שתף קטע נבחר

דו"ח המבקר: ליצמן פעל לטובת חברות טבק; מס' המעשנים עלה

דו"ח מבקר המדינה מפרסם נתונים חמורים על עלייה בשיעורי העישון בישראל ואי יישום ההמלצות של אמנות בינלאומיות ואף משרדי ממשלה לצמצום העישון. בנוסף, מצביע המבקר על קשר בעייתי בין משרד הבריאות לחברות הטבק. משרד הבריאות: "פועלים במספר רב של חזיתות על מנת להילחם בעישון"

עלייה בשיעור המעשנים: בעקבות בדיקת מבקר המדינה בין החודשים יוני עד אוקטובר 2017 את הפעולות לצמצום העישון בישראל, מתפרסמים נתונים אודות  העישון בישראל. הבדיקה נעשתה במשרד הבריאות; בארבע קופות החולים ובגופים נוספים העוסקים בנושא.

 

בתחילת שנות ה-70 של המאה העשרים חלה ירידה בשיעור המעשנים. משנת 2013 נבלמה מגמת הירידה ואף חלה עלייה בשיעור המעשנים. אולם מאז שנת 2016 – בניגוד למגמות בעולם - עלה שיעור המעשנים עד לכ-22.5% כ-1.6 מיליון איש.

 

על פי הדו"ח של משרד הבריאות, בשנת 2016 נפטרו בישראל כ-8,000 בני אדם מתחלואה שנגרמה מעישון, מהם כ-800 עקב חשיפה לעישון כפוי. עלות הטיפול במחלות הקשורות בעישון בשנת 2016 הייתה לפחות כ-3.7 מיליארד שקלים.

  

משרד הבריאות טען כי לא חלה עלייה בשיעור המעשנים בישראל. לדבריו הנתונים שמצביעים על העלייה, הם תולדה של שיטת מדידה אשר כללה סקירה באמצעות טלפונים סלולריים, שבהם משתמשת אוכלוסייה צעירה ואילו היו מודדים באותה השיטה גם בשנים קודמות – שיעור המעשנים היה גבוה יותר.

 

מבקר המדינה סירב לקבל את ההסבר וטען שאת הנתונים אשר הוצגו בכנסת – משרד הבריאות בעצמו פרסם. "על משרד הבריאות לפעול לצמצום שיעור המעשנים ולעשות זאת תוך הסתמכות על מסד נתונים מדיד ומדויק", כותב מבקר המדינה בדו"ח.

 

לצמצום הנזקים מבדלי הסיגריות שיוצרים מפגע של פסולת בשטח ציבורי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לצמצום הנזקים מבדלי הסיגריות שיוצרים מפגע של פסולת בשטח ציבורי(צילום: shutterstock)

 

תוכנית לאומית לצמצום העישון

מבקר המדינה טוען שמשרד הבריאות ביצע רק חלק מהפעולות שנקבעו בהחלטה הממשלה לתוכנית לאומית לצמצום העישון. למשל, שר הבריאות לא הקים במשרדו יחידה למאבק בעישון, והמשימות בתחום זה מפוזרות בין עובדים שונים.

 

בנוסף, משרד הבריאות אימץ כמה יעדים שנקבעו בדו"ח הוועדה הציבורית, אך ליעדים אלו ולאופן השגתם אין כל התייחסות בדו"ח השנתי של המשרד או בתכניות העבודה שלו.

 

המשימות שקבע המשרד בנושא העישון לשנים 2016 ו-2017 כלל לא בוצעו. בנוסף המשרד קבע ששימוש בטבק ובמוצרי עישון גורם לנזקים קשים ואף קטלניים והרחיב בצו את ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים, אולם ממרץ 2014 הפסיק לעסוק בקידום התיקון לחוק הגבלת הפרסומת והשיווק.

 

"יש לראות זאת בחומרה רבה", כותב מבקר המדינה ומוסיף, "שר האוצר לא הגיש המלצות לממשלה בעניין שיעורי המס על מוצרי טבק. השר להגנת הסביבה לא הגיש לממשלה תוכנית לצמצום הנזקים מבדלי הסיגריות שיוצרים מפגע של פסולת בשטח ציבורי".

