שתף קטע נבחר

היסטוריה: לראשונה חברי הקהילה הגאה תורמים דם

ניידת של מד"א הוצבה מחוץ למרכז הגאה בתל אביב ואספה לראשונה תרומות דם מגברים חברי קהילת הלהט"ב. "זה אירוע היסטורי. הגורמים הבינו שאי אפשר להמשיך לאפלות להט"בים", מתאר מנהל המרפאה הגאה. חרף המאורע ההיסטורי יש שביקרו את ההנחיות החדשות: "לא סוף פסוק, עדיין קיימת איפה ואיפה"

"סוף סוף גם אני יכול לומר 'תרמתי דם'", צפו בהתרמה הבוקר:

 

 

מד"א קיים היום (ו') אירוע התרמת דם בעל חשיבות היסטורית – לראשונה נאספו תרומות דם מגברים חברי קהילת הלהט"ב. ניידת התרמה הוצבה בכנס בריאות הלהט"ב שנערך במרכז הגאה בגן מאיר.

 

בחודש שעבר נכנסו לתוקפם הנהלים החדשים, אשר מקלים על מתן תרומות דם של הומוסקסואליים. עד לכניסת הנהלים לתוקף אסר באופן גורף משרד הבריאות על קבלת תרומות דם מגברים שקיימו יחסי מין עם גברים אחרים ב-12 החודשים שקדמו למתן התרומה. הנימוק להפליה – החשש מפני קבלת תרומות נגועות במחלות זיהומיות.

 

"זה אירוע היסטורי גם בקנה מידה עולמי אני לא חושב שאי פעם היה אירוע להט"בי שבאו ניידות של תרומת דם שנעמדו ליד האירוע וקראו לכולם בואו לתרום דם", ציין ד"ר גל וגנר, מנהל המרפאה הגאה בתל אביב, "מדובר במהלך שהוא שיתוף פעולה של האגודה למען הלהט"ב, הוועדה למלחמה באיידס בשיתוף מד"א. מד"א הבינו שאי אפשר להפלות אנשים להט"בים ולהגיד להם שאתם לא יכולים לתרום דם".

 

התרמת דם להט
הניידת של מד"א מחוץ למרכז הגאה בת"א(צילום: מוטי קמחי)

 

מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר כי: "כיום כלל האוכלוסייה יכולה להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית. תרומת דם הינה זכות וחובה אזרחית המשותפת לכלל אזרחי ישראל. אני רוצה להודות לפרופ' אילת שנער שבזכות קישוריה ומקצועיותה הרבה מצאה את הפיתרון שהוביל לכך שכלל האזרחים יכולים לממש זכות וחובה זאת ובכך להגדיל את מאגר תורמי הדם להצלת חיים."

 

"עדיין יש אלמנט של הפליה"

בתחילת השנה עודכנה ביוזמת מד"א ההנחיה שאסרה באופן קטגורי על קבלת תרומות דם מגברים חברי הקהילה הלהט"ב. למרות השינוי המבורך, ההנחיות החדשות יוצרות עדיין אבחנה בין גברים חברים הקהילה הגאה והטרוסקסואלים. תרומות הדם שנאספות מקרב גברי הקהילה נשמרות בהקפאה במשך ארבעה חודשים. לאחר ארבעה חודשים יכול התורם להגיע למתן תרומת דם נוספת. אם בדיקתה של התרומה השנייה תגלה כי זו אינה נגועה במחלות זיהומיות יעשה שימוש גם בתרומה המוקפאת.

 

"זו התחלה", מוסיף ומתאר ד"ר וגנר, "ארגוני הקהילה הגאה לא רואים את זה כסוף פסוק. עדיין יש פה אלמנט של הפליה. אנחנו יודעים שבעולם קיימת הטכנולוגיה שיכולה לאפשר תרומות דם לכולם בלי משוא פנים, וכזו שתביא את מנות הדם הכי בטוחות מכל האספקטים".

 

התרמת דם להט
"יכול סוף סוף לומר שגם אני תרמתי דם"(צילום: מוטי קמחי)

 

"יום משמח ומרגש"

עודד פריד, ראש פורום המדיניות הציבורית באגודה ציין כי "זה באמת יום משמח ומאוד מרגש. אני חושב שרק לראות ניידת תרומת דם של מדא שעומדת בסמוך לכנס בריאות של המרכז הגאה בתל אביב זה משהו שהרבה מאוד שנים לא זכינו לו. הגם שיש עוד מקום לשיפור בנהלים ועוד צריך להתקדם ולהוריד לגמרי את הסטיגמות לגבי גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. אני חושב שעשינו צעד מאוד מאוד משמעותי וזה כיף גדול שאתה יכול סוף סוף להגיד גם אני תרמתי דם".

 

התרמת דם להט
"מקווים שבעתיד לא תהיה שום הבחנה"(צילום: מוטי קמחי)

 

גם מבחינת פריד ההקלה על איסור מתן תרומות מגברים שקיימו יחסי מין עם גברים איננה סוף פסוק: "האיסור הראשוני היה לא לקחת תרומות דם בכלל מגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. ההנחיה הזו משקפת תפיסה הומופובית שאומרת שעצם זה שאתה מקיים יחסי מין עם גברים מיד מתייג אותך כנשא HIV כחולה איידס וכמי שיש לו דם פגום. אני חושב שעשינו התקדמות. המדיניות החדשה עם הנוהל שמדבר על שמירת חלק ממנת הדם במשך ארבעה חודשים ועד בדיקה חוזרת היא צעד נוסף. אנחנו מקווים שבעתיד נגיע למצב של שוויון מלא והדם שלנו כמו של כל אחד אחר, בהתחשב בבדיקות הנחוצות, יוכל להיות לתרומה ולא תהיה שום הבחנה לשאלת הפרקטיקה המינית".

 

ממד"א נמסר בתגובה: "שירותי הדם של מגן דוד אדום פועלים על פי נוהלי משרד הבריאות. הנוהל החדש נותן פיתרון טוב ומאפשר לכולם לתרום דם תוך שמירה על בטיחות כלל מנות הדם בישראל".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בישראל הוכנסה בשנת 2018 מדיניות חדשה שהיא מהמובילות בעולם בתחום. יודגש כי במרבית מדינות העולם, כדוגמת ארה"ב, קנדה ובריטניה, גברים חברי הקהילה יכולים לתרום דם רק אם נמנעו מקיום יחסי מין במשך שנה, מגבלה שכבר אינה קיימת במדיניות החדשה בישראל. ההחלטה התקבלת לאחר שיח עם נציגי הקהילה. הנהלים החדשים מאפשרים מצד אחד קבלת תרומה מגברים חברי קהילת הלהט"בים ומהצד השני שמירה על בריאות הציבור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
חבר הקהילה תורם הבוקר דם
צילום: מוטי קמחי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים