שתף קטע נבחר

סמי מסיבות: אלו הערבובים שיכולים להיות קטלניים

המסיבות של שבוע הגאווה בשנה שעברה הביאו את מיון ביה"ח איכילוב לסף קריסה. במרפאה הגאה יקיימו השבוע הרצאה לא שמרנית על סמי מסיבות וכיצד לא לסיים את הבילוי באשפוז. קראו מהם הערבובים המסוכנים ומתי מומלץ להתפנות למיון

אירועי מצעד הגאווה של אשתקד הותירו טעם מעט מריר בפה לאחר שמנהל חדר המיון של בית החולים איכילוב, פרופ' פיני הלפרן, תיאר כי המחלקה לרפואה דחופה של בית החולים כמעט וקרסה כתוצאה מהעומס הרב. "בערב המצעד וביומיים שאחרי טיפלנו בעשרות צעירים שחגגו עד שיכרון חושים תוך נטילת סמים קשים מאוד, התעלפויות, אובדן הכרה, בקשות למתן טיפול מונע למחלות מין עקב מגע מיני לא מוגן ועוד", כתב פרופ' הלפרן בפוסט בפייסבוק והוסיף כי בית החולים נאלץ להפנות מטופלים לבתי חולים סמוכים כתוצאה מגודש הפונים.

 

עוד בנושא:

200 אלף איש השתתפו במצעד הגאווה בתל אביב

"הגג הורוד": "הרבה מגיעים לפה אחרי שיצאו או הוצאו מהארון וחטפו מכות"

סמים: הצד האפל של הקהילה הגאה

 

כחלק מהפקת הלקחים של אירועי שנה שעברה, במרפאת גן מאיר, המרפאה הגאה של קופת חולים כללית בתל אביב, תתקיים ביום שישי הקרוב (25.5) הרצאה לא דידקטית בגובה העיניים על הסכנות החמורות שנשקפות משימוש בסמי מסיבות ומהם הכללים שמומלץ להקפיד עליהם כדי שהבילוי לא יסתיים בצורה עגומה.

 

בליינים הופנו לבתי חולים סמוכים בשל העומס. מצעד הגאווה 2017 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
בליינים הופנו לבתי חולים סמוכים בשל העומס. מצעד הגאווה 2017(צילום: מוטי קמחי)

 

"ההמלצה שלנו היא חד משמעית וקטגורית להימנע משימוש בסמים", מדגיש ד"ר רועי צוקר, רופא שותף במרפאת גן מאיר וחבר בוועד החברה הישראלית לרפואת להט"ב. "סמים זה דבר מסוכן – הם עשויים לגרום לנזקים פיזיים ונפשיים רבים. חלק מהסמים גם יוצרים תלות גופנית ונפשית בקרב המשתמשים ומומלץ לשמור מהם מרחק.

 

"עם זאת, חייבים לדבר על הנושא בפתיחות", מוסיף ומתאר הרופא, "סמי המסיבות הם עובדה קיימת. אם נתעלם מהבעיה היא לא תיעלם. נהפוכו. אנחנו עשויים לפספס את האנשים שימשיכו להשתמש בסמים, אך חלקם יעשו זאת מתוך בורות, ובכך הם מגבירים מאוד את הסיכון שהם נוטלים על עצמם. בתור רופא אני חש לעיתים חוסר נוחות לדבר על נושא כזה שנוי במחלוקת, אך החשיבות של הקניית הידע בתחום היא אדירה – היא יכולה למזער את הנזק ולהפחית את הסיכון שהבילוי יסתיים בחדר המיון".

 

"חייבים לדבר על הנושא בפתיחות". כדורי אקסטזי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"חייבים לדבר על הנושא בפתיחות". כדורי אקסטזי(צילום: shutterstock)

 

את סמי המסיבות, כך מסביר ד"ר צוקר המשמש גם כרופא למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב בתל אביב, נהוג לסווג למשפחת הסמים הממריצים ולמשפחת הסמים המדכאים. חלק מהשילובים של החומרים עשוי להיות מסוכן ואף קטלני.

 

סמים ממריצים 

MDMA ואקסטזי – סמים פסיכואקטיביים הנצרכים בדרך כלל בבליעה כטבליות או מהולים בנוזל. האקסטזי מכיל את החומר הפעיל MDMA בתוספת חומרים ממריצים אחרים. הסם גורם למשתמשים לתחושת התעלות ומשחרר עכבות.

 

קוקאין - סם סינתטי המופק מעלי הקוקה. נצרך בעיקר בהסנפה וגורם לתחושת מרץ ואופוריה בקרב המשתמשים.

 

פופרס – סם סינתטי ממשפחת הניטריטים הנצרך בשאיפה. צריכתו גורמת להתרחבות כלי הדם ומביאה לתחושות של ערפול ועוררות מינית. הסם גם גורם לריפיון שרירים, אפקט שבגינו הוא הפך לפופולרי בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.

 

 

פופרס סמים ( )
ערפול ועוררות מינית - בקבוקוני פופרס

 

ריטלין וקונצרטה – תרופות מרשם המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בליינים עושים שימוש לרעה בתרופות במינונים גבוהים, אשר גורם לאפקט ממריץ ואופורי, בדומה לקוקאין.

 

סמי מסיבות מדכאי מערכת עצבים

GHB – סם פסיכואקטיבי בעל אפקט מדכא של מערכת העצבים. במינונים גבוהים הוא מרדים ומרגיע, אך במינונים נמוכים הוא גורם לתחושה אופרית ומעלה את החשק המני. GHB, הידוע גם בשמות ג'ינה וג'י, מוכר בציבור גם כסם ממשפחת סמי האונס בשל אפקט ערפול החושים שהוא גורם למשתמשים ובשל העובדה כי לא אינו מותיר שרידים הניתנים לגילוי בגוף. כאמור, GHB גורם להגברת החשק המיני ובניגוד לסמים אחרים הוא פוגע פחות ביכולת להגיע לזיקפה, דבר שהופך את השימוש בו לפופולרי במסיבות כמ-סקס, אירועי בינג' של סמים ומין, תופעה ששכיחותה, למרבה החשש, הולכת וגוברת בארץ ובעולם.

 

"לטמון את הראש בחול לא יעזור". מצעד הגאווה 2017 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"לטמון את הראש בחול לא יעזור". מצעד הגאווה 2017(צילום: מוטי קמחי)

 

קטמין – סם הרדמה סינתטי המכונה גם K, קיטקט ו-ויטמין K. הסם מצוי בשימוש נרחב ברפואה, בעיקר משום שהוא מדכא פחות את מערכת הנשימה מסמי הרדמה אחרים. בליינים משתמשים בו בעיקר בשל האפקט הדיסוציאטיבי שהוא גורם – היינו תחושת ניתוק בין הגוף והנפש.

 

סם נוסף שנעשה בו שימוש במסיבות הוא הקריסטל מת', הידוע גם בשם מתאמפטמין. "מדובר בסם מסוכן בצורה קיצונית", מדגיש ד"ר צוקר, "צריך לעשות מאמץ הסברתי אדיר כדי למנוע את החדירה שלו בארץ. ההנחיה החד משמעית שלנו היא שמאוד מאוד לא מומלץ להתקרב לסם הזה. משתמשים מפתחים בו תלות גדולה בזמן קצר ביותר והנזקים שלו לבריאות הם מרחיקי לכת.

 

"הקריסטל מת' פוגע כמעט בכל מערכות הגוף ועשוי לגרום למשתמשים להתקפים פסיכוטיים. זהו סם שמזוהה עם מסיבות משום שהוא מעורר חשק מיני, מעלה ביטחון עצמי ומפחית עכבות, אבל בכל הרצאה אני שב ומדגיש עד כמה הסם הזה מסוכן".

 

 
טבלת עירבוב סמים לכתבה בלבד ( )
שילובים מסוכנים. עיצוב: משה מחלב; תוכן: ד"ר רועי צוקר

 

ערבובים מסוכנים

GHB ואלכוהול – גם אלכוהול וגם GHB גורמים לאפקט מדכא על אפקט מערכת העצבים. "האפקט המדכא המצטבר של שני החומרים הוא מאוד חזק, GHB ואלכוהול בכמויות קטנות יחסית עשוי לגרום לאובדן הכרה מהר מאוד", מפרט ד"ר צוקר.

 

קטמין ו-GHB – כאמור, שני סוגי הסמים הם בעלי בשפעה מדכאת על מערכת העצבים, ושילובם, כך מסביר ד"ר צוקר, עשוי לגרום לאפקט מצטבר מסוכן במיוחד.

 

זרז להתפרצות מחלות פסיכיאטריות - סמי מסיבות (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
זרז להתפרצות מחלות פסיכיאטריות - סמי מסיבות(צילום: Shutterstock)
 

 

פופרס וויאגרה – ויאגרה, תרופת מרשם המיועדת לטיפול בקושי להגיע לזיקפה, היא אינו סם מסוכן, אך במרפאה הגאה מזהירים מפני נטילתה יחד עם סמים ממשפחת הפופרס. השילוב, אומר ד"ר צוקר, עשוי לגרום לירידה חדה בלחץ הדם ולאירועים לבביים.

 

סמים ותרופות מרשם – "בליינים צריכים גם לקחת בחשבון את אפקט השילוב בין התרופות הקבועות שהם נוטלים במרשם ובין סמי המסיבות. MDMA ותרופות נוגדות דיכאון ממשחת ה-SSRI, כגון הציפרלקס, הוא שילוב מאוד לא מומלץ למשל. הציפרלקס, מטרתו לשמור על רמת סרוטונין קבועה בעוד שהחומר הפעיל ב-MDMA מעלה את רמת המוליך העצבי", מסביר הרופא.

 

מינונים

GHB" – GHB הוא סם שמאוד קל להפריז במינון שלו", מתאר ד"ר צוקר, "טווח הטעות איתו הוא מאוד קטן – ההבדל בין תחושת אופוריה והגעה לחדר מיון בעקבות השימוש בסם הוא מאוד קטן גם כן".

 

MDMA, אקסטזי, קוקאין וריטלין – מינון גבוה של הסמים הממריצים עשוי להוביל לאירועים לבביים. אפקט נוסף של מינון יתר של הסמים, כך מדגיש ד"ר צוקר, עשוי להוביל להתקפים פסיכוטיים ולהתקפי חרדה קשים. "שימוש בסמים עשוי להוות זרז ואף להצית התפרצות של מחלות פסיכיאטריות".

 

איכילוב ( )
מנהל המיון: "לא רוצה שמצעד הגאווה ימשיך באיכילוב"

 

מתי צריך להתפנות למיון?

ד"ר צוקר מסביר כי הסכנה העיקרית לחייהם של בליינים שעשו שימוש מופרז בסמים היא חנק כתוצאה מבליעת קיא או הלשון. "מבלים שמקיאים בצורה בלתי נשלטת מצריכים תשומת לב מיוחדת. כדי למנוע מצב חנק יש להשכיב את המקיא על הצד בתנוחת Recovery Positon (ראו איור) ולהשגיח עליו באופן מיוחד.

 

מי שאינו מגיב לגירוי פיזי צריך לדאוג לפינויו. ד"ר צוקר מפרט כי מומלץ לפנות גם מי שסובל מהתקף חרדה, אלימות או מהתקף פסיכוטי.

 

 

עזרה ראשונה למקיא (צילום: shutterstock)
התנוחה המומלצת למניעת בליעת קיא(צילום: shutterstock)

 

מרפאה ופרמדיקים במסיבות

תומאס שמש, בעלי ליין המסיבות הפופולארי ה"ביף", מתאר כי במסיבות שהוא מארגן נוכחים צוותים רפואיים שמוודאים כי הבליינים אינם מצויים בסכנה: "תופעת הסמים היא לא תופעה חדשה והיא לא שייכת באופן בלעדי רק לתחום חייב הלילה, אך אנחנו דואגים שיהיה במסיבות מרחב מוגן לבליינים. בכל זמן נתון יש במסיבה צוות של חובשים ופרמדיקים שבודק שהכל כשורה ומגיש עזרה ראשונה במקרי הצורך.

 

"באירועים גדולים יש גם אזור של מרפאה. המרפאה תמיד מעוצבת בהתאם לנושא של המסיבה מתוך מטרה להנגיש את המרפאה לקהל ולא ליצור סטיגה לפיה השירות הרפואי הוא נגד קהל המבלים. המסר שלנו למבלים הוא שאנחנו פה כדי לעזור ולהקל עליהם. לא לשפוט אותם".

 

תומאס מוסיף ומתאר כי "אנחנו דוגלים בגישה שאומרת שצריך לדבר בפתיחות על הכל. אין אצלנו ענישה בצורת הוצאת הבליינים מהמסיבה ולהשאיר להם להתמודד עם המצב שלהם בעצמם. אנחנו לא שופטים אף אחד. להיפך. הביף זה ליין ששם הכל על השולחן. אנחנו לא טומנים את הראש בחול".

 

חרף הפתיחות הרבה של תומאס, כמו לד"ר צוקר, גם לבעל ליין המסיבות יש עמדה נחרצת לגבי השימוש במתאמפטמין: "יש סוג סם אחד שאנחנו מסתייגים מהשימוש בו בצורה מאוד חריפה וזה הקריסטל מת'. מדובר בסם שהוא אנטי חיי לילה, מסוכן בצורה בלתי רגילה ועם השלכות חמורות מאוד. הסם הזה חירב את חיי הלילה של ניו יורק ולונדון. אנשים חיי הלילה חייבים להתאחד ולצאת נגדו באופן מאוד חד וברור".

 

מרכז הקהילה הגאה בגן מאיר (צילום: מוטי קמחי)
יום עיון ב-25.5 - המרכז הגאה בגן מאיר(צילום: מוטי קמחי)

 

ב-25.5 יקיים ד"ר צוקר הרצאה פתוחה לציבור על אודות כללי זהירות בשימוש בסמי מסיבות. ההרצאה הינה חלק מכנס הבריאות שמקיים המרכז הגאה בגן מאיר באותו היום. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סמי מסיבות - ממה להיזהר במיוחד?
צילום: shutterstock
צילום: יריב גולדפרב
ד"ר רועי צוקר
צילום: יריב גולדפרב
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים