שתף קטע נבחר

12 הדרישות של ארה"ב לאיראן: "הוציאו כוחותיכם מסוריה"

בנאום תקיף הציג מזכיר המדינה פומפאו את הדרישות שבהן תצטרך איראן לעמוד כדי שהסנקציות יוסרו, בהן הפסקת התמיכה בחיזבאללה והאיומים על ישראל. "כשהסנקציות יוטלו במלואן איראן תתקשה לשרוד כלכלית", הבטיח, "הן החמורות בהיסטוריה. אם תחדש את תוכנית הגרעין - אנו ערוכים להגיב"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הכריז אחר הצהריים (יום ב') על 12 דרישות של הממשל מאיראן, ובהן הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה, הפסקת התמיכה בחיזבאללה והפסקת האיומים לפגוע בישראל. פומפאו אמר כי מעתה תפעיל וושינגטון לחץ כלכלי חסר תקדים על טהרן וכי כשהסנקציות יוטלו במלוא עוצמתן, איראן תתקשה לשרוד כלכלית. עוד אמר כי הסנקציות יוחרפו אם איראן לא תשנה את דרכה.

 

 

עלי חמינאי מייקל פומפאו איראן ארה
מזכיר המדינה מייק פומפאו והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. "מוכנים להגיב אם תוכנית הגרעין הצבאית תחודש"(צילום: EPA, MCT)

בין הדרישות שהציג פומפאו לאיראן בדברים שנשא באירוע של קרן "Heritage" השמרנית בוושינגטון: הפסקה של העשרת האורניום, שאותה הותר עד כה לאיראן להמשיך עד לרמה מסוימת תחת מנגנון פיקוח קפדני שנקבע בהסכם הגרעין; מתן אפשרות כניסה בלתי מוגבלת לפקחי גרעין לאתרים ברחביה; הצהרה מפורשת של איראן על כל המאמצים שעשתה עד כה כדי להשיג נשק גרעיני; הפסקת התמיכה האיראנית במורדים החות'ים השיעים בתימן; הסגת כל הכוחות האיראניים מסוריה; הפסקת התמיכה בחיזבאללה; הפסקת האיומים על ישראל; ושחרור את כל האזרחים האמריקנים העצורים באיראן בגין האשמות שווא.

 

"אחרי שהסנקציות האמריקניות ייכנסו לתוקף במלואן איראן תידרש למאמצים כבירים כדי לשמור את הכלכלה שלה בחיים", אמר פומפאו. הוא הצהיר כי כשכל העיצומים המתוכננים יוטלו יהיו אלה "הסנקציות החזקות בהיסטוריה". לדבריו ארה"ב תמצה את הדין עם מי שיעשה עסקים אסורים עם איראן. עוד הדגיש כי הקלה בסנקציות תיעשה רק כשארה"ב תראה שינוי מוחשי, ברור ועקבי במדיניות של טהרן.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו  (צילום: AFP)
פומפאו. "אובמה הימר שאיראן תציית, במקום זה היא רק התרחבה"(צילום: AFP)

פומפאו אמר כי ארה"ב מוכנה להגיב אם איראן תחליט לחדש את תוכנית הגרעין שלה. "הדרישות שלנו בנוגע לאיראן אינן בלתי הגיוניות – ותרו על התוכנית שלכם. אם הם יחליטו לחזור לתוכנית, אם הם יחליטו להעשיר שוב אורניום, אנחנו מוכנים לגמרי להגיב גם על זה. אני מקווה שהם יקבלו החלטה אחרת ויבחרו בדרך אחרת". כוונתו של פומפאו להעשרת אורניום לרמה גבוהה, כזו שתקרב מאוד את האיראנים לנשק גרעיני.

 

ההימור של אובמה

מזכיר המדינה אמר כי הוא מכיר בזכותה של איראן להגן על אזרחיה – אבל לא במעשים הפוגעים באזרחי העולם. "הדרישות של ארה"ב בנוגע לאיראן אינן בלתי הגיוניות", התעקש, ואמר כי הסכם הגרעין עם איראן מסכן את העולם בשל החורים שיש בו.

 

לדברי מזכיר המדינה, מאז החתימה על הסכם הגרעין לפני כשלוש שנים איראן רק הרחיבה את פעילותה במזרח התיכון. הוא האשים את ממשל אובמה כי "הימר" שאיראן תמתן את פעולותיה ותציית למוסכמות הבינלאומיות. עוד אמר פומפאו שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ נסוג מהסכם הגרעין משום שההסכם לא היה ערובה מספקת לביטחונם של האמריקנים מפני הסכנות שמציבה איראן.

נשיא איראן רוחאני ונשיא ארה"ב טראמפ. הסנקציות יוסרו "אם ייעשו שינויים מהותיים" (צילום: AP, MCT) (צילום: AP, MCT)
נשיא איראן רוחאני ונשיא ארה"ב טראמפ. הסנקציות יוסרו "אם ייעשו שינויים מהותיים"(צילום: AP, MCT)

פומפאו אמר כי ארה"ב לא תנהל משא ומתן על שיפור הסכם הגרעין שממנו נסוגה. לדבריו, רק אם איראן תעשה "שינויים מהותיים" תסכים ארה"ב להסיר את העיצומים עליה ולשקם את יחסיה הדיפלומטיים והכלכליים עם טהרן.

 

מזכיר המדינה הוסיף כי מנהיגי איראן מבינים שפעולותיהם הנוכחיות ייתקלו בנחישות רבת עוצמה. הוא הביע ביטחון בכך שבחלוף הזמן יכירו גם בעלות בריתה של ארה"ב בכך שהאסטרטגיה של טראמפ ביחס לאיראן היא הנכונה.

 

שעה קלה אחרי שפומפאו השמיע את דבריו אמר בכיר איראני לסוכנות הידיעות רויטרס כי הצהרותיו מוכיחות שמטרתה של ארה"ב היא להפיל את המשטר באיראן: "אמריקה רוצה להפעיל לחץ על איראן כדי שהיא תיכנע ותקבל את דרישותיה הבלתי חוקיות. דבריו מוכיחים שאמריקה חותרת בוודאות להחליף את המשטר באיראן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מזכיר המדינה מייק פומפאו
צילום: AP
מומלצים