 

במשרד הבריאות מסבירים בתגובה כי צו של שר הבריאות לשינוי התוספת לחוק מניעת העישון נמצא בדיונים בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת אישורו. הצו מרחיב את ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים פתוחים.

 

עוד הם מוסיפים כי משרד הבריאות פועל יחד עם ח"כ איתן כבל לתיקון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, באמצעות הצעת חוק הנידונה כיום בוועדת הכלכלה ומבוססת על הצעת חוק שיזם משרד הבריאות בנושא.

 

עוד עולה מהדו"ח שישראל פועלת בניגוד לאמנות למניעת עישון בינלאומיות - על כמה מוצרי טבק מוטל מס נמוך יחסית, אין איסור על עישון בכל המקומות הציבוריים, ואין פיקוח על תכולת מוצרי הטבק.

 

בנוסף, אין אזהרות גרפיות מרתיעות על האריזות, האזהרות המילוליות על החפיסות מצוינות על שטח קטן מהמומלץ באמנות בינלאומיות למניעת עישון ומשרד הבריאות אינו מממן תוכניות הסברה לציבור בעניין נזקי העישון.

 

  ( )

אין הגבלות על שיווק של IQOS

בתחילת מאי 2016 פנתה חברת פיליפ מוריס למשרד הבריאות בבקשה לכלול את מוצר הטבק IQOS בקבוצת מוצרים אשר החוק להגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל עליה, ובכך לפטור אותו מכל הגבלת פרסום ושיווק הנוגעת למוצרי טבק כהגדרתם בחוק.

 

כבר לאחר חמישה ימים ממועד הפנייה שלח ראש שירותי בריאות הציבור דאז פרופ' איתמר גרוטו מכתב לרשות המיסים, ובו ציין כי המוצר אכן נכלל בקבוצה זו, ולפיכך אין על חברת פיליפ מוריס חובה להדפיס על חפיסת המוצר אזהרות בריאות כלשהן.

 

בניסוח המכתב הי מעורב היועץ הבכיר של שר הבריאות. "אף שמדובר בהחלטה עקרונית לכאורה הנוגעת למוצר חדש, לא התייעץ פרופ' גרוטו לפני שקיבל את החלטתו האמורה עם אף גורם מקצועי במשרד הבריאות, לרבות הלשכה המשפטית ומְרכז למניעת עישון", כותב המבקר, "הוא גם לא בחן את הכללים בנוגע למוצר שנקבעו בידי גופי בריאות בין-לאומיים, כגון מנהל המזון והתרופות האמריקני.

 

"יש לראות בחומרה את דרך פעולתו של פרופ' גרוטו, ששלח מכתב לרשות המיסים, ללא בחינה מעמיקה ויסודית של התחייבויות מדינת ישראל על פי האמנה הבינלאומית, ובלא בחינה השוואתית למדיניות במדינות אחרות בעולם בדבר ההשפעות והסיכונים של מוצר הטבק החדש".

 

בסוף פברואר 2017 קיים שר הבריאות דיון בנושא "מדיניות סיגריות אלקטרוניות ו-IQOS. היועצת המשפטית וגורמים מקצועיים אחרים במשרד הבריאות לא זומנו לדיון. שר הבריאות אמר בדיון: "על סיגריות אלקטרוניות יחולו כל המגבלות של סיגריות רגילות. ובנוגע לסיגריות IQOS: נמתין למדיניות ה-FDA". משמעות ההנחיה שהמוצר אינו נכלל במוצרים אשר חוק הגבלת הפרסומת והשיווק אינו חל עליהם.

 

"אי-הזמנת גורמים מקצועיים לדיון מקילה לכאורה את קבלת ההחלטות. מנכ"ל משרד הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור דאז לא הביאו בדיון לידיעת שר הבריאות תכתובת בין היועצת המשפטית של משרד הבריאות לבין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שבה ציינה היועצת המשפטית כי יש להחיל על מוצר הטבק החדש את החוקים החלים על מוצרי טבק. בכך קיבל השר החלטה ללא שעמד לפניו כל המידע", כותב המבקר.

 

במרץ 2017 הוגשו שתי עתירות לבית המשפט העליון, בהן התבקש בית המשפט להורות למשרד לסווג את מוצר הטבק החדש כמוצר טבק לכל דבר, ובהתאם לכך להחיל עליו את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק ואת החוק למניעת עישון.

 

באפריל 2017 עדכן משרד הבריאות את עמדתו וקבע כי הוא רואה במוצר הטבק החדש מוצר שיש להחיל עליו את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק ואת החוק למניעת עישון. מבקר המדינה מצא פגם בהתנהלות שר האוצר כחלון שרק בינואר 2018, לאחר סיום הביקורת חתם על צו שמטיל מס קנייה על מוצר הטבק החדש פטור ממס לסיגריות בטיסות פנים.

 

בנובמבר 2016 נודע למשרד הבריאות כי בכוונת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפרסם מכרזים להקמת חנויות לממכר אלכוהול וטבק בפטור ממס בנמל התעופה החדש "רמון" שליד אילת, וכי חנויות הפטור ישמשו גם נוסעים בטיסות פנים-ארציות. בעקבות זאת הכין פרופ' גרוטו מכתב למנהל רשות המיסים ובו טען שמכירת מוצרי טבק בחנויות הפטור נוגדת את המלצת הוועדה הציבורית לצמצם את מכירת מוצרי הטבק. אולם המבקר גילה שהמכתב הזה מעולם לא נשלח לרשות המיסים.

 

 

פגישות של ליצמן עם חברות הטבק

המבקר מצא גם ששר הבריאות ליצמן ובכירי המשרד נפגשו פעמיים עם נציגי חברות טבק, אך בניגוד להוראות שנקבעו באמנה למניעת עישון, לא הביא השר עובדה זו לידיעת הציבור.

 

"יש ליידע את הציבור על פגישות של מקבלי ההחלטות עם נציגי חברות הטבק, מאחר שחשיפה לציבור של פגישות אלה יש בכוחה לבלום הפעלת לחץ של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות, ולמנוע קבלת החלטות שאינן עולות בקנה אחד עם הצורך בשמירה על בריאות הציבור", כותב המבקר, "כמו כן, הסתרת הפגישות עם חברות הטבק נוגדת את הצורך החיוני בשקיפות".

 

מיסוי על טבק לגלגול

מבקר המדינה מצא כי מיסוי מוצרי הטבק אינו עולה בקנה אחד עם החלטת הממשלה ממאי 2011. בעת הביקורת היה מס הקנייה על טבק לגלגול נמוך מאוד, והשימוש בו גדל - פי יותר מעשרה בין שנת 2012 לשנת 2016 על אף שנזקי הסיגריות המגולגלות אינם קטנים מנזקי הסיגריות הרגילות.

 

המבקר תוקף בחריפות את שר האוצר הנוכחי משה כחלון, שמתנגד להעלאת מס הקנייה על טבק לגלגול, בשל מדיניות משרד האוצר שלא להעלות מיסים ואת משרד הבריאות, שמופקד על בריאות הציבור על כך נקט במשך שנים רבות עמדה סבילה בעניין המיסוי. רק ביוני 2017, כתב שר הבריאות יעקב ליצמן לשר האוצר משה כחלון כי יש להשוות את המס על טבק לגלגול למס על סיגריות.

 

קופות החולים לא פועלות למניעת עישון

אף שבהמלצות מקצועיות נקבע כי לרופא המשפחה יש תפקיד חשוב במניעת עישון ובגמילה ממנו, לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי – שירותי הרפואה המונעת הם באחריות משרד הבריאות ולא באחריות הקופות.

 

לקופות אין תכנית פעולה שיטתית בעניין מתן כלים לרופאים הראשוניים שיסייעו להם לעודד את מטופליהם להפסיק לעשן או למנוע חזרה של נגמלים לעישון, רוב הרופאים גם לא עברו הכשרות מתאימות לשם כך. בסדנאות לגמילה שמקיימות הקופות משתתפים מעט מעשנים - כ-26,500 בממוצע בשנה. פחות מ-2% מכ-1.6 מיליון המעשנים בישראל.

 

במשרד הבריאות טוענים בתגובה כי המשרד נמצא בעבודת מטה להקמת מוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון. ובנוסף גורמי המקצוע של המשרד לוקחים חלק בהכשרת יועצי גמילה מעישון וכן בהשתלמויות מקצועיות של מנחי גמילה.

 

אין אכיפה והסברה בבתי הספר

מבקר המדינה קובע שמשרד החינוך אינו נאבק בנחישות בתופעת העישון, ופעילותו בנושא מצומצמת. בשנת הלימודים התשע"ה עישנו כ-42,000 מ-409,000

(כ-10%) התלמידים בחטיבות העליונות.

 

"יישום התכניות של משרד החינוך למניעת עישון בבתי הספר הוא חלקי ואינו נותן מענה מלא לצורך להיאבק בנחישות בתופעת העישון", כותב המבקר. בנוסף, התוכניות למניעת עישון מופעלות באמצעות מובילים בית ספריים. בשנת 2017 פעלו בבתי הספר העל-יסודיים רק 1,061 מובילים בית ספריים, אף שבישראל יש כ-2,200 בתי ספר כאלה. ערכות הדרכה שפותחו עבור תלמידי כיתות ו', שבהן מוסברים נזקי העישון, הופצו רק ל-760 מ-2,800 בתי הספר יסודיים.

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לטענות כי המשרד יחד עם משרד החינוך מקיימים השתלמויות מקצועיות למובילים בית ספריים במערכת החינוך במטרה להרחיב את הידע, הכלים והכשירות שלהם להתמודד ולהוביל את נושא מניעת העישון בקרב צעירים.

 

מאבק העישון בצה"ל

לפי נתונים של הצבא חלה עלייה בשיעור המעשנים בצה"ל. פעילות צה"ל בתחום מניעת העישון התמצתה בקורס גמילה לחלק מהחיילים המעשנים. מעט חיילים הועמדו לדין בגין הפרת הפקודות הצה"ליות הנוגעות לעישון. מחיר הסיגריות והטבק לגלגול, בדומה לכלל הפריטים שנמכרים לחיילים, הוא מחיר מוזל, דבר הנוגד את המדיניות הרווחת בעולם וגם בישראל לייקר את מחירי הסיגריות.

 

יחד עם זאת מבקר המדינה מציין לחיוב את החלטתו החשובה והעקרונית של הרמטכ"ל על חזון של "צה"ל נקי מעישון" שיסייע לכשירות המבצעית של החיילים.

 

ההחלטה תיושם בתחילה ב-56 בסיסים פתוחים (ובהם הקריה, צריפין והשלישות). ואולם בבסיס ההדרכה העיקרי של צה"ל בנגב, המשמש מדי שנה בשנה כ-80,000 חיילים בעיקר בתחילת דרכם הצבאית, ימשיכו להימכר סיגריות, בגלל שקיים חוזה מסחרי ארוך טווח עם הגורם שמפעיל את החנויות בבסיס.

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לנתונים: "משרד הבריאות מכבד את עבודת המבקר ורואה בה דרך חשובה, אפקטיבית ונכונה לתקן את הליקויים שעולים ממנו לטובת שיפור דרכי התנהלות המערכת. בתקופה הנוכחית פועל המשרד במספר רב של חזיתות על מנת להילחם בעישון.

 

"לצד הפעולות שנקט המשרד פנה שר הבריאות לשר האוצר על מנת להשוות את המיסוי על טבק לגלגול לסיגריות. כמו כן, בשורה התחתונה, המשרד הכריז על מוצריIQOS כמוצר טבק לכל דבר ועניין".

 

חבר הכנסת יהודה גליק, אמר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מוכיח כי בתחום המאבק בעישון הממשלה הזו מפקירה את חיי אזרחיה, כולל ילדים ובני נוער".

 

חברת פיליפ מוריס ישראל מסרה בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "פיליפ מוריס הינה גוף אחראי הפועל על פי החוק וימשיך לפעול בשקיפות ובהתאם לחוק. כגוף שכזה, אנו מאמינים בחשיבות של דיאלוג פתוח עם הרגולטורים, במטרה להשמיע את עמדתנו ולהעביר להם מידע רלוונטי עבור הציבור בישראל. ישראל פועלת באופן אקטיבי למנוע העברת מידע חיוני ליותר ממיליון מעשנים, אשר מחפשים אחר אלטרנטיבות אחרות פחות מזיקות לעישון".

 

כך העישון משפיע עליכם:

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מספר המעשנים בעלייה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים