם המערב, אחרי פגיעה קשה ביחסים מאז המהפכה ב-1979 ומשבר בני הערובה בשגרירות האמריקנית.

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
"העתיד חסר ודאות, כולם עסוקים בזה". קלאגי(צילום: AP)

בטהרן שיבחו אז את הנשיא חסן רוחאני ועוזריו המתונים שהצליחו לגרום להסרת הסנקציות שהכבידו על הכלכלה הגרעינית. אלא שהיום מעטים יכולים לציין רווח כלשהו מהסכם הגרעין. "אנחנו לא מרגישים שום השפעה של ממש על הכלכלה, או על החיים שלנו", אומרת שאדי גולאמי, אדריכלית בת 25. "זה כאילו שההסכם בכלל לא קיים".

 

הסכם הגרעין מאפשר לאיראן לייצא נפט גולמי וגז טבעי, אך לא מטפל באבטלה הגבוהה, במיוחד בקרב הצעירים במדינה שבה חיים 80 מיליון איש. הבנקים עדיין עסוקים בהלוואות ענק מתקופת הסנקציות, וגם השחיתות השלטונית עדיין כאן.

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
שאדי גולאמי. "כאילו שההסכם בכלל לא קיים"(צילום: AP)

"הבעיות הכלכליות שלנו לא קשורות להסכם או לטראמפ. הבעיה שלנו היא שהשלטון שלנו חושב רק על הכיס שלו", אומרת לאדאן שירי, מנהלת מכירות בת 33 בחברה פרטית. "אם הם באמת היו חושבים על האזרחים שלהם ולא רק על הרווחים שלהם, לעם שלנו לא היו את הצרות שיש לו היום. זאת הבעיה המרכזית שלנו".

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
שירי. "הבעיות שלנו לא קשורות לטראמפ"(צילום: AP)

עלי פורוזי, מהנדס בן 33, מסכים עם שירי. "זה לא נחמד להאשים תמיד אחרים, את טראמפ ואמריקה למשל, בכל הצרות שלנו. אני מאמין ששורש הבעיה שלנו נמצא במדינה שלנו. אם נהיה חזקים מספיק בפנים, אף אחד לא יוכל לפגוע בנו מבחוץ - אבל לרוע המזל הבעיות שלנו נובעות מהמערכת הפנימית. זה כולל את היעדר התיאום בין הממשלה שלנו לגופים האחרים, וגם בקרב האנשים עצמם".

 

טראמפ הוא דמות מעוררת מחלוקת באיראן, גם בלי קשר לביקורת המתמשכת שלו על הסכם הגרעין. למרות שאיראנים רבים חיים בארה"ב טראמפ הכניס את איראן ל"צו המוסלמים" שלו, ומנע ממשפחות לקבל ויזה ולבקר את הקרובים בארה"ב. גם הבחירה של טראמפ במונח "המפרץ הערבי", ולא "הפרסי", עוררה כעס. השמרנים בממשלה האיראנית ניצלו את ההזדמנות להכפיש את ארה"ב, "השטן הגדול".

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
עלי פורוזי. "שורש הבעיה אצלנו, לא צריך להאשים את אמריקה"(צילום: AP)

"אם טראמפ פורש זה יראה לנו ולעולם טוב מאוד כמה שאמריקה לא נאמנה להסכמיה, והאמת תצא לאור", אומר פורוזי. "זה עשוי להציג אותנו טוב יותר בעולם מכיוון שאנחנו מחויבים להבטחות שלנו".

 

סייד רזה מוסאבי, איש דת בן 58, חושב שההסכם "מנטרל את המעצמות" ומראה את חוזקה של איראן. "אנחנו לא מפחדים מההחלטה של טראמפ ואנחנו נעמוד מולו ללא היסוס. אפילו אם הוא יפרוש מההסכם אנחנו לא ניפגע. אנחנו בחרנו את הדרך שלנו, ואם ארה"ב תעשה זאת היא תיפגע, לא אנחנו".

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
סייד רזה מוסאבי. "לא מפחדים מטראמפ, נעמוד מולו בלי היסוס"(צילום: AP)

דרך אחת שבה ארה"ב עלולה להיפגע היא צפון קוריאה. כך קובע עליזרא ירומוחמדי, מנהל חברה לניתוחים פלסטיים בן 52. "זה לא מאוד קל לאמריקה לעזוב את ההסכם כי אם היא תעשה את זה, צפון קוריאה לא תנהל איתה שיחות. הם לא יגיעו להסכם עם מדינה שאינה נאמנה להסכם אחר, בן שנתיים בלבד. חוץ מזה, הנשיא הבא יכול לבוא ולומר שהם לא מקבלים את ההסכם הקודם שהושג".

איראנים מדברים על הסכם הגרעין לקראת הכרעת דונלד טראמפ טהרן איראן (צילום: AP)
עליזרא ירומוחמדי. "אם ארה"ב תצא מההסכם צפון קוריאה לא תדבר איתה"(צילום: AP)

בינם לבין עצמם אומרים האיראנים שהם מנסים לעזוב את איראן לעתיד טוב יותר בחו"ל. מערב אירופה היא בחירה טובה למי שיש קשרים ביבשת. האיראנים האמידים בוחרים להגיע לארמניה, גיאורגיה וסרביה – שם הם לא צריכים ויזה, ויכולים לרכוש אזרחות.

 

"לעיתים קרובות אני חושבת שאם אני רוצה לחיות חיים טובים יותר אני חייבת להגר מאיראן", אומרת גולאמי האדריכלית. "המחשבה הזאת תמיד הולכת איתי. הלוואי שכאן היה מקום שבו הייתי יכולה לחיות בשקט ובשלווה עם המשפחה והחברים. אבל לפעמים המציאות הופכת מרה כל כך, שאין לנו ברירה".


פורסם לראשונה 07/05/2018 21:50

 

לפנייה לכתב/ת
צילום: AP
טראמפ לפני ההחלטה הדרמטית מחר
צילום: AP
מומלצים